Ahoj  lítači.

Protože nejenom na letišti je krásně, ale i tam, co se letadla vyrábějí, tak jsem se nedávno zúčastnil velice zajímavé exkurze do nově  otevřené továrny na generální opravy BLANÍKů a i výrobu zbrusu nových, těchto legendárních školních ér.

https://www.blanik.aero/

Jak jistě víte, v roce 2010 došlo k destrukci BLANÍKa létajícího akrobacii u RedBull skupiny - ulomilo se křídlo a dopadlo to tragicky. Od té doby evropská EASA odebrala tomuto éru oprávnění k letu. To způsobilo, že noví zájemci o plachtařinu neměli na čem  létat. Dosti špatná situace. BLANÍK je nejlepší školní éro co svět světem stojí. Žáci na něm letové návyky získávají velice bezpečně a  reálně letovému provozu. No a tohle skončilo. Řešení se našlo... Začaly se k nám vozit většinou archaické modely kluzáků ze západu, což byl krok zpět, ale řešení. Osobně jsem to viděl jako podpásovku, sebrat našim školám éro, které se osvědčilo, které bylo celé  vyrobené v naší republice a bylo na špičkové úrovni v poměru cena-užitná hodnota. Na západě jsou jistě éra lepší, o jejich ceně letové  hodiny si však můžeme nechat snít.

Zde Vám rád sdělím informaci, kterou jsem dostal jako odpověď na otázku k panu Křížkovi, zda na některém ze cca 36 zgenerálkovaných BLANÍKů našli závadu, která hrozila destrukcí éra za letu.

ANI NA JEDNOM!

Ten rakouský se sesypal proto, že byl přetěžovaný v extrémní akrobacii a neměl tomuto namáhání přizpůsobenou údržbu....

No a v roce  cca  2015 přišel pan Křížek s technickým řešením, jak vyztužit hlavní pásnici křídla a další úpravy jejichž splněním by BLANÍKy mohly po schválení leteckými úřady opět do vzduchu. Po prvních letech na přerovském letišti Bochoř se výroba přesunula  do prázdných hal v bývalé továrně LETOV v Praze -Letňanech.

Většina areálu je dnes rozdělená mezí malé firmy, které se ani nezabývající leteckou výrobou (i výroba kulis pro filmové ateliéry). Bylo mi z toho smutno. Nikde kompletní letecký výrobek. O to více BLANÍKu Aircraft fandím. Pracuje tam sedmdesát lidí a i mezi členy  exkurze byli dva mladí průmyslováci, kteří projevili zájem o brigádu v továrně.

Ale to víte,  že budeme rádi, když přijdete brigádničit, pravil pan Křížek. Jenom počítejte s tím, že první dny budete mýt a čistit letadla a jejich díly. Aby jste mohli něco dobře opravit, musíte totiž nejprve součástky umýt, aby se dalo poznat, co se musí opravit! A v tom jsem mu dal na základě zkušeností z mých oprav stoprocentně za pravdu.

Byl v kravatě, ale znal! Vzácný úkaz.

Viděli jsme i nově motorizovaného VIVATa- motor ROTAX 100 HP. Tam asi taky trefili do černého. Se starým Waltrem to éro stoupá mínus  jeden metr za sekundu :-D. ROTAX ho táhne ve dvou plus třemi metry! Taky super éro! 

A jednu aktuální informaci k dnešnímu datu jsem tam taky získal. A to sice, že na Leteckém dni v Roudnici bude - by mělo být jedinečné letadlo LISUNOV LI 2 z Maďarska, imatrikulace HA-LIX, jediný letuschopný exemplář na světě! No a když už jme u těch historických letadel, tak včera na dačicemi proletěli manželé Bezděkovi s jejich BEECH 17.

http://www.pure-aviation.com/cz/letadlo/

(neplést s ELEKTROU co má majitel SEZNAM.cz Ivo Lukačovič

http://www.tocna.cz/letadla-na-tocne/lockheed-electra-10a/


Psal jsem Vlastovi Kolomazníkovi, duši dačického LETECKÉHO MUZEA:

https://turistika.dacice.cz/menu-55/letecke-muzeum-vilema-gotha/

a ten mi dnes odepsal:

Ahoj Zbyňku,
byl to Beech od Bezděků. Letěli asi z toho Rakouska (Letecký den  u Vídně-pozn. Zbyněk). Volala mi z paluby, že za deset minut tady budou. Tzn. 14.00 hod a bylo to přesně. Udělali kolečko a hurá pryč. Bylo to super, dal jsem na dačickej fejs fotky. 

.....

Měj se fajn Vlasta

No a tak by někdo řekl, že se tady leteckého až tolik neděje, když je to počasí k létání nevhodné. Ale děje a minimálně se alespoň o lítání sní.

Tady Vám, kteří ještě nejste unavení a dočetli jste se až sem, pošlu odkaz s jehož nalezením mi pomohl Míra Oros z www.airzone.tv,  kde má ostatně taky pěkné zprávy z CZ letectví. Dělá záslužnou práci pro jeho propagaci. Možná si to ani neuvědomil, ale tímto alespoň mě udělal velkou radost a video jsem si již přehrál více jak  pětkrát:

Míra mi napsal:

Ahoj Zbyňku, rád Tě čtu!

Video přímo od kluků z Litvy je tady: 

https://www.airzone.tv/video-dream-splneny-sen/   (TOHLE JE TO VIDEO pozn. Zbyněk )

Od času 12:14 je přímo moje zkušenost v dokumentu o ME v plachtění z Litvy: 

https://www.airzone.tv/video-mistrovstvi-sveta-v-plachteni-2016-litva/

Měj se fajn a někdy na viděnou!

Míra 

S hlavou v oblacích (ale nohama na zemi)

Miroslav Oros

Cumulus media - Informace, které letí!

miroslav@cumulus.cz

http://www.cumulus.czhttp://www.facebook.com/cumulus.cz

Televize airZone.TV: 

http://www.airzone.tvhttp://www.facebook.com/airzone.tv

No a v Litvě byl právě tou dobou František Smrčka na pracovní cestě. Tak jsem jej pověřil, aby toho lítajícího Krocana z prvního  odkazu koupil a dovezl jako kdysi Kašpar Blériota z Francie.

Od té doby se ale stal František plachým a zamyšleným, až zádumčivým, moc nejí. Asi z toho, jak přemýšlel, jak ho dostat do letadla. 

Tak jsem zvědav, s čím přijel, ještě mi nezavolal. 

A teď už článeček z Flying-Revue viz odkaz ZDE.

ZDzB

http://www.pgv.cz/