Udělal jsem si plán a začal hlídat počasí,
potřeboval jsem mít pěkně a vítr v zádech, aby
cesta rychleji ubíhala.
Tady
jsou lépe vidět města, která jsem chtěl vidět a fotit.
Samozřejmě
počasí né a né vyjít, až teprve ke konci termínu. Do vzkazů jsem napsal, jestli
se někdo nepřidá, že to vypadá na čtvrtek nebo pátek, předpovídali to různě.
Hned
jsem se zajímal, jak je to doopravdy, nerad bych zase byl někde popotahován, že
jsem nějaký předpis porušil. Volal jsem zkušenějším a instruktorům a divili by
jste se, jak se odpovědi různily! Jenže najednou mne začal tlačit čas, to je
jasné, jak jsem to zveřejnil, Termoska mi počasí zase rychle změnil. Od čtvrtka do
konce týdne to vypadá špatně, zato středa se zlepšila.
Naštěstí
dostávám dovolenou pro sebe i Zdenču, aby mi mohla dělat pozemní doprovod, a telefonicky
domlouváme společný let s Vaškem Čapkem od Humpolce (dosud jsem ho neznal
a neviděl) a Pavlem z Okříšek. Měl jsem v plánu, že se ke mně u Humpolce
přidají, ať na sebe nečekáme a neomezujeme se na startu, ale trvali na tom, že
přijedou a že to půjde ráz na ráz, nebo že mne klidně doženou.
Koukám na aktivované prostory a pro
jistotu ještě volám na INFO Praha, tam mi nějaká
paní potvrdila, že letět můžeme
přesně tak, jak to plánuji. Když jsem se ptal, jak je to
s těma aktivovanejma
nudlema, jestli se na konci vojáci otočí zpět a nebo
poletí dál jako VFR, případně jestli to
nemají propojené (jen díky zakreslení CTR to je
neviditelné) a letí naplno i přes
letiště,
to už nevěděla a předala mi někoho jiného. Ten taky nevěděl a
prý se o to
nemáme starat, že to je jejich věc a máme letět podle
svých pravidel.
Nevím
proč, ale zase nám v nové letecké mapě spodního vzdušného prostoru nezakreslili
místa s provozem paragánů, přitom v minulé to už bylo
a bylo to
krásně přehledné. Kouknul jsem tedy do té
starší a rychle si sehnal číslo a
zavolal na letiště do Kolína panu Novákovi, jestli
tam ve středu můžeme lítat,
abychom nepřekáželi. Povolení jsem dostal, prý
budou řádit až po půl druhé. Na mapě mají taky
díky CTR vyznačený jen půlkruh, ale raději jsem se už
neptal, jestli druhou půlku nepoužívají.
Takže
konečně nastal den D.
Ráno brzo vstanu a koukám na předpovědi. Všechno
špatně! Vítr
zeslabili, někde dokonce otočili proti nám. Takže tomu věřit či
nevěřit? Letět nebo neletět? Nebo to celé změnit a letět jinam?
Jenže celé to děláme kvůli
zavřené Čáslavi! Sraz jsme měli u nás na
6.30 hod., to už jsou přes hodinu na cestě a za chvíli dorazí.
Kdysi
jsem od nás doletěl na jednu nádrž až k Jeseníkům,
jenže to mi přálo počasí, článeček je ZDE. Dnes to bude jinak.
Dokonce
se blíží i dost mraků.
A
za
chvíli se nám to celé zastíní,
ale nebudu předbíhat, to uvidíte až na
fotkách.
Takže
po půl sedmé jsou u nás. Seznámíme se s
Václavem, jeho Állou a synátorem
Lukášem a odjíždíme do Lidéřovic.
Startoviště
travnaté a je to tu od S přes východní část
až po JZ. Zatím nefouká nic, ale rosa je veliká.
Já a
Lukáš jsme připraveni nejdřív, jenže se nám rozfoukává od S až SZ.
