Od Michala: Cože – MOTOR???
Takže to vezmu pěkně popořádku. Už delší dobu mě
Vlasta přesvědčuje, že mi půjčí krosnu, abych si vyzkoušel, jaké je to odkvedlat
do vzduchu za pořádného rachotu. Dlouhou dobu jsem se dokázal vymlouvat, ale
v sobotu použil argumenty nejsilnější a hlavně naprosto v rozporu
s dobrou morálkou využil mé chvilky slabosti, kdy se moje duše svíjí
v křečích abstinenčního příznaku a slíbil jsem mu, že teda v neděli
vyrazíme. Jistě si říkáte, co jsem se to pomátl, ale což nikdo neznáte ten
pocit, když hned po přeletu za Váma Vlasta přijde, chvilku si o něčem povídáte
a najednou odcházíte s pocitem, že jste mu slíbili článeček, což by jste
samozřejmě v běžném duševním rozpoložení nikdy neudělali.
Od Ladi: Motor vs. Nemotor(a)
Před pár dny se na diskuzi objevil vzkaz od Dana,
který vyvolal docela zajímavou diskuzi motorové a nemotorové části
paraglidingového nebe. Motorem nepolíben jsem diskuzi sledoval a přemýšlel, jaké
to vlastně je s tím motorem na zádech. Je tomu už delší dobu, co jsem s Vlastou
ze zvědavosti prosvištěl několik otázek ohledně motorového létání. Dostal jsem
i nabídku na zkušební let, ale nikdy nebyla vhodná situace, kdy bychom dokázali
sladit volný čas nás obou a k tomu nevyzpytatelné počasí.
V sobotu
jsem se jako vždy náhodou vyskytl u Kozleeka na
„novo“stavbě, kde jsem se
potkal i s Vlastou, který ten den zřejmě neunesl
létací absťák a vyrazil
s motorem provětrat hadřík. Buďto měl setkání
s námi připravené
dopředu, nebo to s námi opravdu tak umí, ale dostali
jsme s Kozleekem
nabídku na nedělní zkušební let
s motorem na Pěčínském nebi. Opravdu nevím,
jak nás zpitoměl, ale nedělní účast jsme za
podmínky příznivého větru
přislíbili. No co, alespoň budu vědět o čem ti
„kvedláci“ mluví a pak taky
zkusit se má ledacos.
Od Michala: Každopádně dal jsem slovo a navíc jsem v tom
nebyl sám – Laďa přislíbil také aktivní účast, což jsem kvitoval
s povděkem, neboť pocit společné viny tíží méně. Vlastík sliboval super
ideální počásko, 3 m/s + jasno, což se také bez výjimky vyplnilo.
Od Ladi:
V neděli jsem měl dopoledne ještě nějakou práci a úplně jsem zapomněl, co nás
vlastně čeká. Naštěstí mi to Kozleek dopoledne připomněl a tak jsme před 12hod
vyrazili na Pěčínské Monte Kompostino.
Od Michala: Takže
v 11:50 nervózní přešlapování před domem, tam mě nabral Laďa a už jsme
pelášili na louku doprostřed pěčínského kotle. Vlasta už tam byl a připravoval fléru, my jsme se
mezitím pořádně oblékli a jali se hltat jeho každé slovo, aby jsme riziko
rozemletí jeho vrtulky snížili na minimum.
Od Ladi: Krátce před námi dorazil i Vlasta a chystal nám už západní
runway. První krok předletové přípravy byl vzhledem k mrazivému počasí
navrstvit všechno možné funkční i nefunkční oblečení a to v co možná
nejkratším termínu. První úkol jsme měli za sebou a tak nás čekala předletová
instruktáž jak se co dělá a jak by mělo vše probíhat.
Od Michala: Vlastovy instrukce byly jasné, jen to
nejdůležitější nám neřekl – bez úsměvu to nepůjde. Jako první jsem šel do krosny
já a poté co jsem si vyzkoušel zvednout tu tíhu na zádech ze země, zvednout
křídlo nanečisto nad hlavu, a už tu byla očekávaná chvíle startu.
Od Ladi: Nebylo
na co čekat a během chvíle byl Kozleek přivázán v sedačce. Následovalo pár
zkušebních startů tzv. na sucho a pak už první opravdový start s vrtulí.
Od Michala: Nervíky mi pracovaly, už když jsem zahříval motor a
uvědomoval jsem si tu sílu, která mě tlačila do země, když jsem dal plný plyn. Vlasta
signalizoval jak návodčí v TopGunu, že je vše ideální a já musel
startovat. Zvednout jeho Streama šlo lehce, křídlo nad hlavou srovnané, takže
přidat plný plyn a nezapomenout utíkat. Než jsem si tohle všechno promítnul, tak
mě tah vrtule po 4 krocích odlepil od země a já si užíval tu sílu, co mě rvala
nahoru.
První, co mě zarazilo, ale na což jsem byl taky
předem upozorněn, byla gyroskopická či jiná síla vrtule, která stále stáčí
křídlo doprava a proto je nutné stále korigovat směr levou řidičkou.
Nabral jsem výšku cca 500 AGL, ale tam už foukal
vítr, že jsem stál na místě, takže zase sklesat dolů, udělat pár nízkých
průletů kolem fotografů a cca po 25 minutách přistát.
