No co vám budu povídat, většina ví, o co se jedná. Pro upřesnění a pro ty, co opravdu neví, tak se jedná o můj let na bezmotorovém paraglidu z pátku 7.8.15, přihlášený let v ČPP je ZDE a článeček z toho dne ZDETaky se vám to zdá všechno v pohodě, i když jste si u letu zapnuli prostory?



Já si prostory hlídal, oblítával zakázaný prostor LKP 5, kontroloval maximální výšku, jenže jsem přeletěl letiště u Příbrami. Sice ATZ je jen do 1200 m a já byl minimálně 1800 m nad zemí, jenže tam prý zrovna skákali paragáni a já je ohrožoval, protože padali kousek vedle mne. Proč píšu prý? Protože já tam žádného neviděl a nade mnou nebylo ani žádné letadlo. A jak jsem se tam objevil já? Podle přihlášeného letu je vidět, že jsem se vyhýbal rozsáhlému lesu před Příbramí a řešil, jak přeletím další velké lesy za městem. Už z dálky bylo vidět, že vhodný směr je přes Čenkov a Jince.



Jenže zrovna v tom směru je i uvedené letiště. Měl jsem to vědět, na pultíku mám slepou leteckou mapu od LAA, kde uvedené letiště je, měl jsem to i na GPS, jenže já si hlídal prostory a tudíš měl nastavené větší měřítko, hlídal si maximální výšku, do toho termika, točení, dívání se po okolí, protože ten den bylo ve vzduchu i hodně větroňů, no a starání se, jak můžu přeletět ty lesy, prostě měl jsem toho moc. Já tu byl poprvé, tak daleko jsem ještě nikdy nedoletěl, je to můj rekordní 150 km let. Samozřejmě jsem byl z letu nadšený a po návratu domů ho přihlásil do ČPP.

A pak to začalo! Asi za dva dny mi volá známý, že jsem proletěl paragánům v rajonu a ať honem stáhnu přihlášený let. To už jsem nechtěl, nemám ve zvyku od problémů utíkat, raději je řeším. Takže za pomoci známého jsme zavolali na letiště do Příbrami a vše vysvětlili vedoucímu parašutistů. Ten to pochopil a řekl, že si stěžovat nebudou. Dobrý!

Jenže za pár dnů se dozvídám, že nějaký paragán poslal oficiální stížnost na LAA. Špatný!

Dostávám na něho spojení s možností na stížnost zareagovat.
Volám mu, je to taky Novák a navíc prý také létá PG i PPG. Vše mu vysvětlím, omluvím se a vypadá to, že je vše v pořádku. Dokonce mi následně v e-mailu napíše – „Mluvil jsem dnes s panem Koubikem, rekl jsem mu ze jste situaci vysvetlil a tento incident dale povazuji za vyreseny, jsme lidi a kazdy dela chybu v tom problem nevidim.“ Dobrý!

Jenže se mu prý nelíbí, jak tyto případy LAA řeší a že je snad i zametají pod koberec. Posílám mu odkaz, že LAA už to i zveřejnila na svých stránkách, psali o tom ZDE a následně mne LAA pozvala do Prahy na přezkoušení. Špatný!

Zkoušeli jste si někdy testy? Já se je učil ZDE a né vždy věděl, na co se vůbec ptají.
Nakonec jsme se s hlavním inspektorem provozu PK Mgr. Janem Hájkem domluvili, že když to mám do Prahy tak daleko, že na přezkoušení můžu přijet do Jihlavy, kde pořádají akci "LAA ČR sobě". V Jihlavě jsem prošel a počítal s tím, že vše už je vyřízené. Dobrý!

Jenže ouha, stěžovatel to poslal výš – na Ministerstvo dopravy, odbor civilního letectví.
Špatný!

A opět korespondence a posílání kopií dokladů a pojištění.
Pokud vím, na ministerstvu pak byli na pohovoru jak z aparátu LAA, tak stěžovatel. Mě si následně pozvali také, naštěstí jsme se pak domluvili jen na zaslání písemného vyjádření. Opět vysvětlování co a jak bylo, jakým způsobem byl tento incident ze strany LAA ČR vyšetřován a jak se ke mně zaměstnanci LAA chovali. A zajímá vás, jak to všechno dopadlo? No mě teda jo! Jenže už přes dva měsíce se nic neděje a přitom jsem se ani žádný výsledek nedozvěděl. Tak zatím nevím.

