HIKEMALAYA
druhá runda /CZ/
Den desátý
Cesta do Pokhary by se dala nazvat krutá. Slováci
se nemají čím pyšnit, ale aspoň někde
se dá rozumně jet. Tady jsou díry
v cestě tak do půlky průměru naší
planety. Označení cesta je cosi tak
popisné jako „charakter“
v našem aktuálním
politickém dění. Ani zdaleka se
tedy nepřibližuje tomu, co normální
lidé chápou pod tímto slovem. Můj
krokometr
od bratra mi napočítal 66000 otřesů za 12 hodin, což je
v průměru 0,65
otřesů (chápej jámy) za sekundu! To je co?
Míchačka.
Co za pekelné stroje to tu
může jezdit, když to vydrží…. jsou to TATA MOTORS
a listová pera. No ale dost o
tom. V přepychovém autobuse do PKH debatuji se
dvěma zajímavými chlapíky:
Portugalcem, který je jako typický turista
ztracený a fotí přes okénko hned
první výhledy, a nějakým
Amíkem, který žije v Thajsku a
rád jezdí na
motorce. Má asi dva metry a při
místních rozměrech jednak dopravních
prostředků
a lidí, mu to způsobuje množství
problémů. Protože jsem v Nepálu už
víc
jak týden a kdeco jsem zažil, jsem jak
„pánů a dávám jim
různé typy ohledně
smlouvání nebo odhánění
kdejakých prodavačů snad i teplého vzduchu.
V PKH
jde dvoumetrový se mnou na Lake Side, tak se
usmíváme všeličemu, co jsme si jen
tak jako chodci všimli.
Den
jedenáctý Ráno
na kopci přemýšlím, co
dál….. víza mám do
16.3., jedna možnost plánu je PKH – BHEMESHEWAR a
tu jsem už dal, tak že bych
to zkusil i na západ, do pořádných
kopců? Přenechal jsem rozhodnutí na
Greenwallu. Motanice na Saranghu ve skupince tandemistů, obyčejně bez
brýlí,
takže proti slunci vidí prd a netočí ostřeji.
K tomu relaxační nevy-lítači
a slabé podmínky té mělčiny.
Dá to dost nervů, než se odtud vymotám. Když
skončím velmi velmi vzadu, rozhodnu se letět tahem na
východ. Doletím co
nejblíž ke KTM a pojedu domů, protože na
nejbližší dny to nevypadá použitelně
(tj.přeháňky) a západní
vítr zesílí.
Viditelnost
je sice bídná, ale neletím tu
poprvé…takže si můžu dovolit občas i jemně
zariskovat na úkor zlepšení
průměrky. Skybeaník si pípá radostně, Avaxiáš
se svištěním řeže vzduch a
Ďurifuk si opravdu užívá to pravé
ořechové…letové.
Dotáčet si mráčky, čumákovat
po dolinkách, dupat do speedu. No čistá radost!
Před
"pokutovým" údolím vedoucím pod
masív Manaslu mě trošku přitlačí k zemi. Morduju
se dlouho, ale trpělivost metry přináší a tady to
chodí jedna radost. Nenakoupím sice základnu, ale
podle odhadu by to mohlo na druhou stranu vystačit.
Co se mi v hlavě honí je orel z minula. Teď doskočím
nizoučko, budu se muset pravděpodobně zdvihat v údolce,
pár metrů nad stromy, v dolině nemohu riskovat
přistání (pokuta 500 euro, prý) a to je nad
rozpočet. Tak jen doufat.
V kotli
mám jen 1400, ale nedám se, vydrápu se
nahoru. Orlík mne buď neviděl, nebo tu
není… mám
štěstí! 2800 tady není
žádná
sláva, ale já do mraků
nelítám, takže víc ani mít
nemůžu. Ostatně na přeskok mi
to i stačí, protože, podle mého odhadu
z předcházejících
ér, Axiáš daleko
lépe klouže.
Na
známých místech točím
stoupáky a pokračuju. Za
3000m kopcem, kde jsem minule přistál, je už dobře
známé startoviště, kde padlo
144km. Přemýšlím, jestli
přistát nebo pokračovat….rozhodne za mne
počasí! Mraky
se mi akorát rozpadly, takže přeskakuji dolinu
strašně nízko. Nalepím se na
svah a hledám. Dost plytké svahy a
ubývající výška
mě postupně usměrňují na
přistání.
Už vidím lidi přibíhat, děcka
slyším pokřikovat… no to bude sranda,
když si představím, jak se zatváří
kámoš,
když přiletím ještě jednou.