Já s Vaškem
balíme a přejíždíme na druhou stranu vesnice, tam to máme od S po JZ. Pavel to prý
zvládne odsud a tak zůstává.
Jenže
tady nefouká vůbec nic. Občas to dýchlo od SZ a tak se připravujeme tímto
směrem.
S vrchovatou
nádrží, za bezvětří a bez podvozku, jen
z nohou, a promočeným křídlem se dost těžko startuje.
Naštěstí to dávám napoprvé.
Ještě
kontroluju Pavla, směr startu změnil ze S na Jih, zatím se připravuje.
Ještě tu
zakroužím a jak jsme se domluvili, letím napřed s tím, že mne doletí.
Volfířov,
tady ještě bylo pěkně, dál se zatáhlo.
Zdenča nafotila i Vaškův start.
Až
později se dozvídám, že se Pavlovi nedařilo a Vašek na něho čekal delší dobu.
Já mezi tím letím sám.
Letí
mi to pomalu i se šlapkou, jsem rád, když tam mám pětačtyřicet, takže musím šetřit palivem.
Hrad
Roštejn
Batelov
Blížím
se k Humpolci a mraky se začínají protrhávat.
Chvíli čekám nad městem, aby se alespoň trochu rozjasnilo a já udělal pár fotek.
Překvapilo mne, jak tu mají malé náměstí, dlouho jsem ho ani nemohl najít.
Světlá
nad Sázavou
Už
mi
dochází palivo, hlídám si
případná místa na přistání.
Není jich moc, jsou tu
samá pole, louky jen sem tam.
Právě
mi chcípnul motor. Zdenče vysílačkou
hlásím, že jsem u hlavní silnice před
Čáslaví
a ona odpovídá, že taky.
Navíc
mne vidí a radí, kam přistát. Vodárnu mi
rozmlouvá, jetelina prý bude lepší. A
prý se za mnou přibližuje Vašek.
Přistanu u Drobovic,
dostanu malou svačinku, dotankuju a připravuju se na pokračování.
Vašek
přistál až na konci s tím, že končíme. Přemlouvat jsem ho nemusel, rád
se ke mně přidal a honem se připravuje taky.
Nedával
jsem si plnou nádrž, asi bych to tady neuběhl. Zdenča mi
pohlídala správný závan a tak to bylo bez problémů.
Na
tenhle zámeček ve Filipově mne upozornila Zdenča, chtěla ho vyfotit a stálo to
zato. Byl vidět od přistávačky.
Letíme
se podívat na Čáslav.
Nedaleko
je známé vojenské letiště, díky
kterému je tu normálně celá oblast pro nás
neletová.
Dnes
ne a tak to využíváme. Kdo ví, kdy se nám
to zase poštěstí. Takhle to asi vidí z Gripenu před přistáním.
Na
fotku jeho startu na internetu koukni ZDE. Dnes tu letadla nejsou vidět.
Tady
vykukoval jen čumáček letadla, ale udělat si tu nízký průlet a vyfotit si ho, jsem
si netroufnul. Možná zbytečně!?
V
roce 2008 jsme byli na dni otevřených dveří na
vojenském letišti v Náměšti nad Oslavou a
někteří si tam i zalítali, více je ZDE. A fotit jsme si tam mohli všechno, i letadla, nebylo žádné omezení.
A
takhle mne nad plochou vyfotil Václav.
A
já jeho, líp mi nenaletěl. Jak to má
rychlejší, flákal se pořád po okolí.
Letíme
na Kutnou Horu.
Katedrála Nanebevzetí Panny Marie a sv. Jana Křtitele
Té střechy ve tvaru kříže si můžeme všimnout jen za letu nebo na leteckých fotkách.
Katedrála sv. Barbory, vedle je Jezuitská kolej
Udělal
jsem si tam spoustu fotek, Kutná Hora
byla nádherná. Jen jsem byl tak
unešený, že jsem si zapomněl zapnout kamerku, jinak
ostatní velká města i letiště natočená
mám.
