Nultý den super
výLetu
Všechno
to začalo o víkendu na chatě
na Novém Světě, kde jsme s Terezkou byli na
rodinné sešlosti a při té
příležitosti jsem se zeptal Míši
(abych osvětlil vztahy – Míša je
Terezky
sestřenice), zda by neměla chuť jet s námi na
výlet. Míša se před pár
týdny vrátila z Irska, kde
pár let žila a protože zatím
shání práci a má
volno, kývla na moji nabídku dělat svozařku na
volné noze. Pak už jen
s Prezidentem domluvit termín odjezdu (vždyť už od
středy mělo být krásné
počasí) a mohli jsme v úterý
v 17:30 vystřelit směr Jih.
Cesta
probíhala bez problémů a po
zjištění mezičasu na Asfinagu za Grazem jsme
spokojeně konstatovali, že kolem
půlnoci budeme u Igora. Jak dalece jsme byli od pravdy, jsme tehdy
opravdu
ještě netušili. Po odbočení
v Tarvisiu nás zarazila před výjezdem na
Predel cedule zákaz vjezdu s nápisem
CHIUSO – prostě zavřeno. A tehdy
začala naše anabáze.
Vymýšleli jsme různé varianty, kudy
vniknout do mekky
paraglidingu – Slovenie. Vrátit se a jet přes
Karavanky jsme zamítli. Míra si
vzpomněl, že kdysi jeli pro Boeinga do Itálie cestou přes
průsmyk u městečka
Žaga. Naťukal jsem tedy náš cíl do GPS
a vyrazili jsme. Vše probíhalo OK a
dokonce závora s cedulí zákaz
vjezdu byla zvednutá a tak jsme směle
vyrazili na kopec. Byla to taková cesta na Kobalu
s lepším asfaltem a
v každé zatáčce jsme
projížděli kupou starého listí. Když
už jsme byli cca
3 km od sedla průsmyku, tak přišly komplikace. Na silnici
byly vyjeté kole
v čistém ledu a nezdálo se, že by to za
pár metrů končilo. Míra jako
chrabrý řidič zkusil průjezd, ale po pár metrech
byl nedobrovolně zastaven a
poté i odcouván (klouzat se po ledu
pozpátku z kopce je opravdu adroš).
Když jsme vydýchali tento nečekaný
zážitek, výprava demokraticky rozhodla, že
vzrušení už bylo dosti a proto jsme zvolili cestu
bezpečnější – pojedeme přes
Udine na Lijak a polétáme první den
tam. Takže jsme dorazili kolem druhé ráno do
kempu k Mladovanovi, rozdělali jsme ležení, dali si
Srnečka na úspěšný
příjezd a šli jsme unavení do
spacáků.
Ráno bylo krásné počasí a bylo jasné, že Lijak byl pro ten den dobrá volba i s ohledem na rozlítání po zimě. Dali jsme snídani, očistili svá znavená těla a Mladovan nám při placení ukázal, že má přehled. Nejenže nám řekl že Predel je zavřený kvůli sesuvu, ale ještě přesně věděl v kolik jsme dorazili. Poté jsme vyrazili na kopec a Míra Míše vysvětloval, kudy zpátky do kempu.
Na startu nebylo
moc lidí , ale
podmínky byly ideální a tak jsme
s Mírou odstartovali a vozili jsme se
podél kopce, co hrdlo ráčilo. Opravdu super den
na rozlet a po přistání
v kempu a svačině jsme vyrazili přes Merkator, kde si
Míša koupila krásný
plechový hrneček, do Tolminu. Dnešní
lety na Lijaku jsou ZDE.
Tam jsme se
ubytovali a když už jsme
chtěli jít s Mírou spát, tak
nás odchytla partička z Moravy a museli
jsme koštovat jejich slivovici, vedli jsme moudré
rozprávky a vůbec jsme byli
vysoce erudovaní. Každopádně do
příjezdu našich kamarádů jsme
nevydrželi. A co
se dělo potom popisuje Vlastík ve svých
článečcích 1.,
2. a 3.
Doplňující foto – start Kobala
Poslední den
výLetu
Když obě auta po
létání na Lijaku
odjela domů, vydali jsme se zpět do Tolminu s vidinou
fantastického
zítřejšího
polítání. S Mírou
jsme neplánovali nic menšího než
Gemonu a
probírali taktiku společného přeletu a hlavně
nezaspat na startu. Ráno bylo jako
malované, dojeli jsme si pro čerstvé pečivo,
Míša si koupila vysněné
hutné
koblížky s marmeládou a po
snídani jsme vyjeli na kopec –
Míše jsem celý
výjezd natáčel na kameru, prý aby se
pochlubila doma.
Na startu jsme
byli včas, a když se
začali chytat první piloti, neváhali jsme
(termika už začala přetlačovat vítr
z východu) a odstartovali. Já startoval
ještě na východ, protože jsem
stihl poslední závan, Míra už
startoval na západ. Oba jsme se bez problému
vyzvedali (jak by taky ne, když mi vário ukazovalo i přes
6m/s) a skočil jsem
k Mrzlému, což
s výškou 2500 AMSL není až
takové dobrodružství. Na
Mrzlém jsem dobral a ještě jsem si
říkal, že to vezmu přes Krn a pak na Stol. U
Krnu jsem ale jen padal a místo toho, abych letěl na
osvědčené místo, tak jsem se
zahrabal a zas mi trvalo, než jsem se vyzvedal. Míra mě
mezitím přelétl a když
jsem skákal na zastíněný Stol,
Míra hlásil, že to splachuje a otočil to na
přistání k benzině. Já jsem
měl víc výšky, ale celý
Stol byl ve stínu od
mraků a moc to nedrželo a proto jsem to ještě před
vysílačema otočil zpět,
s tím, že aspoň za včas přistanu v kempu,
uděláme si oběd a vyrazíme
jako lidi k domovu. A tak jsme po
přistání dali oběd, v klidu
pobalili věci a vyrazili domů.
Cestu zpět jsme
zvolili přes průsmyk
Vršič a byli jsme za to odměněni
nádhernými výhledy
v Triglavském národním
parku (dokonce mi to tak učarovalo, že jsem tam už na
příští rok naplánoval
cyklo-ferrato-canyoningo-památkovo-chodící
dovolenou). Zastavili jsme taky v místech, kde se
Soča zakusuje hluboko do
skal a kde se dělá canyoning (super varianta na
neletové počasí) a byli jsme
očarování.
Sjezd
z průsmyku k městečku
Kranjska Gora (což je taková Slovinská Pec pod
Sněžkou se skokanskými můstky)
byl taky zážitek (mají tam cedule,
které nabádají
k zařazení 1. převodového
stupně, tak je to tam prudké a dlouhé) a viděli
jsme i únikový pruh
v případě selhání brzd. Ten
byl ovšem tak příkrý, že by se auto,
které do
něj najede ve veliké rychlosti, snad zlomilo vejpůl. :-) Vyjeli jsme
kousek od Villachu a pak
už jen tradá domů.
Závěrem
musím poděkovat Míše za to,
jak bravurně se zhostila role svozařky, Prezidentovi za
včasný start poslední
den a
všem za super zážitky. Jak pravý
klasik, jen houšť a větší kapky.
Kozleek
http://www.pgv.cz/