Květen
na plný plyn a nejen o
létání
Tentokrát
začnu trošku od zadu, protože když jsem slíbil,
že napíšu pár řádek o
čtvrtečním přeletu, netušil jsem, že se na to
dostanu až v neděli.
Tahání
řidiček, klápání
uší,
šlapání speadu a
zatínání
břišáků, když Termoska nechce
dát a nebo když dává moc, se někomu
nemusí
zdát jako nějaký sport. Po víc jak 5
hodinách je to na těle docela znát.
Noční svoz,
při němž si Jana projela
poctivých 300 km, se taky postaral o to, že jsem
v pátek po práci odpadl
jak horník po vyfárání.
Občas mě sice
probudila povzbudivá SMSka nebo telefon,
ale napsání článku jsem odložil na
klidnou sobotu.
To by mě ale nesmělo probudit strohé telefonní oznámení městskýho policajta, že nám přes noc vykradli v Jihlavě firmu. Tím jsme měli o „klidný“ sobotní program postaráno.
Naštěstí se ukázalo, že poberty zajímaly především prachy, na něž u nás bohudík(žel) jen tak narazit nemohli. Nakonec jsme byli rádi, že kromě lehkého nepořádku a odcizení drobnějších věcí, které jim z půlky budou k ničemu, nic cennějšího nezničili. Nejabsurdnější věcí dne bylo to, že během zjišťování škod a zajišťování stop, si na nás přišel ztěžovat v sousedství bydlící Vietnamec. Za slabou příčkou dělící naše a jeho prostory prý nemohl v noci mezi 1-3. hodinou spát, protože jsme dělali hrozný rámus. Aby ne, vyvrátit plechové vchodovky, přelomit betelný dveře napříč u 2 firem, to už se jeden rušení nočního klidu jen tak nevyhne. Na otázku, proč to hned nehlásil, jen suše odvětil: NEROSUMIM CESKY?!?
Ale
teď už konečně k tomu našemu
lítáníčku a vemu to pro změnu zase
trochu víc
zepředu, ať máte v tomhle počasí co
číst.
Jak
víte, začátek letošní
sezóny jsem
víc než lítání točil
spíš
odvijákohodiny,
tandemostarty a
papíroprudění. Ale
nenechte se mýlit, vůbec si nestěžuju, jen konstatuju. No
třeba takové starty o
půl páté odpoledne mě naučily, že termika funguje
i na jaře déle než se může
zdát a přeletík v této době
mi přijde velmi příjemný. Šanci
získat
rozhodující
body do poháru to sice
nepřináší, ale tím
líp. Alespoň si člověk může v klidu
vychutnávat to, proč
vlastně lítáme.
Po
víkendovém a svátkovém
polétání to vypadalo
spíš na pracovní činnost. Protože jsem
si vzpomněl,
jak mě loni Charlie upozornil na to,
že se dá dobře polétat
v labilizujícím
se počasí přicházející
teplé fronty
(loňské dostupy ke 3000m n.m. na Vysočině a 100km FAI
trojúhelníky v
Krkonoších), zaujala mě optimistická
čtvrteční předpověď. Mírný
vítr
východních
směrů nám dával šanci uletět
pěkný přelet
ještě než se počasí pokazí.
Pro
start jsme si vybrali přírodní
minipánev na termiku v podobě několika
velkých hnědých polí
v okolí
vesnice obklopených prstencem zalesněných kopečků.
Už
po příjezdu na místo po 11 hodině bylo vidět, že
nám Termoska chystá poctivou
porci stoupáků. Co 5-10 minut se v našem
okolí loupali zdivočelí čertíci,
což nás na jednu stranu povzbuzovalo k letu, ale
obava ze startu doprovázeného
zvýřeným prachovým sloupcem
nám dělala vrásky na čele. První to
odpálil Charlie
a hned si to v nějakých 80 metrech pěkně vyžral.
Dostal možnost předvést
nám špičkovou pilotáž a cit pro
ovládání svého XCčka. To
přesvědčilo Janu o
tom, že když nechce, tak prostě nemusí a
lítání si nechala na jindy.
