Putování na
Jadran a zpět a taky trochu
létání a letního
pábení
Osoby a
jejich hlavní role:
- Bára
– dcera, náruživý spáč,
vodomil , tmelící prvek
- Eva
– manželka, navigátor, catering, držitel
platební karty
- 3M
– tatík, řidič,
pilot, piják piva, kuřák
velbloudů, zapisovatel
Ve středu, 1. srpna jsme se narychlo rozhodli využít lepšící se povětrnostní podmínky a podniknout týdenní výlet k Jadranu. Jako postupná místa jsem takticky určil letové terény Greifenburg, Kobala, Lijak, Vojak a Tribalj-Medvidjak a cílovým místem byl chorvatský poloostrov „Kačjak“ kousek pod Rijekou.
Sobota,
4. srpna
Hranici s Rakouskem jsme
strategicky překročili
v 5.30 ráno, abychom se vyhnuli
klasickým zácpám na
rakouských dálnicích
směrem na jih. V té době bojoval Honza
Škrabálek na Red Bull X-Alps 2007 o 10.
místo a dlouhodobě deštivé
počasí se konečně mělo přesunout na východ od
Alp.
Provoz na dálnici Salzburg-Villach pomalu houstl, až se
lavina dovolenkářů v 10
hodin zastavila asi
Když jsme se kolem třetí
blížili do kempu v
Greifenburgu, potulovala se nad okolními hřebeny pod
téměř vymetenou oblohou
asi dvacítka padáků. Ukázal jsem
děvčatům kde mají postavit stan, zatímco
já budu
zkoumat vrchní vrstvy atmosféry a pak jsme
všichni tři vyrazili na kopec. Na
startovačce u kiosku se v divokém větru marně
pokoušel nahodit křídlo
jediný padáčkář,
dalších 7 ani nevybalilo hadérky
z batohu a znuděně
zevlovalo, na nebi sem tam nějaký
ten
kumulek, některý již shora
ozdobený
uhlazenou lentikulárovou čepičkou
–
ale padák ve vzduchu nebyl žádný. Po
vyhodnocení situace jsem zkušeně pravil,
že to půjde – tedy poletí.
Příjemná slovenská děvčica
z kiosku mi odmítla
prodat flugkartu s tím, že už žádnou
nemá (dopoledne se prý hodně létalo)
za což jsem jí upřímně slovensky poďakoval. Moje
nadšení však zchladila
dovětkem, že by mě ji stejně neprodala, protože by do vzduchu nikoho
nepustila,
neb se rapidně změnilo počasí a od severu se přes vrcholky
Alp převaluje
intenzivní föhn,
vytvářející turbulence až na zem.
Namítl jsem, že to na startu
termika přetlačí a že poletím. Pokrčila rameny a
láskyplně pravila: „Dávajtě na
seba pozor, hodně šťastia prajem“. Tím
mé sebevědomí poněkud nahlodala. Rukáv
na hraně startovačky sebou vytrvale zmítal ve
víceméně vodorovné poloze,
bohužel většinou natočenej o 90 stupňů doprava
k západu po vrstevnici
svahu, pak zase
rozhodl, že vítr bude nekompromisně
foukat do zad z kopce dolů. Zkušeně jsem
vyčíhal, že asi po 15 minutách
takovéhoto zmateného
povívání, se
z údolí vyvalí
termický interval, který
je zpočátku poměrně slabý ale rychle
zesílí, aby přinutil ustavit rukáv jak
cvičeného tuleně do polohy téměř svisle
k nebi. Nedbal jsem proseb své
dcery, abych neletěl první, ale pravil jsem, že
sám sobě budu chroustem. Jak
jsem řekl, tak jsem učinil. Další
mírnější počátek
termického intervalu byl můj
a tak jsem se na kříž v pohodě odlepil.
