AKS
Letmý pohled z okna tomu příliš nenasvědčuje, ale hýlové, sýkorky a zvonci na krmítku se nenechají oklamat tou bílou zebavou záplavou a vědí, že se blíží jejich čas, doba páření, neb jaro téměř v rozpuku je skoro za dveřmi a na spadnutí. I když létat v Kompostinu se zatím dá víceméně jen takto.
Je
proto nejvyšší čas představit
Vám naši
novou
paraglidingovou soutěž, univerzální
šestiboj (sexathlon) výstižně nazvaný
Alpinsko-Kompostinský Srnec
AKS
Ale jelikož mám
momentálně dost času, začnu
kroužit kolem nové
soutěže
tímto článkem, tj. nejprve trochu
oklikou, zeširoka, prostě od Adama
(Atise, Avaxe, Aspena?). Ti z Vás, kteří
tolik času nemáte a to ani večer,
místo TV, PC, FB či jednostranného
dialogu
s tchyní, můžete klidně tento článek
vynechat a počkat si až na článek
s pravidly soutěže, který bude brzy
následovat a pak už budete jen létat a
můžete své přelety do této soutěže i
přihlašovat.
Takže - novou paraglidingovou soutěž AKS, vyhlašuje a organizuje pro pilotní sezónu 2013 „Volné sdružení pg pilotů od Monte Kompostina“ a to nejen pro své členy, ale i pro všechny piloty, kteří své lety přihlašují do ČPP. V zásadě je možné konstatovat, že se jedná o trochu jiný pohled na hodnocení amatérských paraglidistů resp. jejich výkonů, které jsou v AKS hodnoceny výlučně podle ulétnuté vzdálenosti a nikoli podle bodů jako v ČPP, kdy je ulétnutá vzdálenost násobena tolik diskutovanými koeficienty. Smyslem tohoto pojetí soutěže je pokus ohodnotit univerzálnost pilota zavedením 3 „povinných“ typů letů (volný přelet, plochý trojúhelník, FAI trojúhelník) a to vždy ve dvou charakterově diametrálně odlišných typech terénů, zjednodušeně řečeno v rovinách a v horských oblastech. Pro účely této soutěže je oblast s převážně horským létáním nazvána Alpino a oblast létání v rovinách, pahorkatinách a nižších horách je nazvána Kompostino. Létání v každé z těchto oblastech má své výhody i nevýhody, klady i zápory, přednosti i záludnosti a většina pilotů obvykle více či méně některou z těchto oblastí preferuje. Avšak Alpinsko-Kompostinský Srnec se snaží ocenit ty piloty, kteří se svou univerzálností dokáží prosadit kvalitními výkony v obou těchto oblastech.
Výhodou létání v oblasti Kompostino je také výrazně snazší komunikace s domorodci po přistání i v „prdelačkách“, bezproblémová orientace ve vzduchu podle známých větrníků, nepřehlédnutelných ploch fotovoltaických farem, jakož i věží jaderných elektráren. Toto platí zejména pro lety v oblasti Monte Kompostino (Malý Pěčín). Ani návrat stopem domů obvykle nevede přes horské průsmyky, hospody jsou skoro na každém pětikilometru a cena půllitrů piva není závislá na kolisání kurzu Eura.
Už
tedy víte, co bude obnášet
nová soutěž Alpinsko-Kompostinský Srnec a teď
Vám
budu zdánlivě nesouvisle vyprávět o tom,
proč považuji univerzálnost této
nové soutěže za přínosnou.
To
ale musím začít poněkud zeširoka,
z osobní zkušenosti, která
je, jak
známo, nepřenosná. Formát
soutěže jsem
měl v hlavě zhruba od poloviny letové
sezóny 2011. Po sérii „Amoků“
převážně
v horách na Avaxovi z období
2008-2010, které jsem vždy řešil
fullstalem (jeden z článků, věnovaný
tomuto tématu naleznete ZDE),
jsem se rozhodl, že
až mi křídlo zase padne na
hlavu, zapnu autopilota (jak mi radili někteří
zkušenější piloti), nebudu mu do
toho kecat a zhoršovat regeneraci
nepřiměřenými zásahy. 22. dubna 2011
při lehce větrném počasí jsem si
naplánoval na
Kobale standardní
tréninkovou návratovku
Kobala-Stol-Polovnik-Kobala (mimochodem ten den Boeing
s Nikotinem dali PT do Gemony a Miloš to otočil
někde na hranici s Itálií).
Když jsem se vracel ze
Stolu a přeskakoval
z Polovniku na Mrzlý Vrch, tak jsem v kotli Krnu
věřil a doufal, že
natrefím zase ten pěkný, hladký
dvoumetříkový
stoupáček, který tam byl
ještě před 11 dny. A on si mě dokonce našel
sám.
Ale nebyl to stoupáček, byl to douwnburstík!
Křídlo bez jakéhokoli předstřelu
zkolabovalo a zahájilo svůj oblíbený
rokenrol,
který důvěrně nazývám
Amok. Zkontroloval
jsem si výšku nad zemí – je
to dobrý, díra pode mnou nějakých 700
metříků - a
začal jsem předstírat, že mě vůbec
nezajímá, že tam ten hadr nade mnou tolik
práská a hází mi se
sedačkou. Hlučně jsem propadl nějakých 180 metrů a pak
křídlo bez jakéhokoli mého
aktivního zásahu do řízení
konečně přešlo do
absolutně hlaďoučkého, klidného letu přesně ve
směru původního letu na Mrzlý Vrch. Pohledem jsem zkontroloval hadr nad hlavou, zda neutrpěl
nějaká zranění a
s ulehčením jsem konstatoval, že plachta je OK.