Já
jsem se s hodinkami v ruce snažil ještě
půl hodiny sledovat četnost a
rozestupy větrných pulsů tak, abych startoval do
bezpečného okamžiku. Vítr byl
v pohodě, jen ti čertíci nevypadali
kamarádsky. Tentokrát
jsem neměl obavy o to, že stoupák
nepotkám,
spíš naopak. Start se povedl na jedničku a
já se během chvíle dostal bez
problémů do luxusní výšky
2000m. Při stoupání jsem registroval, že to kolem
13-1500m trochu koktalo v nějaké
slabší inverzi, tak jsem si řekl, že si
budu zavčas dobírat výšku tak, abych
pod to nespadl.
Ale
ouha, s půlkou šlapky to sice pěkně
uhánělo, ale
bohužel i se ztrátou
výšky a pípání
nikde. Už jsem to
začal vidět na přistání po nějakých
mrzkých
15
km a myslel jsem na to, jak si dám do přezdívky
„jednostoupákový pilot“.
Naštěstí se to nestalo a já se zvedl o
něco
výš a mohl tak poskočit na
lepší
místo mezi Štoky a H. Brodem. Tam mě
došlo, že si
musím vybírat takový směr,
který povede nad hnědými poli. Po
druhém
větším zvednutí jsem si zhluboka
oddechl a
zároveň si zaliboval při představě, jak by to pěkně
pelášilo, kdybych se na každý
zved uletěl 20km.
U Haškovy Lipnice jeden takový byl, takže jsem měl dost času na to najít si ten nejlepší kurz tak, abych minul Vlašimský trojúhelník, Sedlčanský kruh a co v nejlepším místě u Čechtic nabral dostatečnou výšku pro bezpečný přelet TSAčka. Termoska mi opět přál, takže jsem musel dokonce dávat uši, abych nevystoupal do TMA V. V tom místě jsem si všiml jediného plachtaře točícího o dobrých 200 m nade mnou. Až dnes jsem zjistil, že trubka jsem byl já, protože mám na staré mapě spodní hranici FL65 místo FL75, čímž jsem se okradl o pěkných 300m použitelné výšky. V následujících chvílích jsem si zopakoval nepříjemnou bučatůru. Pode mnou jenom samá zelená a žlutá. Řepka nakonec taky zafungovala, ale díky malé výšce jsem si už nestihl prohlédnou zajímavou černou věž. Zato jsem mohl pokračovat dál se závazkem, že si ji prohlédnu a třeba i vyfotím někdy příště. Zapomněl jsem ještě dodat, že celou tu dobu jsem měl nad hlavou nádherné azuro, čímž sice nehrozilo vlétnutí do mraku, ale po nesmělých kumulech naskakujících na okraji teplé fronty jsem závistivě pokukoval celou cestu. Bohužel se objevovaly nad územím (ne)lítajícího nosorožce, což mi přišlo absurdní. Jako by tu termiku ke svému manévrování k něčemu potřebovali?!?
Za Sedlčanama jsem si všiml, že i přes prohřátou vrstvu vidím v dálce na severu matičku Prahu a před sebou kličkující Vltavu s nádržema Orlík a Slapy. Jednu chvíli jsem se rozhodoval letět dál na Hořovice, ale původní Příbram mi nakonec přišla sympatičtější a to i vzhledem k tomu, že mě její kurz dovedl tak daleko. Za ní jsem se ještě pokusil podletět Brdy (už se „těším“ až nám ten prostor ještě zvětší kvůli radaru), ale i když jsem se dostal až na jižní hranu, nedostatek výšky a tím pádem i času mi nedovolil počkat si na pěkném místě na potřebný zved. Takže jsem to posadil po 18. hodině na přepychovou louku za Věšínem. A jak už to tak po přistání bývá, do 5 minut přišel ukázkový poryv, takže mě to při předvádění startu místnímu domorodci, začalo zvedat. To ho logicky vedlo k otázce, jestli ještě někam poletím. Uklidnil jsem ho, že nikoli, nahlásil se Janě, která už byla na cestě ke mě a on mě na své zastaralé Jawě dovezl až k místní restauraci. Tam jsem při čekání zahnal ukrutný hlad výtečnou baštou a pivkem. Přelet 151,69km v ČPP zde.
Jana
přijela do 20 minut, čímž prokázala jedinečnou
intuici ESA (Elitní Svozová Asistentka), protože
se bez celodenního spojení se
mnou přiblížila k mému
přistání na pár kilometrů. Po cestě
domů jsme ještě
svezli Ivoše Prantla, který si stejně jako
Charlie, ten den taky pěkně zalétal.
Doma, kam jsme dorazili až po 22. hodině, zbývalo už jen
dodat:
„Pěkné to bylo“.
Honza