Zesilující termika mě brzy vynesla
pětimetrem cca 600 nad start, kde föhnové
severní proudění pomíchané
s jižními
termickými bublinami mnou hezky pohupovaly, že jsem ani
foťák z pultíku
nevytáhl. Vzhledem k tomu že u svahu toto
víření bylo intenzivnější,
odletěl jsem raději nad údolí smířen
s tím, že než holky sjedou
z kopce, budu sedět u pivečka na přistávačce.
Jelikož už ale bylo
k páté odpolední,
nadešel onen magický čas podvečerní
termiky, kdy to nosí
i nad údolím. Nad kempem jsem si dobral
výšku a odlétl jsem si
prohlédnout
svahy na protější straně
údolí a jezero směrem k Hermagoru. Pak
se ze
startovačky odlepily další asi čtyři
padáky, připojily se ke mně a společně
jsme se potulovali krajinou a ukazovali si
rozdílné intenzity
sousedících
stoupáčků a předváděli obratnost
našich mazlíků. Turbulence způsobené
föhnem
podvečerní termiku chvílemi zdatně
rozbíjely, o čemž svědčí
nejvyšší naměřené
klesání -8,1m/s. Jelikož jsem byl po 10
hodinách za volantem docela unavený a
před námi v dalších dnech
další kilometry cesty,
další letové hodiny ve
známých i mně neznámých
terénech a další zážitky
(do pultíku jsem si zapomněl
přibalit pivo), přistál
jsem asi po
půldruhé hodině přímo u Emila –
všechny Vás pozdravuje.
Neděle,
5. srpna
Ráno bylo plné rosy, což ve mně vyvolalo důvodné podezření, že bude letovo. Vzbudili jsme notorického spáče Báru
a v 9
hodin vyrazili směr Tolmin s tím, že Kobala bude
v poledne jistá. Nad
Kobaridem zatím
pusto a když jsme se blížili
ke Krnu, nedočkavě jsem vyhlížel nad
známé kopce. I když mi Eva držela volant a
hlavu jsem si mohl ukroutit – nic. Mrzlí vrch
– zase nic. Nebe bylo vymetené,
semotámo se tvořila nad hřebeny řídká
chmurka, ale ve vzduchu ani noha, ani
křidélko. V Tolminu jsme
zaparkovali v centru u banky
s výhledem na Kobalu. Mezi
Pondělí,
6. srpna
Po nedělní noci
plné srdceryvných, dvojhlasných a
textově zcela jistě bezkonkurenčních chorvatských
šlágrů, linoucích se z
blízké
diskotéky pro pokročilé
v podání zpěváka
pohřebních žalmů, jsme se probudili do typicky
jadranského azura.
Program jsem vymyslel dokonale. Barča půjde vyhledat útulnou
plážičku ke
koupání a já s Evou přejedeme
přes blízké městečko Crikevnica směrem na
Tribalj, u kterého je překrásné jezero
a nad ním se vypíná asi
Hned
pod startovačkou
je vidět ono úchvatné jezero, za ním
další hřebínek, který
nás odděloval od
moře a v dálce jsou pak vidět ostrovy Krk a Cres.
Z vnitrozemí za
námi se vynořovaly kumuly, které se nad
námi
a dále směrem k moři
rozpouštěly. Fléra na startu se
líně převalovala z jedné strany na
druhou, převážně však kupodivu
povívala z kopce dolů. Jelikož ale bylo již
kolem poledního, věřil jsem,
že termika
na postupně nahřívaném
jihozápadním svahu ten vítr
z vnitrozemí (obdoba
alpského föhnu se zde na Jadranu
nazývá bora) přetlačí.
