Některým
místním jsem udělal radost, protože na víkend jsme odjeli za mladýma na sever do Mostu.
Těšili se, že si na Pěčíně polétají, že jim nebudu kazit počasí. Prý
se pak dokonce předpovědi i lepšily.
A
co já? Pátek i sobota v pohodě, bylo neletovo, takže jsem se v klidu
věnoval vnoučeti. Jenže na neděli 5.5.13
předpovědi vypadaly zajímavě a tak
jsem plánoval i malé polítání,
padáček naštěstí na sever jel s náma.
"VYVOJ KONVEKCNI OBLACNOSTI: TEPLOTNI ZVRSTVENI BUDE
LABILNI, OCEKAVAME VYVOJ STREDNI KONVEKTIVNI OBLACNOSTI A ZEJMENA V SE POLOVINE
OJEDINELE AZ BOURKOVE CU OBLACNOST"
Ovšem
začaly problémy. Měl foukat SV vítr, to na Ranou
není (mé poslední létání na
Rané ZDE), na Krupku také ne (mé seznámení
s Krupkou je ZDE a ZDE) a na Zlatník už vůbec ne (ten je ZDE).
Jiná místa
v okolí na létání neznám. Co teď? Kde hledat? Máte-li někdo chuť, a
neznáte to tam, zkuste si to sami. Koukni na hodinky a stopni si, za jak dlouho
něco na internetu najdeš a kam se rozhodneš na startovačku. Zadání – SV vítr, a
aby to nebylo moc daleko. Výsledek mi napiš do vzkazů.
Tak kolik času ti to zabralo a kam jsi se rozhodl? A
jak jsem to hledal já? Na SKYFLY jsem
jako nejvhodnější objevil Klínovec, na ČPP jsem ale odtud nahlášené přelety
neobjevil. Další stránky o startovačkách jsou ZDE. A hledej. SV vítr zase
problém.
Pak
na stránkách PG Krupky jsem ve vzkazech objevil, že to vypadá na Čerťák (martin
: zítra se jeví čerťák). V ČPP ale zase
nahlášené přelety nebyly. Za C bylo hned D, žádné Č.
No jo, ale při bližším zkoumání startovišť ZDE
jsem zjistil, že Čerťák má směr větru S, jiná
místa se mi zase moc nezdála. Hledám dál a
Čerťák ZDE píše směr větru 340 ° - 20 °
.
Asi budu věřit místním, že to vyhovuje.
Převýšení 300m a také výjezd na
start autem je super. Nakonec jsem přelety přeci jen našel ZDE a začal se připravovat a těšit.
Nejenom že jsem si nabil všechny baterky, ale prošel si i prostory a plánoval
přelet nejlépe až na Šumavu.
A tohle je předpověď pro Ústí n.L.
Jenže ráno je všechno jinak. Žádné jasno, mraků až
až. I tak se jedeme podívat na Čerťák, třeba se to někdy bude hodit.
GPS
v autě nás na místo dovede správně a tam je spousta pilotů! Je mezi nima i
Scorpi a tak se ptám, jak to vidí, aby to špatné počasí nebylo zase na mne. Prý
je to v pohodě, za chvíli se to rozpustí, bude foukat na komoru a termika
nás všechny vyzvedá, jen aby to nešlo do bouřek.
Zjišťuju, jak je to se
startovačkou, s terénem, kde se dole přistává apod.. Na stránkách
startovačky je napsáno –
"Start
je mírná louka s dostatečně širokým
průsekem.
Turistická navigace - Vaňovská vyhlídka. Na tomto
nádherném místě si dávejte
pozor na přistání. V prostoru přistání
"top" zaleťte co nejdále za
dráty a využijte pastvin a luk za silnicí. Za hřebenem je
silná turbulence.
Přístání na hřišti ve Vaňově také
není bez problémů (silnice, dráty, řeka,
zástavba, silná údolka, ..). Pokud bude
probíhat fotbalový západ na hřišti, tak
zde nepřistávejte."
Já nepochopil, že „V
prostoru přistání "top" zaleťte ....“ znamená
přistání zpět na kopci. A že když dole je fotbalový zápas, není vůbec kde přistát! Co
když se ale nevyzvedám? Pro některé nepochopitelné
a nějakou tu poznámku o létání
s odvijákem v rovinách
jsem taky vyslechnul.
