Sobota, 27.února 216
HIKEMALAYA /CZ/
čtvrtek
10.března
2016
HIKEMALAYA
první
půlka /CZ/
Vyrazil
jsem….. vstříc neznámému.
Den
první:
Znáte to, na
letišti mne straší, co
všechno jsem zapomněl, nevzal nebo že toho mám
hodně.
Když v BA odevzdávám zavazadlo, napadne
mne, že mám v kapse nožík,
neboť „chlap bez nože, to je jako bez
pipíka!“ Rychle mi pomohl L.V.
s vrácením zavazadla a tak
nemusím svého milovaného
Švýcara nechat doma.
Druhou chybou bylo to, že jsem si nevzal do
příručního zavazadla spacák a
nafukovačku, abych mohl těch 19 hodin v DBX přespat.
Všechno jde stranou,
neboť se těším na ty neskutečné
výhledy z 11km nad Evropou,
zapadající
slunce…. Jak budu v Dubaji spát, to ani
bůh neví. Let je příjemný, zima a
déšť zůstaly daleko za a pod námi.
Vidím rumunskou část Karpat
vynořující se
z mračen. Z výšky jasně
rozeznávám svoji loňskou trať, je to pecka
pocit, ten nadhled. Všechno jsem to přeletěl,
přešel, přestopoval….:) I Starou Planinu na posledních závodech Transbalkan.
Známé, přeletěné,
pokoře(ně)né!
Chtěl
bych se dočkat dne, kdy si řeknu, že všechna
možná i nemožná horstva jsem takto
překonal. J,
tak mám co dělat
celý život.
Den
druhý:
V Dubaji je to
hrůza, 15 euro taxík, 33 euro hotel a to jsem na pokoji se
dvěma Indiány, kteří
chrápou tak, že se nedivím, že se
Amazonský prales zmenšuje. Však
nařezali asi
polovinu z něho! Před odletem se jdu podívat do
města laciným a perfektně
vysutým metrem do centra konzumu, jmenovitě Khalifu.
Osmsetmetrová obluda
z oceli a skla, tsee, to je proti
Himalájím desetina výšky a
jaké řeči
okolo toho, ani pěkná není! V metru se
cítím zvláštně, jsem totiž
nejvyšší
a nejsvětlejší. Sklatba
cestujících je: Plachtaři (mohamedáni
s bradkou a koránem
v ruce), Indiáni (v žabkách),
Číňani a já.
Nejvyšší,
nejtěžší a to nejsem
doma ani náhodou. Všichni koukají J.
Město nic moc, samá
brutální auta, telefony, drahé
obchody, žádný park ani nic. Nedivím
se, že
jediné, co tu řeší, je mít
co nejdražší věci…. ať už mohyly,
řidiče či oblečení
nebo mobily. Tady jít sportovat nebo se jen tak
projít venku je výkon, horko
jako v japonských bunkrech na Okinawě. Nic pro mne.
Na
letišti před odletem ještě kreslím
spící lidi a těším
se….že jdu het. Celý let
jsem nalepený na skle a čumákuju, jaké
je počásko v Íránu,
jaké jsou tam
bezva hory a vůbec… V Indii už skoro
není vidět na zem, vzduch je špinavý
jak předvolební řeči.
V KTM
zažívám první stresy, ztratili mi
totiž zavazadlo….. Kurnik šopa! 3500 euro jen
padák, sedačka a záložka, a to ještě
nemluvím o ostatní výbavě, ať už
elektro
nebo outdoorové. Celý
naštvaný vyplňuji papíry a jdu na
hotel. Tím pádem
ztrácím jeden den.
Den
třetí:
Ráno je v KTM
pochmurně, díky časovému posunu jsem se moc
nevyspal, smogu je tolik, že ani
stíny přes den nejsou. Nic pro mne….
Musím
třikrát volat na letiště a to jen proto, aby
zjistili, že moje zavazadlo tam
mají, nezapomněli ho v DBX.
„Anciáša im“ (pozn.překl.:
K čertu
s nimi!) Zbytečně mě to stálo 35 euro. Neva, asi to
tak mělo být. Ale
nechci být ve městě, chci do těch HOR!!! Hledat ten
správný moment, to pravé
místo a správný
zážitek…. abych si mohl
říct… uff, to bylo fakt
hustýýý!
Setkáváme
se s kluky z expedice Everest Hard way, velmi
inspirující. Chlapi
správně horami poznačení i nějaký ten
prstík v čudu J
Když si představím, že slovačiska jako řepy jdou podniknout
nejtěžší cestu na
nejvyšší horu světa, jsem
uchvácený. Držím vám palce,
chlapi… určitě to
zvládnete a zvládnete se i vrátit zpět
živí a zdraví!