Vyběhl jsem
zpět
k autu pro výbavu, naskočil do
nezavázaných pohorek, tkaničky frajersky
nastrkal do bot abych si je snad nepřišlápl,
batoh s padákem přehodil přes
jedno rameno, pultík s vysílačkou, GPS,
váriem a foťákem do jedné ruky,
otevřenou plechovečku Gambáče do druhé a
s nadšením jsem vyrazil po
svažující se kamenité cestě
zpátky ke startovačce. Musím dát
zapravdu zkušeným
padáčkářům, jakož i všem pg
učebnicím, že pevné
kotníkové boty, ale bez háčků
na tkaničky, jsou pro létání
nejvhodnější. Smyčka tkaničky levé
boty se postupně
z boty začala vysouvat, aby se v půli cesty mohla
neomylně zavléknout
za háček boty pravé.
Následný parakotoul s dopadem přes batoh
na pultík
s přístroji jsem zvládl na
výbornou. Zvláštní bylo, že
jsem si po celou dobu trvání tohoto kontrolovaného
pohybu kladl na srdce: „Kašli
na elektroniku - hlavně nesmíš upustit plechovku
s chlazeným pivem, jiné
sebou nemáš!“ Můj pád se
zastavil v oné komické poloze na
zádech bohužel
s rukou vytrčenou proti nebi, přičemž picí
dírka v plechovce byla
zcela nekompromisně kolmo nad mou hlavou. No nic, promluvil jsem
k sobě
konejšivě, vždyť víš, že
malé neštěstí
zahání velké, přičemž vůně
mé hlavy
přilákala zřejmě všechen hmyz ze
širokého okolí
k nezvyklé hostině – české
pivo je na Jadranu zjevně velmi atraktivní. Tož tak, do
vzduchu má jit člověk
s naprosto čistou myslí. Když jsem oschl,
vyzkoušeli jsme si s Evou
spojení pomocí zánovních
PMR značky Alinco DJ-S45L, zakoupených bratru za 4
tisíce kaček každá. Spojení bylo
nerušené a tak Eva svezla auto dolů přes Veli
Dol, to jest tou cestou, kterou jsme správně měli přijet a o
jejíž kvalitě nás
ujistil údržbář z nedaleké
trafostanice, který si přišel na startovačku
popovídat o New Yorku. Později se mi svěřila, že pokud by
dolů musela jet po
stejné stezce, po které jsme se
šplhali
nahoru, považovala by za bezpečnější upnout se do
sedačky a nechat se odstartovat
na padáku. Domluvili
jsme se, že až
přijede k jezeru, zkontrolujeme spojení,
sdělí mi směr a sílu větru
v údolí, já odstartuju a ona
se konečně bude moci zchladit v jezeře.
Jakmile Eva odjela, začala termika fungovat. Za onu ¾
hodinu, nežli dojela
dolů, však
termika zesílila natolik, že
jsem musel čekat na její slabší
intervaly, abych mohl odstartovat. Rytmus byl
stejný jako na Greifenburgu. Vítr do zad,
přerušený slabším
signálem termiky,
po němž následoval mocný proud teplého
vzduchu, který hučel v okolním
porostu i vysokém napětí napravo od startovačky.
V duchu jsem si snažil
představit, co se asi děje ve vzduchu nad hřebenem. A moje představa
byla jen
slabým odvarem kruté reality. Po startu
následoval katapult 7,5 m/s nahoru do
výšky
V klidnějších
letových podmínkách mi vždy trochu
otrnulo a tak jsem se zase vrátil ke svahu. Kupodivu jsem za
ty asi
Chvíli jsem Evu
podezíral že si držení nouzové
fléry
spletla se způsobem, jímž fotbaloví
fanoušci mávají klubovými
vlajkami, nahlas
jsem to ale neventiloval. Již tak byla poněkud
nasr...ozpačitá, což jsem
přikládal mému poněkud nestylovému
přistání. Příčina byla ale zcela
prozaická –
ono divukrásné jezero
v rozpálené krajině bylo ve skutečnosti
přehradou na
pitnou vodu se striktním zákazem vstupu do vody.