Scorpi nás poučil, že se dá letět dál k Ústí a tam je nějaká
pískovna a tam se přistát dá.
Úprava startovačky.
A co se týká té spousty pilotů, tak i hodně
z nich je tu poprvé, protože se tu koná Nomád, což zjišťuju až tady. Více ZDE.
Na
to
správné počasí čekáme dlouho,
nepřichází. Pak Nomád balí a
přesouvá se na
Krupku. Mne nikdo nepřemlouvá, abych jel s nima, že by
přeci jen uvěřili
těm pomluvám?
Zůstává
nás tady pár. Nejhorší je, že ani jeden
místní, co to asi znamená?
Na
Krupku asi fouká z jiného směru, termika si
s tím možná poradí, ale nebudou tam dřív
bouřky? Velkejch mraků nad pohořím je spousta.
A Raná? Není tam ještě zataženo? Vítr tam
má být taky špatný. No nic, čekáme dál.
Jiřík chytá kobylky.
Mraky
nad hlavou zmizely a naskakují kumulky.
Petr to jde zkusit. Se startem jsou
problémy, vítr chodí z boku i zezadu.
Pak
se snaží a hledá. Žádná sláva a za
chvíli
přistává na místním hřišti,
naštěstí ranní fotbalový trénink už
skončil.
Počasí se horší. Čekáme dál.
Jiřík asi trénuje na časy, až bude moct létat se mnou.
I když počasí není nejlepší, zkouší to další.
Ale jo,
drží se, chvílema se i zvedá.
Naskakují do toho další a ti se hned zvedají.
Honem předávám foťák Zdence, oblíkám se a startuju
také.
Dobrý,
zvedám se také, jenže nedodržuju své
prvotní
předsevzetí a na rozdíl od jiných letím
blíž k Ústí a fotím si město a
údolí.
Oni nabírají výšku, letí dál, já klesám. Alespoň si
ještě z blízka vyfotím startovačku a pak se vyzvedám a poletím také.
Chyba! Klesám dál, a i když hledám,
nenacházím. Co teď? Na hřiště i do pískovny je to daleko, co ta malá zahrádka u
domku?
Termoska
mne naštěstí přizvedává, kdyby nebyl
problém s přistávačkou, zkusil bych to, takhle ne.
Doletím nad pískovnu,
fotím si ji. Údolím to pěkně profoukuje proti mně.
Potkávám zvedání a zkouším
to. Není to silné nahoru, dozadu jo. Jsem měkej a
za chvíli to vzdávám. Letím zpět.
Ale ale, vítr mne moc nepouští, mám to do
pískovny tak tak. Co když mne to
trochu přizvedne, co pak s tím? Místa se mi
zdá málo! Ale jo, přistání
v pískovně nakonec bylo v pohodě. Můj let je ZDE.
Jenže všude jsou ploty, východ nikde, to
nám Scorpi neřekl! Zavolám si Zdenču, otevřu pivínko, balím a koukám
po nebi.
Mraky teď naskakujou jak o život! Kde ta termika byla, když jsem ji
potřeboval?
Než jsem sbalil, ESA (Elitní Svozová Asistentka)
byla tu. A
kudy se z pískovny dostanu? Objevuju bránu, ta
se asi dá přelézt i podlézt, ale jak
se objevilo auto, vylezl z buňky nějaký
hlídač. O mně nevěděl, ale prý mu tu
přistává každou chvíli
někdo. Bránu mi
otevřel a pustil mne ven.
Vyrazili jsme zpět do Mostu a věnovali se zase
rodince. Počasí takové všelijaké.
Večer před 20. hod se vracíme domů a nad Ranou se ještě lítá.
Večer
se dívám na přihlášené přelety,
zvolit Krupku bylo asi nejlepší, na Rané se
taky pěkně lítalo. Na Čerťáku to nebylo tak slavné
ani s těma, kterým se
zadařilo. Všechny přihlášené přelety
v ČR z toho dne jsou ZDE. A pro mne zajímavý
popis u letů je ZDE a ZDE.