Na kopci funí po kose,
chvílemi zezadu. Další, kdo se k
nám přidává, je mladý
Brazilec Matheus, který chce taky na přelet. Je to
výjimečný pilot, ostatní
Brazilci výhradně jenom
slétávají na přistávačku.
Hned jak se vítr aspoň trochu
rovná do směru, Matheus to odpálí jako
první a mizí kamsi doleva do hlubin.
Já
startuju o minutu později a pouštím to doprava
proti větru. Chytám se ve
stejným sedýlku jako včera a pomalu se
zvedám. Brazilka zatím dole po větru
chytá bidlo jak prase a během chvíle je v
základně. Já čekám dobu na Francouze,
který otálí na startu. Když konečně
odletí, vůbec se nezvedne a potupně to
pouští na přistání. Tak
jsem prošvihl kritických 10 minut, kdy bych mohl
letět
s Matheusem a pokračuju zase sám.
Pouštím to pod řadu a
vyhýbám se místnímu
letišti (s betonovou dráhou a nulovým
provozem).
Koukám po
okolí po Matheusovi, ale kromě
jednoho okamžiku už ho nezahlídnu. Počasí je zase
vydrbávací a snaží se mě dostat
na zem. Zatím odolávám a
točím každý psí dech. Je to
hravé a stoupáky jsou
ustřihané větrem. Bojuju o každý metr
výšky. Tam kde byla ještě před
chviličkou
řada, zeje modrá díra.
Nejhorší na věci je, že kumuly
pokračují buď do kopců,
kam nevedou silnice, nebo tvrdě proti větru, ve vzdálenosti
kam nemám šanci
doletět. No nic, však tu nejsem za rekordy,
hlavní je v pohodě přistát.
Říkám
si a pouštím to do modra. Kupodivu i tam jsou
nějaké stoupáky a tak se pomalu
zvedám v neustředitelném metru, když koutkem oka
zahlídnu kumul, o kterém bych
přísahal, že tam ještě před deseti sekundama
nebyl. Dělám chybu dne a okamžitě
to pod něj pouštím. Pak už se jen sypu dolů a
přistávám v takovém dolíčku
mezi
dobytek. Než dobalím, je u mě místní
kovboj, myslím, že tady se jim říká
gaucho,
ale nevím, mám to z knížek Karla Maye
a ten si toho navymýšlel. Můj let je ZDE.
Minutu po tom co vyjdu z toho
kravského ráje
na cestu, staví u mě chlapík a že mě teda sveze
do Valadares, ale bude to stát
30 Reais (1 Reais = 9 Kč). Čert je vzal, u nás taky někdy svozy nejsou
zadarmo a jinak bych tu
stál, Bůh ví jak dlouho. Takhle jsem ve čtyři
doma a jdu s Francouzem na pivo.
Čtvrtek se
odehrává podle stejného
ranního
scénáře, na startu poctivě čekám, než
se Philippe připraví a jdeme spolu. Prvním
stoupákem dobíráme skoro
základnu a ve druhém už máme strop.
Pak začínají
potíže. Po přeskoku pod kumul
nacházíme jen rozsypaný 0,5m/s,
který rychle končí
a přestože se mrak nad náma několikrát
rozpadá a zase regeneruje, nic lepšího
už nedává, kroužením a
hledáním tady jsme ztratili 200 metrů.
Rozpřaženýma
rukama si ukazujem beznadějný gesto a
pouštíme to dál pod
totální rozpad,
protože kolem nic lepšího není.
Než se k rozpadu došouráme, je z něj zase kumul a po nějakém hledání chytáme silný jádro. Mám to podstatně lepší než Philippe a ostře točím něco kolem 3m/s. Tenhle stoupák nás rozděluje a Philippe zůstává 500m pode mnou. Čekat na něj nemůžu, protože netočí a hledá. „Nedá se nic dělat, kámo.“ Odlítám po trati narýsované na obloze. Postupně nacházím způsob, jak se s místními podmínkami vyrovnat. Při kroužení i během přeskoku je nezbytné neustále sledovat vývoj mraků a přeskakovat pouze pod čerstvé kumuly, protože stoupáky jsou intenzivní, ale velmi krátké. Stejně tak i kumuly procházejí mimořádně rychlým vývojem, a když se po obloze nepodíváte každou druhou otočku ve stoupání, tak je vysoká šance, že nestihnete dobrý stoupák několik set metrů od vás. Brazílie mě školí. :-) Posouvám se podél Rio Doce nad vrchovinou a postupně se blížím k městu Ipatinga. Tady by se dalo navázat do hor a pokračovat na Nova Era. Problém je ale v tom, že jediný kumuly jsou jak nalinkovaný přímo přes dráhu místního letiště, nad který se samozřejmě nesmí.
I když nevidím
žádný provoz a ani žádný
letadlo na ploše, přece jen nechci dráždit
místní úřady. Co dál? Vlevo
les
s rozlohou okresu Havlíčkův Brod, vpravo
letiště.
Stáčím výšku v jednom z posledních rozumných míst na přistání a bezpečně sedám. Můj let je ZDE.
Autobus mě vykládá
zpět ve
Valadares v 20:00, o chvíli později mi
volá Philippe, že právě přijel.
Jdeme na pivo. Philippe je vysmátý od ucha
k uchu, uletěl taky asi 90 km,
ale po silnici na Sao Paolo. Celou dobu ve psích
výškách, nakonec ale skvěle.
Měli jsme skvělý den a zítra bude
další!
Brába
http://www.pgv.cz/