Cestou do kempu jsme se ještě rozhodli zastavit v Crikevnici, u „Konzumu“. Eva zašla nakoupit nějaké ovoce a já jsem pro Vás chtěl vyfotit nadjezd jadranské magistrály nad Crikevnicí.
Než
jsem stačil najít nejlepší
místo k vyfotografování
viaduktu
s pohledem na letový terén Medviďjak v
pozadí, zablokoval jakýsi uniformovaný
zřízenec autem výjezd z parkoviště
(parkovací automat byl pouze na mince,
přičemž jsme měli dosud jen nerozměněné
papírové Kuny a ty ještě měla Eva v
obchodě) a začal kontrolovat parkovací lístky.
Urychleně jsem tedy sáhl po
mobilu (ještě že jej někdo vymyslel), ale tento mi sdělil,
že volaná manželka
má momentálně vypnutý
přístroj. Rozhodl jsem se tedy předstírat
přiblblého
turistu fotícího si místní
architekturu a neznalého cizích řečí a
zvyklostí,
obzvláště pak principu automatu na
parkovací lístky. Naštěstí
však u třetího
auta došly zřízenci zadržovací botičky
a nežli se vrátil s novými, přejel
jsem na zcela jiné parkoviště, odkud jsem se
zájmem zdálky pozoroval jeho
aktivitu. Práce mu šla od ruky, auto bez
parkovacího lístku si vždy nejprve vyfotil,
přiložil botičku, přilepil lístek na okno řidiče a do 5
minut přijela
odtahovka. A Vás přátelé, znalce
ženských duší
vyzývám, abyste mi při
nejbližším letovém dni vysvětlili, jak
je
možné, že mne manželka neomylně našla
v cizím městě na téměř úplně
zaplněném parkovišti a to nejméně
Když jsme se vrátili do
kempu a skočili do moře, začaly
se postupně nad Medvidjakem tvořit kumuly na hranici
bouřkového vývoje, což pro
následující dny bylo
špatné znamení.
Úterý,
7. srpna
Celý den jsme se
věnovali koupání, nácviku
šnorchlování a
grilování. Po ránu se na obloze
objevují první
ciry a již dopoledne se nad Medvidjakem
objevují slušně převyvinuté kumuly.
Létání jsem pro tento den odvolal.
Odpoledne jsem se vydal do blízkého Dramalje
hledat internet. Marně, pracovnice
informačního centra mě po mém dotazu
ukázala jakýsi panel kunožrout,
z něhož se však vyklubal pouze
místní infopanel. Takže jaké bude
počasí se
dozvíme až bude a jak dopadl Škrabálek
a spol. se dozvíme asi až doma. Osobně
si tipuji, že vyhrál Lötscher před Hoferem,
Coconeou a penalizovaným Müllerem.
Honza Škrabálek dosáhne na 10.
místo. Všechna čest, jsou to borci.
Středa,
8 srpna
Počasí se
zhoršuje, nad okolními kopci, ale už i nad
Krkem a v dálce i na jihu
začínají první
bouřky. Koupání je zatím
v pohodě, ale na létání mohu
asi definitivně zapomenout.
Navečer jsme se vydali autem do Crikevnice konečně najít
internetovou kavárnu,
abychom vyhodnotili optimální počasí
příštích dnů nad letovými
terény na severu
(Vojak, Lijak, Kobala, Greifenburg...). Bohužel předpověď
nestojí za nic a tak
jsme se nakonec rozhodli tento
výlet
ukončit a vrátit se domů.
Čtvrtek,
9. srpna
Ráno ještě
před deštěm stihneme zabalit.
Projíždíme
kolem Vojaku, jehož vrchol je již v mracích.
Pořádný déšť
začíná až
v Rakousku, kde jsme se po špatných
zkušenostech rozhodli pro variantu
Villach – Vídeň. Ještě
v Korutanech déšť skončil a začal
liják, který nás
doprovázel až do Vídně. Jak houstl
déšť, houstla i nálada
v autě. Vyznávám
teorii, že v takovémto počasí jsou
nejzranitelnější
nejpomalejší auta,
neboť jsou pasivním objektem
předjíždění, zatímco manželka
tvrdí pravý opak.