Takže co, dobrý a nebo špatný???

Chcete to taky někdo zažít? Není příjemné, když vám vyhrožují minimální pokutou 50 tis., táhne se to a každou chvíli mění, navíc konec v nedohlednu. Každý asi někdy něco poruší, ale dávejte si pozor, teď u mne přihlíželi i případné přestupky z dřívější doby, ty by mi mohly přitížit.

Nevím, jak je to u těch paragánů, prý se se mnou mohli srazit, ale řekl bych, že i oni musí dávat pozor, kam padají. Co když jeho kolega pod ním otevře padák? Co když pod nima bude přistávat nějaké létací zařízení v nouzi a bez spojení, ten snad má i přednost!? To jsem při vyšetřování raději neříkal, nechtěl jsem nikoho popichovat a nevím, jak to oni mají.

Tímto reaguji na zajímavou debatu o narušování prostorů na stránkách PGwebu - koukni ZDE, jedná se hlavně o létání ze startoviště Velký Lopeník - lety jsou ZDE. Co se týče toho zakázaného prostoru Vrbětice, tak to údajně na závody měli povolené s tím, že ho mohou přeletět, ale nesmí tam přistávat. To jsem slyšel od účastníka závodů, v debatě se o tom ale zatím nikdo ani nezmínil, tak nevím.

Zabrousím tedy ještě trochu do mé minulosti. Létám už 15 roků a snažím se pokud možno dodržovat předpisy,
i pojištění si vždy vyřizuju před koncem roku, aby bylo platné i v případě, že už 1.1. jdeme létat, což se také stává. Není vždy jednoduché všechno dodržet a občas na nějaký problém narazíme. Například v roce 2004 jsem si domlouval start s krosnou brzo ráno na letišti v Mostě a létání nad městem, příště jsem to raději vzdal předem. A třeba v roce 2010 jsem si přelet nad letištěm u Č.Budějovic chtěl také domluvit, jak to dopadlo, se můžete dočíst ZDE.

A co když mi na letišti nikdo nebere telefon? Nejspíš tam ani nikdo není a nelétají, můžu tedy proletět ATZ? Zajímavě dopadla i má loňská domluva o létání u Chlumce n.C., Hořic a u Jičína, článek je ZDE.

Kdysi jsem byl mezi prvními, který vlekání před létáním hlásil do NOTAMu, což vždycky mělo být, zajímavý článek o tom v roce 2007 napsala Zdenča a je ZDE.
Později se do leteckých map zamalovaly padáčky a hlášení do NOTAMu v těchto místech odpadlo. Jenže i do tohoto prostoru nám létají letadla, ale musejí dávat pozor. No a přesně tohle jsem udělal já. Paragáni v Příbrami to také neměli nahlášené v NOTAMu, mají jen padáček na letecké mapě. A že ho dříve neměli na té slepé, kterou jsem měl i já v pultíku – viz ZDE a dneska už tam jsou – viz ZDE, za to nejspíš můžu já a můj incident. Jak je to s ATZ  a jejich narušováním kdysi bylo napsáno i ZDE. I tam se dočteme, že "můžeme samozřejmě stále ATZ zónu nadletět - symbol padáčku má pro nás výstražný účel". A co když je to vyhlášené v NOTAMu? Je to opět jen výstraha a nebo zákaz?

Své jsem si vyslechl i na valné hromadě PG a večer na vyhlašování ČPP dostal pěknou cenu.



V prosinci byl v J.H. semimář o rozdělění vzdušného prostoru, byla tam i zmínka o mém případu, ale asi zase žádný výsledek. Já se zúčastnit nemohl, o článeček jsem požádal Jiřího a ten je ZDE. Ještě něco pro ty, kteří chtějí mít jistotu - Honza s Janou Krátkých mi vloni ukázali své nové přístroje, které samy předem na omezený prostor i letiště upozorňují.



Chtěl jsem o tomto mém incidentu napsat až po oficiálním ukončení, jenže zatím nevím, kdy to bude, a zdá se mi teď vhodná doba na to, aby se každý mohl v klidu zamyslet a případně si z toho něco vzít i pro sebe a své létání. Jen doufám, že se to neobrátí proti mně.

Vlasta
http://www.pgv.cz/