V neděli
27.10.13 vyráží busík
místní letecké asociace AVVL
už v deset dopoledne, takže ho rád
využívám.
Cesta nahoru se
mění ve výlet na Kokořín, když
nás autobus
vysazuje u pekárny, protože potřebuje natankovat a tak si
dáváme svačinku a
všechno se vleče pozvolným tempem, jak je
v kraji zvykem. Busík cestu
nahoru zvládá jen s vypětím
všech (koňských) sil na první
převodový stupeň
a trvá to tak asi hodinu.
Nahoře se piloti shlukují pod stříšku
a povídají si. To je taky
národní zvyk.
V autobuse tak řvali, že přehlušili i motor
vytočený do nejvyšších
obrátek.
No
a jak je
z fotky patrno, nastává „azul
claro“,
tedy obloha bez mráčku. To mi nikdy
nedělalo dobře, ale co už. „Půjdem letět, ne?“ Ne.
Letět
půjdu sám, Brazilci
nemají čas, musí si povídat. Tak si
rozbalím a letím, zatím
spíš
opadám až na
předhůří Ibituruny, až teprve tam se
začínám
trochu zvedat v nějakém
bublavém stoupáku a postupně
dostávám dost
výšky na přelétnutí
vrcholku.
V bublinkách čisté termiky se mi
podaří
ještě asi dvakrát navázat a už je
tu podlaha. Můj let je ZDE.
Na zemi je spalující vedro.
Balím,
prohlížím si dráty, které
jsem
ze vzduchu neviděl, a přitom byly asi 100 metrů za mnou a
vydávám se na cestu k silnici.
Dneska je to opravdu drsné, po silnici se ženou jenom
kamiony,
protože je
neděle a nikdo nikam nejezdí, docházím
2 kilometry
k pumpě a tam si dávám
nějaké občerstvení a pak ještě
kilometr
k zastávce autobusu a mám dost.
Ještě sleduju přistání
padáku kousek za mnou a pak už stopuju všechno co
jede, s výjimkou kamiónů.
Zastavuje mi chlapík, který má
nějaké ponětí o paraglidingu, ale díky
mojí
jazykové nedostatečnosti se moc nedohodneme. Aspoň že jsem
mu dokázal
vysvětlit, kde bydlím, a veze mě
správným směrem. Na hotel se dotáhnu
totálně
dehydrovaný. Výkony vydané
v posledních dnech se
začínají projevovat a
fyzicky už jsem docela vyčerpaný.
Na pondělí je předpověď s možností
deště, ale oblačnost na nebi nevypadá
nijak děsivě, odkládám odjezd na 11 a to už jsou
nahoře nějaké řady kumulů, asi
bude trochu foukinkat. Jedu nahoru na rozlučkový
sletík. Beru mototaxi. Dneska
se mi nedaří sehnat mladýho kluka se silnou
motorkou a tak jedu s přitloustlým
řidičem a normální motorkou. Výsledkem
je, že ve čtyřech nejstrmějších
úsecích
šlapu, protože motorka nás prostě neuveze a ty
zbylé části za řidičem vlaju a
držím se v sedle jen
z posledních sil. Nahoře si slibuju, že to už
bylo opravdu naposledy v životě, co jsem jel na Ibiturunu na
motorce.
Vítr na start je zase přesně po kose a tak
začíná oblíbená
přetahovaná a
vyčkávání na závan termiky.
Hned po startu pak zjišťuju, že při tomhle směru a
síle je startoviště
v závětří! Po
vylétnutí kousek před start je moje
rychlost proti větru 15km/h a stoupák, který tam
nacházím, je rozbitý a
netočitelný. No nic, bude to jen sletík. Během
pár minut jsem dole a balím. Můj let je ZDE.
Večer se
náhodou setkávám
s jedním pilotem, kterého jsem viděl už
v neděli
v autobuse. Je to Nor a žije tady ve Valadares na důchodě.
Povídá o svém
lítání a o tom, že je tu trvale, jen
na vánoce a na 2 měsíce
v létě jezdí
do Norska. Pěkné. Loučí se se mnou slovy
„Tomorrow no fly!“ Zítra už neleť.
Jasně. Poslechnu. Zítra je předpověď
s deštěm.
Dostal jsem
se sem neplánovaně, ani místo, ani čas jsem si
neurčil, moje létání tady bylo
jen přívěskem v jiných
plánech. Měl jsem tak možnost poznat místo, kam
bych se asi normálně nevydal a se
štěstím na počasí jsem si
úžasně zalétal.
Skvělé to bylo!