Nevím, jestli to vůbec za to
stojí popsat mých dvacet
minut s krosničkou ve vzduchu. Ale krásných
dvacet minut!
A tak asi ano. O něco, co je hezkého, se
člověk
podělit má. Takže. Včera, v pondělí 16. listopadu
2015, jsem se odpoledne zastavil,
pobíhajíc pracovně mezi dílnou a
prodejnou - no spíše mne zastavilo cosi nade
mnou. To se mi stává, že během práce
mne jako by něco upozornilo, že tam nahoře
se dělá vhodně k letu. Tak i tentokrát zvednu
hlavu a vidím: modro bez mráčků,
stromy v oboře se nehýbají. Běžím k
meškadlu, kouknu na aiswiew, jak je
to s aktivací - čisto.
Nelétají. Na Kostelní
Myslové to fouká 2,2 s
klesající
tendencí. Dneska by to šlo! Tak volám
Vlastíkovi, jestli je doma, že jdu lítat
a vezmu to na Peč.
V duchu jsem si
představoval
cestu na Jižní Čechy na letiště za mým
rogálkem, alespoň se
na něj podívat.
Koukám na směr větru - 273,
tak na to zapomeň.
Ale ta Peč by mohla vyjít, Vlastík by
měl o čem psát.
Učí se na zkoušky, aby si
zvýšil elektrickou kvalifikaci a
rozptýlení by si zasloužil.
Začnu nakládat aparátek,
mám ho po údržbě,
prohlídnutý,
dotažený, palivové cesty
vyčištěné, seřízený,
naleštěná vrtulka. Mazlil jsem se
s ním před týdnem, aby neměl důvod mne nechat
spadnout z nebe.
Syn Kája, student
užívající si volné
pondělí, mi nabídnul
odvoz auta ze startovačky, přistál bych pak za
domem.Výhodu jsem viděl spíše
v tom, aby mi pomohl s mým pajdou do
vzduchu, kam se mu jako plátěnému
patnáctiletému důchodci už moc nechce.
Ale nahoře je jak mladík, sedí jako
přibitý a nikdy mne za sto hodin, co máme spolu
nalítáno, nezklamal. Ani když
to bylo, jak říká Vlastík,
živé.
Naloženo a jedeme na ,,moje" nové
letiště Na
Vrankovci. Po pětadvaceti letech jsem přesvědčil
místní JZD, aby mi nechali
pruh trávy mezi Budíškovicemi a
Vescí. Je to nádherné
místo s čistým
prouděním a téměř ideálním
směrem na nejčastější
západní větry. Tak
uvidím, jak dlouho mne
tam strpí. Rád Vás tam
uvítám.
Už zastavujeme, krosníčka
ven, šteluji
primky na pultíku po Kájově
odpovědi, že je půl čtvrté. Tak to
je v pytli, to už vůbec
na daleký let není.
Sluníčko se už
chystá do pelíšku.
Ale tohle zažívám vždycky.
Nevím čím to
je, ale jít o hodinu dříve
na start mi nějak nejde. Snad se
mi nechce sedět a čekat na tu správnou
chvíli či co... Ale vždyť
na letišti je tak krásně!
To jsem
si letos užíval s
rogálkem. Po
letíku, když už bylo zaparkované,
přikryté, já převlečený, dal
jsem si
kempinkovou židličku před hangár
na ztichlém letišti
a koukal se na
odcházející den.
Z protějšího lesa
vyšly srnky.
Zastavily se sto metrů ode mne,
ani jsem nedutal.
Klidně se pásly, sem tam zvednouce hlavy,
aby se
podívaly po
dalším pěkném trsu
trávy. Pak vyšly z lesa
další
a ještě další. Najednou
jich bylo třeba přes deset. V
nedaleké
vesničce zvon na kapličce oznamoval šestou. Pohledem
vlevo se do šera
halila Kleť, přímo pod kotoučem
Sluníčka se kraj
rybníků koupal ve zlatorudé
peřince nadýchané před
spaním. Jinak
ticho, klid a perspektiva míru. No a teď to bylo Na
Vrankovci podobné.
Jenže ještě jsem nebyl
ani ve vzduchu!