Přestala se věnovat navigaci a neustále mě upozorňovala na
dodržování maximálně
povolené rychlosti. Pak to vzdala a přestala mluvit. Cestu
přes Vídeň již mám
několikrát projetou a značení je zde natolik
perfektní, že tu může zabloudit
leda tydýt. A tím jsem se stal
v okamžiku, kdy nás policajti kolem
deváté
večer odklonili od nacvičené trasy skrzevá
zatopený Schwechatský tunel.
Instinktivně jsem si zapamatoval odkud se blýská
a jel jsem neústupně proti
bleskům. Asi po hodině projíždění
různých předměstí a marném
hledání jakéhokoli
relevantního ukazatele Praha – Brno nebo alespoň
Matějovec jsem musel uznat, že
jsme zabloudili. Na auto dopadaly husté proudy vody a
detailní mapa centra
Vídně nám byla k ničemu, neboť jsme
v tom dešti nemohli téměř ani
přečíst názvy ulic. Atmosféra
v autě definitivně zkašovatěla poté, co
jsem
ženě pravil ať tu zasr.... mapu zahodí, že mě se... (tedy ta
mapa) a že
skončíme nejspíš nad ránem
někde u Balatonu. Po chvíli jsem zahlédl u jakési
dřevěné ohrady policejní auto, do
kterého právě před lijákem prchal
uniformovaný, typicky vídeňský
policajt.
Takticky jsem mu zablokoval výjezd a vyrazil k jeho
dvířkům. Když stáhl
okénko, snažil jsem
se mu lámanou
němčinou vylíčit, že jsme kvůli zatopenému tunelu
zabloudili a že hledáme
cestu domů. Chvíli na mne
pobaveně hleděl a
pak se čistou, rodilou
češtinou otázal. „A kdepak že to
bydlíte“. Naštěstí jsem mu
neřekl popravdě že v Matějovci,
ale zalhal jsem a řekl, že v Praze. Nostalgicky
pokýval hlavou a pak pronesl
spásnou větičku: „Pojeďte za mnou, já
Vás odsud vyvedu.“ Nacpal jsem se mu na
kufr, aby se mezi nás náhodou někdo
nenamáčkl a takto jsme kličkovali asi 20
minut po Vídni a přitom jsme nejméně
šestapadesátkrát odbočili,
většinou doleva.
Zrovna jsem si
začal říkat, že si
s námi třeba hraje na slepou bábu, když
tu se náhle na
ukazatelích nad silnicí objevil nápis
Praha, Brno ... Dosud jsem přesvědčen, že jsme ani Dunaj nepřejeli, asi
tam
mají nějaký nový tunel.
Pátek,
10. srpna
Žena mi mou bezohledně rychlou
jízdu a prchlivá vídeňská
slova prominula teprve poté, co po vybalení a
prohledání veškerého
cestovního
vybavení zjistila, že „svou“ vysílačku
musela nechat někde na břehu onoho nádherného
jezera pod Medvidjakem a já jsem
na to smířlivě opáčil:
„Hlavně že jsme
si to užili a že jsme ve zdraví doma“.
Mezi
námi, přátelé,
ačkoli se na Monte
Hnojníku v prvním srpnovém
týdnu přece
jen asi létalo mnohem lépe, neváhejte
a
zajeďte si při zhoršení počasí za
koupáním na Jadran a pokud někdo
z Vás
čirou náhodou u čarokrásného
jezera pod Medvidjakem u vesničky Tribalj opuštěnou
vysílačku značky Alinco DJ-S45L
najde,
odměna jej nemine.
V Matějovci,
12.8.2007
Lumír Mareček