Brazílie
v
říjnu
Protože jsem
strávil plněním pracovních
povinností tady na jihu světa podstatnou část
evropské letové sezóny, a bylo to
celé v obvyklém duchu hotel –
taxi –
fabrika – taxi – hotel, tak jsem se rozhodl
vyčerpat v Brazílii i kus své
zbylé dovolené, abych mohl poznat
krásy tohoto kontinentu i jinak, pokud možno
ze vzduchu.
Proto se
v sobotu přesouvám do Governador Valadares,
což je městečko (250 000
obyvatel) v údolí řeky Doce ve
státě Minas Gerais. Není na něm nic extra
s výjimkou hory Pico da Ibituruna, která
se nad ním tyčí
s převýšením
800 metrů a je místní dominantou a současně
startovačkou na všechny směry.
Předpověď
počasí po mém příjezdu není
nic moc a na
neděli to vypadá na déšť
celý den.
Nakonec to není tak horký a odpoledne se
oblačnost
protrhává a tak je nakonec
místo pro sletík. Nakládá
mě jeden
z místňáků na přistávačce,
která je
tady strategicky umístěna na břehu Rio Doce uprostřed města,
abyste mohli hned
po přistání na pivo. :-) Můj sletík je ZDE.
Partička
domácích lítačů je
vlídná a v pohodě, nahoře na kopci
hospoda a spousta
výletníků, však je neděle.
V pondělí
21.10.13
se ukazuje jako problém číslo jedna
výjezd na
start, kam z lítačů nikdo
nemíří, protože všichni musej do
práce. Tak
od PG obchůdku SOL beru mototaxi
(čti motorko-taxi) a jedu na odbočku pod Ibiturunu. Tam se
pokouším stopovat
asi 20 minut až mě jeden klučík
s obrovským
teréňákem bere nahoru. Mám
v podstatě kliku, protože nahoře jsme celkem 3 lidi.
Já,
ten kluk a
hospodský z baru, který právě
pucuje
záchody. Je to zjevně lítač a tak mi
dává školení, že až budou
grandes nuvens
(velký mraky), tak že mám terra (na
zem). Vybaveného tímto doporučením mě
nechává napospas. Podmínky na startu
jsou
ideální a tak se zachytávám
na první
otočce a dotáčím strop v nějakých 1500
metrech. „Výška
základen žádnej řev,
teda.“ říkám si. „Snad to
dožene síla
stoupání.“ Nedohnala. Točím
metříky,
pak
i půl metříky, furt to nějak vadne a někam
uhýbá,
až se nakonec na 35. kilometru
s výškou okolních
hřebínků
nechávám sfoukávat v nule nad
údolí.
Vzduch je přehřátý a
nervózní, jen se
utrhnout, ale není z toho nic.
Nakonec se z malé výšky
důkladně
rozhlížím a vybírám
místo k
bezpečnému
přistání. Tady je to důkladné
rozhlídnutí víc než
důležité, protože
místní
erberáci (pracovníci rozvodných
závodů
elektrických) mají
nepříjemný zvyk
z každé desetimetrové meze spustit
dráty do
údolí dlouhým průvěsem.
Dráty
jsou i
přetažené přes údolí
v průvěsech několik set metrů dlouhých,
v různých výškách
a samozřejmě velmi špatně viditelné. Takže to
chce
opravdu důkladný výběr přistávačky a
moc se pod úrovní kopců nemotat. Můj let je ZDE.
Balím
a
vydávám se k cestě, nedaleko
které jsem přistál. Lítat
podél cesty, to je
taky docela dobrý nápad. Stopuju autobus a během
půl hodinky jsem zpět ve
Valadares.
No a tak jdu
na to pivo a těším se na
zítřek…
V úterý
je ráno opět množství oblačnosti nad hlavou a tak
zůstávám klidný až do 10
hodin a pak hledám mototaxíka, který
by mě vyvezl až nahoru. Vybírám si
mladého
kluka s krosovou motorkou, který se
tváří, že nebude problém. Cesta nahoru
po kočičích hlavách a
s pětadvacetikilovým batohem je víc než
drsná, ale
vydržel jsem a na závěr mě taxikář oholil o
slušných 60 BRL. Tak příště
s někým jiným a cena se dohodne předem.
Nahoře je opět letově ideálně
s mírným větrem na start a
s kumulama nad hlavou.
Základny
jsou zprvu někde v 1500m, ale ani se k nim
nedostávám. Stoupáky jsou
zase slaboučké a tak první hodinu postupuju hodně
obezřetně. Pak se (někde
dole) dohřívá vzduch a stoupáky
postupně
sílí a základna se zvedá.
Mažu po
větru a někde před sebou tuším místo
svého
včerejšího přistání, když
pozoruji
poměrně hustý cirrus, jak zastiňuje oblast ve směru
mého
letu. Rozhoduji se
odklonit let směrem do pahorkatiny, o které si nejsem zcela
jistý, jestli se po
přistání odsud dá rozumně dostat.
Nakonec objevuji
cesty, které přes
pahorkatinu vedou, i vesnice, které tam jsou
položené.
Vypadá to, že po přistání
bych asi nešel dál než 10 km, což je
v místních
podmínkách vražedná
vzdálenost. :-)
Nakonec se
trvalým únikem před cirry obracím na
zpáteční cestu. Prostě není
jiná možnost,
pokud nechci vyhnít, musím respektovat
přírodu.
Tak
se
z plánovaného záfuku,
následně
plánovaného trojúhelníku
nakonec
stává
neplánovaný brambor. Ale je to
příjemný,
hezký let a přistávám hodně
v pohodě na místní
přistávačce Feira paz. Můj let je ZDE.
Ještě
pár
technických informací. Opakovaně jsem byl
varován, abych nelétal
příliš blízko
ke kamenné kolmé stěně nalevo od startovačky. Je
to v podstatě pod tou
nejvyšší špičkou Ibituruny přímo pod
anténami a sochou Madonny, která je tam
šikovně schovaná. Skála generuje velmi
turbulentní stoupáky, které mohou
snadno přivodit kolaps vrchlíku.
Přistává
se
uprostřed města, jak už jsem psal, připojuju ještě fotku.
Přistávačka
je asi 5 km daleko a přímo v ose dráhy
dopravního letiště
(naštěstí
s velmi řídkým provozem). Proto se nad
přistávačku smí nalétávat
s výškou maximálně 170metrů a
dál nad město se zalétávat
nesmí vůbec. Je
to jako úkaz z jiného světa.
Taková plocha by byla u nás asi těžko
představitelná.
A jaké to
dnes bylo? Prima!
Brába
Já bych ještě rád upozornil na jeho
předešlé tři lety. Má tam i pár fotek
- sletík 6.10. ZDE a delší 31,9 km ZDE, no a 13.10. pěkný let 107,3 km ZDE.
Vlasta
http://www.pgv.cz/