Odmotorovat, Kája nachystal mého pajdu, popruhy připnout, záložák, plynová rukojeť, popruhy do dlaní, řidičky, áčka. Kouknu kolem sebe, za sebe. Kája drží šipku, ale pytel, pytel je povislý! Přestalo foukat. Tak to bude zážitek. Zde u MPG neplatí u rogálka používané, je-li pytel povislý, na létání pomysli. Zde ne a už vůbec ne u mého pajdy seniora. Potřebuje přesně 2,27 m/s, aby se mu chtělo nade mne. A to nebylo ani náhodou. Vrhnul jsem se dopředu, Er stodvacítka řve na plný výkon P, odstředivka Ó přenáší kroutící moment Mk na převodovku Pé a ta do wolnerky vrtule Vé. Tlak do zad se zvyšuje, pajda stoupá, však dnes se mu chce spíše tančit. Tahy v ramenních popruzích se stávají nesymetrickými. Po deseti metrech odsazuji plyn a zastavuji s přetočenými šňůrami. Nebudu popis startů protahovat. Snad ještě stejně se to opakovalo tak pětkrát, až jsem pajdovi vyhověl a ten začal vztlakovat, jak už to znám. A jdeme nahoru! Nohy se dostávají do třetí dimenze, už je nepotřebuji. Jak jsem zvyklý, vrtím se v sedačce, abych do ní zapadl. Cítím rupnutí. To povolilo opravené prkénko pod mými půlkami. Á tak oprava se nepovedla. Posaz to ale příliš neznepohodlnělo, stoupám, kontroluji pajdu, šňůry, karabiny. OK. Letíííííím!
Kouknu na
rychlost a jé je. Z
výletu opravdu
nebude nic. Je po čtvrté hodině,
na Peč to letí
dvacítkou, ani ne. A ještě to
drncá. Budíškovice se
pokrývají
líným kouřem ze
zatopených kamen domácností.
Dole nefouká, ale nahoře
ano. A sem tam to neklidně a
výrazně drncne. Asi střihy mezi
pomalou a rychlou vrstvou. Otáčím, po
větru ve sto metrech padesát km/h, tak
to bude na místní
kochání nad zoraným polem.
Rozhodnul jsem se
pro nácvik letu v malé
výšce. Kopíruji lán, letí to třicet.
Vybírám
si oranici, kdyby něco, bylo by to
měkčí.
Vyhýbám se srnkám,
abych je nerušil, je to jejich
rajón, přesto se přesouvají do
bezpečnější vzdálenosti. Klid holky,
jen si zalítám, hned se můžete
vrátit a pokračovat v debatách.
Dávám si pozor, abych si
nenalítnul do vlastních kudrlinek
a kochám se,
jak to krásně nese.
Ze Sluníčka už je
vidět jenom záře za
horizontem Zavadilky.
Je na čase jít dolů. Dokončuji oblet
Vesce v patřičné
vzdálenosti, reakcí od vrtule nechávám dotočit
pajdu
směr Vrankovec, kde trpělivě čeká Kája
a natáčí
některé části tohoto
letu. Dělám průlet, ukazuju, že dotočím
okruh kolem plané višně a sednu.
Dávám
plný plyn, stoupám. Najednou motor
ztrácí výkon,
ubírám, rychle to rovnám,
abych se nesesypal v zatáčce a
opatrně zkouším přidat. Výkon
se ihned
vrací. Dotáčím do osy
přistání, vypínám er
stodvacítku. Přistání
pohodové.
Podvozkové moje nohy přebírají
hmotnost aparátku a stojím. Pajda se
skládá
vzorově vpravo. Je to parádní pocit,
stálo to za to!
První start a let na ploše, o
které jsem roky snil. Prvně jsem ji před dvaceti
roky
pokřtil s mým rogálkem -
Pírkem, pak ji před léty pokřtil
František, ještě
s půltrabantem. Letí to, letí, ale taky to
lítá, lítá. Važme si toho -
vážím si
toho.
Letík řadím k
těm letos pěkným. Z
nich si vybavuji letošní Kobalu jako
pozemní doprovod, let v koši s
naší dcerou Jiřinkou a pak v
tomtéž kopírování s balonem
OK 1021
hřebenu Vlažínky a přesné
přistání mezi domem a křížkem v
Třeběticích, let s
rogálkem ze Žatce údolím Ohře
s Kájou Kaštánkem na čísle
skrz CTR
Karlovy Vary s pohledem na hotely Thermál a
Pupp pode mnou,
posazených
do klína karlovarských kopců. I
ten náš nedokončený
dálkový letík s krosničkami do
Krumlova, článeček viz ZDE.
Doma mne čekalo překvapení - volal mi Vlastík, že na mne čekal nad Dačicemi. No mě vomejou! To mu musím ten článeček napsat. Tak ho tu máte!