Již delší dobu jsem plánoval větší prolétnutí s motorovým paraglidingem a
napadlo mě, že bych se mohl jednou vydat k příbuzným do Bohutína u Šumperka.
Čekal jsem na vhodné počasí, počítal jsem konec září nebo začátek října, kdy
ještě nebude moc zima, ale termika už bude jen slabá a hlavně jsem čekal na
jihozápadní vítr. A to přesně předpovídali na sobotu 20. září.
Jelikož ještě
věřím meteorologům, v pátek večer jsem začal plánovat cestu. Kdo to ještě
nezkusil, neví o čem to je. Já to dělal poprvé. Ono udělat čáru na mapě je
jednoduché, ale najednou se tam plete omezený prostor, někde zakázaný, potom
prostory AFIS, teď do toho naplánovat města, kde snad bude benzinka na
natankování, ale jak daleko? Bude foukat více nebo méně? Uletím na nádrž 50 km
nebo 80? Ta bližší je více vlevo od trasy, ta další zase více vpravo. Takže jsem
si udělal náčrt s více možnostmi, zamaloval přibližné vzdálenosti, připravil
krosnu, nastavil body v GPS, vzal do menšího obalu olej a těšil se na ráno. Pro
jistotu jsem si domluvil záchranný servis, který mi zajišťovala manželka. Jela
totiž s autem a měla další palivo, kdyby mé výpočty nevyšly, nebo kdyby
nevydržela technika.
Ráno jsem se za naším domem připravil na start, zatím
nefoukalo nic. Podle větru na mobil na Svratouchu foukalo 6m ze 180 stupňů.
Fajn, za chvíli se to stočí k západu a tak jsem těsně po deváté odstartoval.
Bylo trochu mlžno, neletělo to moc rychle, ale byl to krásně klidný let. Stál
jsem většinou ve spídu a často ani nedržel řidičky. Zatím jsem šetřil ruce a
záda.
GPS mám novou a ještě s ní asi neumím řádně pracovat. Takže se mi ani nevím
jak stalo, že jsem přelétl můj první bod na tankování a k druhém jsem zjistil,
že nedolétnu, protože místo do zad, mi foukal vítr z boku. Začala improvizace a
tak jsem přistál na poli u benzínky v Měříně. Odepnul padák, natankoval,
nastavil jsem si v GPS Svitavy a po chvíli pokračoval dál.
Jenže začala
divočina. Termika a silnější závany větru z boku se mnou pěkně mávaly. Do výšky
jsem se nemohl dostat, každou obec a les oblétávat, jednou to vypadalo, že
přistanu mezi zemědělce, kteří sbírali brambory. Měl jsem max. 50m. Žádný spíd,
žádné pouštění řidiček, stále ve střehu, žádná pohoda. Po chvíli jsem toho měl
plné zuby, ale v dáli bylo vidět nějaké město, tak doletět alespoň tam. S
problémy jsem oblétl město, přistál u benzínky, nahlásil pozemnímu personálu
místo přistání – Bystřice pod Perštejnem. Ani jsem ten Perštejn neviděl, nebylo
kdy se kochat krajinou. Sbalil jsem letadýlko a šel natankovat. K tomu
samozřejmě nezbytná údržba.
Když dorazila manželka, dali jsme si oběd, kafíčko a pak poleženíčko na přilehlém trávníku s relaxací a počtením denního tisku, kde o různých nehodách umějí tak krásně psát. Čekal jsem na pozdější dobu, jestli se uklidní termika a změní vítr, který byl stále JV až V. Po necelých třech hodinách jsem se vydal na další cestu. Vítr se sice neměnil, ale termika se zdála být klidnější. Už jsem nepočítal s dlouhým přeletem a domluvili jsme se na Svitavách. Ale ouha, po pár kilometrech letu bylo vše jinak. Dolétl jsem ještě v pohodě na nějaký kopec, ale tam les, nad něj mě termika nepustila ani po pár otáčkách, vždy kousek nahoru, ale pak více dolů, a kam jsem viděl, bylo údolí a zase další kopec a samý les.
Jelikož jsem po cestě stačil napsat SMS, kam dolétnu, potkali jsme se s
manželkou tamtéž. Po povyprávění zážitků a posledním natankování jsem už vyrazil
na poslední cestu. Bylo to asi 30 km, bylo po 17. hodině, vítr zeslábl a termika
už taky končila. Však bylo na čase. Po startu jsem ještě vyfotil Třebovou.Musel
jsem ještě oblétnout prostor AFIS, stál mi přímo v trase. Trochu jsem ho po
kraji střihnul, kdo by to celé po takovém dnu oblétal a najednou vidím, jak
táhnou větroně do výšky. Chtěl jsem ještě udělat fotku, ale už ve foťáku nebylo
místo. Ještě krásný přelet přes vysoké už podzimem vybarvené zalesněné kopce,
přes Mohelnici, která měla dlouhé stíny od pomalu zapadajícího slunce, v dáli
byl vidět Šumperk, který jako by tvořil bránu do Jeseníků.
Nabral jsem kurs
do Bohutína, ještě nezbytný přelet vysoko nad domy a přistání u hřiště. Bylo 18
hodin a 8 minut. Zrovna měli po fotbalovém zápase a snad každý táta, včetně
přihlížejících, tam měl dítě. Všechny děti se rozběhli ke mně, bylo jich odhadem
třicet, a vypadalo to, že přeběhnou přes padáček a ani šňůry jim nebudou vadit.
To bylo otázek. Odkud jsem přilétl, jak dlouho letím, jestli je svezu, jestli by
to letělo i bez padáku a já nevím, co ještě. Ovšem nejvíc je zajímalo, kolik to
stojí. Co jim budu vysvětlovat, ale když se mě na to ptal poněkolikáté takový
klučina, zeptal jsem se, kolik mu je let. Čtyři! To už mají starosti.
Takže –
vzdušnou čarou by to bylo 147 km, skutečně jsem nalétal 175 km, čistého času 5
hodin a 2 minuty. Kamarádům jsem celý šťastný z přeletu rozeslal SMS s tím, že
gratulace přijímám. A víte, co mi přišlo jako první od už bývalého kamaráda?
Nebudu jmenovat, ale ze Žirovnice mi přišlo – „ S motorem to vole umí každý
trouba“. Takže dík! Zase někdy příště.
Ještě poděkování manželce za pomoc a hlavně trpělivost, firmě MAC za
Trendíka, který mě zase nezklamal a firmě Walkerjet, že krosna od nich
vydržela.