Teď letíme na Kolín.
Tady
je vidět místní letiště, odkud jsem měl i povolení. Je to už pár let, co jsme
tu letěli a byli i nad městem, koukni ZDE.
Letím
dál, jenže zjišťuju, že jsem si do GPS nedal Poděbrady.
Takže to tam za letu pracně zadávám a pak
otáčím tím směrem.
Jenže si
už se mnou pěkně pohrává termika, paliva taky nemám moc a vzdaloval bych se od
Nymburka. Takže to stáčím zpět.
Přilítnu
blíž a Nymburk nepoznávám. Spletl jsem si město s Pečkama. Opět to hledám v GPS
a Nymburk je dál. Teď lituju, že jsem se otáčel a vlastně si zalítnul dál.
Poděbrady budou muset počkat na další příležitost, už bych to nedoletěl.
Přelítnu
dálnici a za chvíli přelítávám
letiště u Nymburku. Právě tam startuje motorové
rogalo, ale blíž ke mně nepřiletělo.
Vlítnu
nad město a udělám pár fotek.
Tady
jsem před pár lety taky fotil a přistával, jenže to bylo z druhé strany a
bezmotorově, koukni ZDE a přihlášený let mám ZDE.
Po
chvíli to otáčím zpět k letišti, to je vhodná plocha na přistání.
Vypnu
motor a hlásím se Zdenče. Odpovídá, že je ve městě, vidí mne a jede za mnou.
Václav
je tu už dřív, dokonce si tu už stihnul dát kávičku.
Než se odpoutám, Zdenča je tady a fotí nás. Bezvadná ESA! Pro neznalé - Elitní Svozová Asistentka, tak ji kdysi označili JaHovi.
A
kde
je Álla? Ta ještě nemá takové
mnohaleté zkušenosti se svozy padáčkářů, s
těma to není jednoduché. Vašek jí po
přistání poslal souřadnice a tak se před městem od Zdenči
oddělila a jela ho
hledat.
Tady
je v pultíku vidět můj letový plán, jen ty Poděbrady jsem díky špatné
přípravě nedal.
Zrovna tu přistávala dvě letadla proti sobě. Byl jsem zvědav, jak to dopadne, ale asi byli domluveni.
A
takhle tu na letišti kontrolují olej, jestli je dobrý!
Ještě
jsem se jich zeptal, jestli tu nemají pivo, já to své přeletové dneska neměl.
Poslali mne do klubovny, ať si ho vezmu v ledničce a že na dveřích
mají ceník a vedle pokladničku. Pěkně to tu mají zařízené!
Mám
sbaleno a loučíme se. Vašek tu stále nemá svoz a prý je teď někde u Chlumce. Snad
se dočká. A tuhle věž, asi vodárenckou nádrž, jsem dlouho viděl při letu na konci Kolína.
A
tak
co, nechybí vám někde Pavel? Vzpomněli jste si na něho?
Takže jelikož Vašek má
hodně rychlý stroj, Pavlovi uletěl a on to pak vzdal. Někde u
Havlíčkova Brodu
se otočil a letěl zpět domů. Škoda, mohl letět ještě
kousek dál sám a po
přistání zavolat, postarali bychom se o něho taky,
možná by nás i sám našel u Čáslavi.
Je škoda házet flintu do žita, když brod je ještě
daleko!
Domů
jsme si v Dačicích koupili gyros, na to pivíčko a pěkně jsme pak únavou oba odpadali. :-)
První
část mého letu je ZDE a Vaškova ZDE, má tam i pár dalších fotek.
A druhá část mého letu je ZDE a Vaškova ZDE.
No a
tady je vidět, jak nám vítr nepřál.
I když se počasí trochu postavilo proti nám, platí to, co už jsem ten den psal ve
vzkazech – „Tak dnes to byl supervýlet s PPG!“ A za tím si stojím!