Po jedenácté u Lidéřovic startuju a
jen se o kousek zvednu, díky inverzi se rychle otepluje. Paráda!
Peč
Strakovi jsou už na ledu
a mávají mi.
Martin zatím není nikde
vidět a tak mu letím naproti. Ty mlhy jsou nádherný!
Dolní Bolíkov
Martin je už vidět a tak
to otáčím na západ, on to má rychlejší a tak mne bez problémů dožene.
Displej foťáku používám
jako zpětné zrcátko a hned jak se přiblíží, fotím.
Vlastkovec
Tentokrát už letí blíž,
třeba to už příště bude ouško na ouško!
Dvakrát mne předlítnul a
zatočil na druhou stranu. V té chvíli mi fouknul do plachty a hned to bylo
takové hravé. Později mi řekl, že alespoň nezapomenu, jaké je to v termice! :-)
Od západu nám fouká,
jen když jsme kousek nad zemí, jak se zvedneme, je bezvětří a letíme rychleji.
Stoječín. Mám tu
známého, takže mu také musím nafotit chalupu.
Vodní nádrž Landštejn
A hrad Landštejn
Fotím ho ze všech stran,
vyberte si sami, který pohled se vám líbí. A to jich sem dávám jen pár!
Tady jsem váhal, jestli
nepoletíme dál až na Novou Bystřici, ale nebyl jsem si jist s palivem, moc
jsem nenatankoval.
Takže to stáčím na sever, Martin letí se mnou. Klášter II
Blato
Tak co, přeletíme ty
lesy k Rožnovu? Nerad bych tady někde nouzově přistával na nějaké pasece. :-)
Na Rožnově mají pěkný Bison
Ranch s dobrou restaurací. Mají tu i ubytování, nebudu je po Silvestru moc
rušit?
Letěl
jsem k bizonům
níž, od majitele jsou zvyklí na naháňku
vrtulníkem, ale pak si říkám, co kdyby
mi to tu chcíplo. Nerad bych se nechal prohnat! Kdysi tu majitel
dokonce se svojí helikoptérou fotil reklamu na AUDI a
já si to nafilmoval - koukni ZDE.
Nad lesem jsem zkontroloval
nádrž a zjistil, že už bych měl palivem šetřit.
Matějovec
Míra je asi stále u
Srnečka! Asi bych ho měl někdy zkontrolovat. :-)
Český Rudolec
Tady jsem byl ještě výš,
jenže pak mi došlo palivo a už jsem si jen plachtil dolů.
Prvně
to se mnou vypadlo
špatně, už jsem se viděl na pěkné procházce
s krosnou na zádech, naštěstí níž
to stále od západu více foukalo a tak jsem to
doletěl až zpět na start. Stačil jsem při tom udělat i pár fotek.
Můj novoroční hodinkový let
je ZDE.
Zamáváme si a Martin si letí zpět. Ještě mi
volá kolega z práce, že prý mu doma
lítá "Fíčko" a tak mu říkám, co tady
lítá mně! :-)
Při
cestě domů se ještě
pokouším vyfotit dravce, ten mi uletěl, a doma jsem
vytáhl nový gril od Ježíška, že
když je dnes tak pěkně, že bychom mohli začít
letošní grilovací sezónu hned teď.
Ovšem od Zdenči jsem dostal košem, že už má
navařeno a že na Nový rok k obědu
mít buřty, si nepředstavovala ani ve snu.
Pěkné
to bylo!
Nejsem takový závislák,
abych létal každý den, já ze čtyř dnů letěl jen třikrát, zato Martin létal pořád,
první část jeho povídání byla v článku z 29.12.
a tohle je pokračování -
„ V pátek si jdu zalétat
znovu, v poledne letím nad řekou Dyjí až k Dačicím a tam pokračuji k Telči,
začíná mi být zima a tak otáčím a po hodině a půl přistávám.
Na Silvestra jsem
zas na startovačce, je opět krásná dohlednost, namířil jsem si to na hrad
Landštejn a pokračuji až nad sjezdovku u Nové Bystřice. Po návratu mám na kontě
další hoďku a půl.
Na Nový rok mi volá Vlasta, že se chystá k letu,
jsem zrovna
ve Slavonicích pro benzín, přece si nenechám
ujít další letový den. Za čtyřicet
minut se potkáváme mezi Pečí a Slavonicemi a
razíme na západ nad zasněženou
Českou Kanadu. Hoďku si užíváme rovný čirý
vzduch a pak otáčíme k Lidéřovicím.
Vlasta klesá a zkušeně přistává u auta,
musel, došel mu benzín! Udělám nízký
průlet, zamáváme si a letím domů. Čtyři
krásné zimní dny a šest letových
hodin,
co víc si přát, snad jen - Jak na Nový rok, tak po
celý rok. Ahoj Martin“
Večer razíme do
Dačic na ohňostroj – video mám ZDE, a ještě tu přidám něco z internetu.
Pěkné přání bylo ZDE.
Dělat nápisy při letu pomocí
GPS se nějak rozmáhá, měl bych to taky někdy zkusit. :-)
Ale poprvé jsem to viděl
už v roce 2006, kdy si Honza Krátký na nebe napsal Jaho, článek mám ZDE.
A ještě se vrátím k minulému
článku, kdy jsem přistával na poslední chvíli při západu slunka. Na to mi
Zbyněk D. poslal –
VFR
lety jsou takové, které jsou prováděny za meteorologických podmínek
lepších, než jsou meteorologická minima VMC (větší vzdálenosti od oblaků
a vyšší letové dohlednosti).
lety VFR se provádí ve dne, nebo v noci, podle těchto podmínek:
- den je čas mezi východem Slunce –30 minut a západem Slunce +30minut (v ČR) - nově v ČR dle ICAO
- noc je čas mezi západem Slunce +30 minut a východem Slunce –30 minut (v ČR) - nově v ČR dle ICAO
- Pozn.1: ICAO
stanovilo okamžik východu, když střed slunečního kotouče je ještě 6
stupňů pod horizontem (střed Slunce ještě nevystoupil nad hladinu moře) a
okamžik západu, až když střed slunečního kotouče je 6 stupňů pod
horizontem (kdy z našeho hlediska střed Slunce už o 6 úhlových stupňů
klesl pod hladinu moře). Je to způsobeno lomem světla.
- Pozn.2: Příslušný
úřad ÚCL tak jednodušším a snadno
měřitelným způsobem prodloužil dobu letu o standardní
část občanského svítání a o
standardní část občanského soumraku.
Už jsem to slyšel dříve,
ale když jsem se na to kdysi ptal ve vzkazech, nikdo na to nereagoval. Tak snad to
pravda je a můžeme ji využívat.