Bedlivě jsem prozkoumal i
rozvětvení šňůrek pod vrchlíkem, taky
dobré. Pak jsem klouzal pohledem po
šňůrách dolů, abych
zjistil, že
letím s úplným 360o
twistem.
Jelikož jsem ale během Amoku zcela
programově netahal za řidičky, byly uzamčené pěkně
symetricky v základní
poloze. Stoupl jsem do sedačky, dosáhl oběma rukama nad
twist a začal jsem roztahoval
obě řady šňůr od sebe. Jen pro zajímavost - mně
tímto způsobem trvá jednootočkové
odtwistování cca 10 sekund. Pak jsem
přelétl Mrzlý Vrch a adrenalin mezitím
pozvolna vyprchal. Boeing do vysílačky ohlásil, že
otáčí nad Gemonou a jelikož
bylo teprve něco po třetí hodině, tak jsem se rozhodl, že
ještě přistanu na Kobale
a vylepším si tak trochu sebevědomí po
tom výprasku. Na startu bylo ale rozloženo
ještě hodně padáků a tak jsem na druhý
pokus přistál na východním svahu těsně
pod hřebenem, v klidu jsem si zabalil padák a svezl
auto
z kopce do kempu k Igorovi. Vše
v klidu, v pohodě, jak má být.
Odkaz na tento let najdete ZDE.
V kempu jsem s uspokojením konstatoval, že jsem dokonale „vpoho“ a tak šlo vše podle standardního tolminského scénáře. Když jsem večer svůj zážitek s Amokem a Twistem u Krnu konzultoval se svými parťáky, reagoval každý z nich po svém a jejich reakce lze zjednodušeně redukovat takto: „Trochu uber“ (Miloš), „Nepřeháněj“ (Boeing) a „Kecáš“ (Nikotin). Tak jsem toto téma dál nerozváděl a pustil vše z hlavy – tedy alespoň jsem si to myslel. Až později jsem zjistil, že jsem u Krnu dospěl k bodu, kdy jsem překročil hranici své stressové odolnosti a vyčerpal její skryté rezervy. Brouk nejistoty se mi zapouzdřil hluboko v podvědomí a převálcoval zdravé sebevědomí k létání tak potřebné. A jak jsem na to přišel? No přece to poznáte, až se vám to třeba taky někdy přihodí. Druhý den ráno foukalo ještě o trochu víc a tak jsme se rozhodli přejet na Lijak. Na startovačce bylo plno, foukal stabilní čtyřmetřík přímo na komoru a padáky (i s německými školáky) bezprostředně po odlepení hladce stoupaly pod úhlem dobrých 45o. Ale já jsem neodletěl, ba ani padák z batohu jsem nevybalil. Prostě blok. A tehdy jsem dospěl k rozhodnutí, že v horách na Avaxe už asi nemám a nechám si ho na lety v oblasti Kompostino. A doma, v oblasti rodné, Kompostinské se mi létalo vcelku bez problémů a kdyby nás s Janou a Honzou Kraťáskama nezastavil 7.6.2011 prostor u Čáslavského letiště, dalo se ještě tak hoďku letět, ale i tak z toho bylo na mě slušných 111,5 km. Nicméně do hor jsem si už s Avaxem netroufl. Rozhodl jsem se vyléčit svůj blok létání v horách regresem a koupil jsem si do hor Orbita 3. Ale ani tak to nebyla žádná sláva, cítil jsem se stále nejistě, ba hůře nežli bezprostředně po základním kurzu a i když byl padák hodný a poslušný - chyběla mi psychická pohoda. Nepomohla mi ani v mnoha jiných situacích bezkonkurenčně nejúspěšnější Boeingova rada, abych ten blok zkusil rozchlastat.
A tak jsem to v září 2011 vzdal a rozhodl se navštívit psychologa v Annecy, abych se desenzibiloval.
Teprve
na Braunerových krizovkách
jsem si pod jeho
klidným, zdánlivě flegmatickým
hlasovým vedením uvědomil, že jsem
křídlo v
Amoku vždy při předstřelu příliš dlouho brzdil a
navodil si tak kaskádovou
sérii kolapsů a figur, které mají
s letem málo společného. Moje
dosavadní
snaha o řešení aktivním
řízením byla většinou
marná, jelikož načasování a
přiměřenost zásahů je v dynamických
figurách při ztížené
prostorové
orientaci pro mě neefektivní a tak jsem situaci vždy musel
řešit
fullstalem. Jak
jsem na krizovkách
pochopil, je při předstřelu po velkém kolapsu potřeba
použít hluboký, razantní,
ale časově velmi krátký zásah brzdami
a hned nechat křídlo letět – to, co mám
nad hlavou (nebo spíše
v kritické situaci to, co nemám nad
hlavou), je
především křídlo a až potom trochu
padák. Krizovky
proto vřele doporučuji všem (a nejen
začínajícím pilotům). Jejich
opakování během aktivní
letecké kariéry je nedoceněné.
Rovněž tak doporučuji podívat se (i
vícekrát) na přednášku o
krizových
situacích na paraglidu, ve které Vám
Russell Ogden a Martin Orlík otevřou možná
i nové pohledy na řešení těchto
situací, do kterých se zcela určitě jednou
dostanete. Odkaz ZDE.
Po všech těchto peripetiích jsem počátkem léta 2012 získal zpět ztracenou sebedůvěru při létání v horách a následně jsem přešel z Orbita 3 na Aspena 4, na kterém budu i v dalších sezónách létat v obou tak jedinečných a zároveň odlišných oblastech jako je Alpino i rodné Kompostino. K tomu mi dopomáhej Termoska!
Také
už se nemůžete dočkat, až to vypukne?
Foto:
Vlasta Novák a Lumír Mareček
Text: Lumír Mareček