Letecky do Chorvatska

Pomalu ale jistě se nám blíží konec letní sezóny a s ním i konec teplých a letových dnů. Koncem srpna jsme se proto rozhodli naplánovat poslední delší výlet v této sezóně. Jako cíl jsme zvolili Chorvatský Vrsar, který se nachází zhruba uprostřed Istrijského poloostrova. Protože máme v cestě Alpské velikány, museli jsme vyčkat na příznivé počasí. To nám přálo začátkem září. Den odletu byl čtvrtek 5.9.13 v 15:30 hodin. Startovali jsme z letiště v Jindřichově Hradci místním Piperem 28-181 OK-FOP a doprovázel nás rovněž Piper 28 OK-MAB. Po startu jsme aktivovali náš letový plán a pokračovali po trase na jih východně od LINZ ve výšce 5000 ft altitude. Za osou dráhy v  Linci jsme mohli stoupat do letové hladiny 105 (10500 ft).

 

Na Alpami bylo velké množství rozsáhlých kumulů a měli jsme co dělat, abychom je přestoupali.



Místy jsme se museli oblačnosti vyhýbat. Vzduch byl ale oproti očekávání nad Alpami úplně klidný.




Pokračovali jsme dále na letecký bod NIPEL, který je přesně na hranici se Slovinskem a nachází se severozápadně od Klagenfurtu.



Po přechodu hranic do Slovinska jsme museli na příkaz řídícího klesat do 9500 ft, takže s tou oblačností to už bylo trochu horší. Naštěstí k moři už bylo nedaleko a s ním přišla i hrana oblačnosti, která nám dovolila klesat za normálních VFR podmínek. 





Za hranou oblačnosti už na nás čekal hřeben na Lijaku, který známe velice dobře z létání na paraglidu.



Hřeben jsme míjeli na úrovni  letiště v Ajdovštině a pod námi jsme i pár křídel letících podél něj viděli.




V tu dobu už jsme mohli klesat do 300 m AGL až na přiblížení na letiště ve Slovinské Portoroži, kde jsme se museli odbavit, protože Chorvatsko není v Schengenu.



V Portoroži jsme dostali povolení na přistání na dráhu 33, která je přímo proti moři a finální přiblížení je přes velmi prudký svah, který letadlo musí celkem blízko kopírovat až na práh dráhy.




Přistání proběhlo bez problému a my po 2 hodinách a 1 minutě od startu pojížděli k odbavovací hale v Portoroži. Proběhlo standardní odbavení, jako když letíte běžnou linkou. Následovalo podání letového plánu na mezinárodní letiště v Pule pro změnu na další odbavení v Chorvatsku. V Chorvatsku musí být každý let bohužel proveden na letový plán, což dost zdržuje tuto formu cestování. Z Portorože jsme letěli přes Umag, Rovinj na letiště v  Pule. Po 38 minutách jsme dorazili k letišti Pula a dostali povolení na dráhu 27. Následovalo další odbavení, podání a schválení letového plánu a mohli jsme se vydat na poslední část letu do naší destinace Vrsar.




Už nás dost tlačil čas, slunce se velmi rychle ztrácelo za obzorem. Let trval 22 minut a byl zakončen zajímavým přistáním 2 minuty po západu na zdejší asfaltové dráze 36, která začíná na skalním útesu a je dlouhá 700m. Ale nebyli jsme ten den nejhorší, protože ještě pět minut po našem přistání místní prováděli výsadky parašutistů. Celkový letový čas díky zdržení s odbavením byl 3 hod 2 min. I tak to docela ujde.



Ve Vrsaru jsme se zdrželi až do neděle 8.9. v místním vyzkoušeném apartmánu.





Odlet domů jsme vzhledem ke zkušenostem s místní byrokracií stanovili už na 12:30 hodin. Ze západu se blížila studená fronta a proto jsme naši zpáteční cestu naplánovali východněji (přes Graz), kde nejsou kopce tak vysoké a hrana fronty byla přece jenom o kousek dál.














Později nad Alpami jsme toto naše rozhodnutí při pohledech na levou stranu ještě více oceňovali.






Let proběhl bez problému, občas to lehce pohupovalo a v 17:30 hod jsme přistáli na dráze 07 v Jindřichově Hradci. Let trval 3:15 minut díky o něco delší trase než při cestě tam. Výlet nám přinesl spoustu leteckých zkušeností, hezkých výhledů a pár posledních letních dnů u vody. Díky za ně a letu zdar!

Tomáš Matějíček
Jana Lehejčková

http://www.pgv.cz/