Ale
Skybeaník
labužnicky zapípá, sice jen
30-50m nad zemí… vyvrácené
hlavy mne sledují… ustřeďuju a po
dostoupání hrany
to už pořádně bere nahoru. No, sláva se
nekonala….
Viditelnost
se zhoršuje, já uklidňuji svoje
ambice a přestávám se hnát,
nechám se unášet jednak větrem, jednak
každým
jedním momentem této vzduchoplavby.
Musím každý stoupák jít na
jistotu, protože
je už dost hodin a slábne to. Točím si
v máslíčku, kochám se,
nasávám
atmošku. Na druhou stranu přeskoku už
není vidět….
naštěstí mám perfektní
fotografickou paměť a tak si vytáhnu všechno
potřebné
z ní. (xtrack má vypnutou obrazovku,
battery saving).
Přitočím
si další
s krkavci… myslím, že je to
poslední, ale přeci by to stálo za pokus,
mířím
dál. Západní svah jako svět
s pagodou na hřebeni mi dá potřebných 10
–
20metrů na přehupsnutí se do závětří.
Říkám si, že to už jistě přistanu.
Hučím
3-5 m/s dolů, slunce už téměř zapadá, ale termika
ještě nevypla, slabounké
prdy, ať už z krav nebo z ohňů
zanášených
západním větrem, mi pomohou
předriftovat ještě pár kilometrů
k cestě, té hlavní, co vede do Tibetu.
Teď
jak přistát, musím počítat, že
mám
přetížený padák, EN-D tedy celkem
rychlý a ta políčka, co tady jsou…No
nic moc.
Totiž strmý kopec a hlavně hodně moc stromů a kabelů mezi
nimi. Vyhlídnu si
jeden plácek široký jako nic a
dlouhý dvakrát tolik
končící srázem. Na první
pokus to nevyjde, přeletí ho, klukovi, co šlape
srázem, skoro přeběhnu po
hlavě. Do pekla, co teď? OK, jiné
políčko… na cestě k němu mi
pípne
vário…hmmm. 17,45, slunce už skoro za obzorem a
já si zanořený v dolině
ještě přitočím? Proč ne, zkusím a
podařilo se… nakoupím dostatečných 20m
a
letím na druhý pokus. Ten vyjde za křiku
okolostojících, bušení
srdce a
přebržděného padáku.
Celkem
to rozdýchávám. Hned jsou
všichni u mne. Toto je jedna
z věcí, které nemám moc
rád… let je pro mne jakési
duševní cvičení, boj o
to, jestli se fyzika dá osedlat mnou nebo mě
překvapí a zahraje si ona
s Ďurifukem. Proto, když přistanu, delší
čas jen sedím na zemi a
přemýšlím, co ksem udělal
špatně, co mohlo být lepší
a naopak, který fígl mi
vyšel. V tichu
ševelícího větru většinou
užívám čerstvě nabyté emoce,
výhledy, zkušenosti.
Ne hned každému říkat odkud jsem a odkud
letím a proč a co
je toto a co ono… no všechno má svoje
pro a i proti. Lidé mi ochotně pomohou
s kdečí, tak netřeba být
chladný. Trošku pokecáme,
sbalím se, jdu na
večeři a spát.
TRACKLOG
Celou
noc trávím na toaletě, evidentně mi
v restauraci v PKH „máma“
uvařila něco na památku. Čert ji vem! Tak
probíhají poslední dva dny
v KTM. Moji bezmocnost osvětluje setkání
s chlapci z GO FOR NEPAL, kteří se o mne
na doporučení Lubice,
postarají.
Každou
chvílí se můj domov blíží,
každá je
však pekelná. Trpím. Nemohu nic
sníst, skoro ani čistou vodu pít. Když
dorazím
na rodnou hroudu, jsem jako věchýtek. (jako kdybych před
tím nebyl), hladový
jako vlk po 4 dnech, ale nemohu nic. „To je
tréning!“
Tak
a je to za mnou… zmáknul jsem to na 80% a
mám další do série VENI VICI
VOLANTIS (přišel jsem, viděl jsem, letěl jsem
– to mě jen teď napadla taková
parafrázička!) Spím
v měkoučké posteli, na
záchodě nečupím, ještě kdybych mohl
pořádně jíst, z radosti bych se
zbláznil… ale i to bude!
Teď
jdu k lékaři…. :D
A
co nejdřív do Tater, že Marku?
Mám
v merku napsat i nějaký ten článeček
čistě jen pro lítače, o
létání, počasí a
jiných „HINTOCH“, co jsem
odkoukal… jen mi dejte ještě nějaký
ten čas.
Juraj Koreň (Ďurifuk),
překlad Zdenča
http://www.pgv.cz/