HIT
dne: My máme sice hodinky, ale Nepálci
mají čas!
Den
čtvrtý:
Dorazím na
autobusovou stanici v KTM. Po dobu osmihodinové
cesty do Pokhary si přes
okénko všímám spousty
krásných i udivujících
detailů. Vojáci sbírají odpadky
v mundúrech (asi jediný
v celém KTM). Uprostřed křižovatky kadí
pes a
celá čtyřproudovka stojí a troubí, pes
se ani nepohne dokud neskončí….. potom
to všichni rozjezdí.
V slaboučkých
podmínkách se sunu na západ. Po 15km
klesám níž pod hřeben a čauky.
Přistávám
v kamenitém korytě řeky.
Naštvaný, s těžkým
báglem na zádech kráčím
vzhůru na asi 600m převýšení. Nahoře
si dávám pořádnou porci
nepálského žrádla,
přidávají, dokud neřeknu dost, jsem
neforemná koule.
Den
sedmý:
Včerejší bouřka byla
hodně slabá, to je dobrý předpoklad
využitelného počasí. Ráno se
zatajeným
dechem sleduji ty majestáty, ty nebetyčné
svatyně, které fascinovaly mnohé
přede mnou a mnohé budou udivovat i po mě. Tak
úžasné, tak obrovské, tak
strmé,
tak nepřístupně vražedné! Tato Veličenstva
naší planety, panovníci
v mrazivém větru hrdě
čnějící. Některé jsou
krásně ladné jako žena
v rozpuku, jemně vyhlazené vyfoukaným
sněhem, ale přeci nebezpečné…. jiné
to dávají najevo už jen svým
nepřístupným výrazem,
holými skalisky netušených
rozměrů. To je ono!! To bude ten správný moment,
ten správný zážitek…
porazit
osmikilometrovou horu, nepřízeň podmínek a
počasí. Všechny ty
nástrahy… raz… a
potom vzletět dolů na padáku… to bude ten
správný cíl pro tento
život… říkám si
v duchu a mráz mi běhá po
zádech.
V nějakých
osm hodin se vydám do vesnice, oslovím
šerpu, který mne dovede do restaurace.
Vlastní ji kluk, který pracoval 10 roků
v Japonsku jako robot. Potom si
uvědomil, že s tím není
spokojený a chce žít. Tak se vydal do
jakési
zapadlé vesničky
v Himalájích, pěstuje brambory, cibuli,
chová slepice a
kochá se…. svět knoflíček J
Jde mi potom pomoct
se startem, vezme jakousi plachtu, abych neměl
ušpiněný padák od popela.
Nepodaří se mi sice odstartovat, ale uvidím
lepší a hlavně nespálený
start.
Přesunuji se na něj, druhý pokus – mám
uzel na řidičce, takže přistávám na
startu a na třetí pokus už letím doopravdy.
Na
143. kilometru mám problém, trošku
jsem přecenil už i tak slabě nasvícené žebro
a tak se nedokážu zvednout. Bojuju dlouho… kdyby
se mi to podařilo ještě jednou
nastoupat, mám 160-180km v kapse. Ale
přetíženému a pozdě večer se mi to
nepodaří. Skončím na 144. km (druhý
den se dozvídám, že je to nový
nepálský
rekord – na čtvrtý let
v Himalájích to není
zlé!)
Den
devátý:
Výhled na hlavní
hřeben je nepopsatelný. Sedím na kameni, mrznu
a….. a… těším se? Je to
radost?
Nebo stesk, pokora nebo uchvácení?? Batoh na
záda a hurá na kopec. Dvě možnosti
mám v hlavě – když bude dobře,
poletím dál k hlavní cestě,
nebo to
přejdu pěšky. Vystoupám do 2600m n.m. a
zjišťuju, že moc fouká.
Dávám si na kochačku
piknik a jdu na stopa. Stopnu autobus…. takový
ten pravý nepálský, lidi
namačkaní, několik jich trčí ven z okna,
z reproduktorů řve hudba,
lidi sedí na pytlech s bramborama, slepice jsou
v batozích……
absolutní pecka! Řidič jede jako samotný
pekelník, kopec – nekopec, jáma
–
nejáma…… 100km jedeme 4 a půl hodiny,
za tu dobu se dvakrát přehřejí brzdy,
jednou je vymění a tři nepálky mne
lákají do chomoutu :D Pravý kontakt
s místními, musím uznat!
Juraj Koreň (Ďurifuk),
překlad Zdenča, úvod Vlasta
http://www.pgv.cz/