Na zemi mě přivítala moje
rodina s Dančou – prej se přišli podívat, jak mi to půjde.
Nezdržovali
jsme se a hned jsme nachystali křídlo Laďovi,
aby mohl letět. Ten své zážitky popíše ve
své části článečku. Já jsem se na zemi
přivítal s FrantouL, Milanem a Danem, kteří
také přijeli provětrat krovky.
Od Ladi: Start
s optimálním větříkem se Kozleekovi vydařil
na jedničku a pak už
následovalo pár zkušebních zatáček,
průletů a krásné přistání tzv. na baletku.Mezitím
dorazilo i pár dalších motorářů FrantaL, Dan a Milan, takže se s nima
rychle pozdravit a hurá do stroje.
Opět pár zkušebních startů bez motoru a pak
už můj první start se splašenou vrtulí za zády. Start se v rámci možností
povedl a já se najednou ocitl ve vzduchu.
Nastoupal jsem cca 300m a po
předchozí domluvě s Vlastou jsem vyrazil na Dačice. Konečně si je budu
moci prohlédnout z blízka a dokonce zasněžené. Upřímně je možnost volby
trasy pro mě jednou z největších výhod motorového paraglidingu. 300m nad
zemí už docela foukalo a tak mi cesta k Dačicím zabrala pár minutek. Držel
jsem výšku a za chvíli mi bylo jasné, že jediné, co jsem při navlékací
disciplíně podcenil, jsou rukavice a boty. Konečky prstů začaly postupně
promrzat, ale absťák byl mnohem silnější. Když jsem byl u Dačic, zapomněl jsem
na všechny omrzliny a začal se kochat. Prohlédl jsem si to, co jsem ve svém
kraťoučkém padáčkářském životě chtěl od začátku a po větru upaloval zpátky
na Pěčín.
Pár poznámek od Vlasty: Není už na krátké kalhoty přeci jen chladno?
Dan nám předváděl pěknou pilotáž. Tady je zatím alespoň krátké video ode mne - klikni ZDE.
I František vypadal po přistání nadšeně.
Konečně se do toho dal i Milan.
A konečně zase něco od Ladi: Cesta zpět už utekla velmi rychle a tak jsem ještě provedl pár
cvičných průletů a rozmýšlel přistání. Vlastně pokud by bylo v nádrži
dostatek benzínu, asi bych nad pěčínským políčkem kroužil ještě dneska.
Nasbíral jsem odvahu a s vypnutým motorem jsem se docoural na přistání.
Šťastný jako blecha v kožichu bernardýna jsem byl zpět na zemi, pomalu
rozmrzal a dělil se se všemi o své první pocity.
Od Michala: Láďa poletoval dýl jak já a já jsem mezitím kývl, že
si to ještě jednou zkusím, abych se podíval nad Dačice. Mezitím Dan blbnul nad zemí,
a že mu to šlo! Když Laďa přistál, zase jsem do krosny skočil já, ale mezitím se
změnil vítr na boční a pak ustal úplně, takže start už nebyl zadarmo. Na první
pokus jsem nedokázal zvednout křídlo rovně nad hlavu a musel jsem opakovat.
Podruhé mi vyklouzlo ovládání plynu z ruky a nemohl jsem zavčasu přidat
plyn, takže až na 3. pokus jsem byl odstartován systémem „ass touch and go“ –
kdo neběhá, ten neletí.
Nad Dačice jsem letěl společně s Milanem, ale už
400m AGL foukal vítr, že jsme pomalu couvali a tak jsme museli letět na hranici
přípustné výšky, aby jsme se někam podívali. Zato zpátky to odsejpalo.
Po
přistání jsme dali čaj, pokecali a hlavně jsem obdivoval, jak to Danovi rychle
lítá. Mezitím Vlastík taky neodolal, sedl do toho a na 15 minut letěl blbnout
s Danem nad led na rybníku a udělat pár fotek. Pak už jen pobalit věci
a hurá domů.
Od Vlasty: Já
dnes své létání neplánoval, ale když
mne popíchli,
že nemají žádné letecké fotky, že nic
nefotili, musel jsem. Ani jsem se nepřevlíkal, jen si vzal
helmu a rukavice.
Jenže udělal jsem jen pár fotek a došla mi ve
foťáku karta. Asi jsem dole moc fotil! Když jsme si pak zaletěli
nad místní rybník a Dan dělal za letu nohou čáru na ledu, mrzelo mne, že nemůžu
fotit. Taky jsem to zkusil. Po chvíli jsme přistáli zpět a pokecali.
Od Michala: Ještě před odjezdem jsme našli na poli něčí lampionek přání, takže
přiznejte se přátelé, kdo si to přál, aby ho „ten novej mazlík pěkně nosil“?
Od Michala: Za
sebe musím říct, že to byl super novej zážitek,
určitě pro mě vždycky bude
hlavní lítání na volno, protože to splňuje
to, co od lítání čekám – klid,
volnost, dobrodružství, výzvu. Ale motorové
lítání má taky svoje kouzlo – vždyť
těžko zahnat absťák v zimě jen u netu a kdo nepojede na
výlet v zimě
do teplých krajů, tak do jara má utrum. Taky si
dokážu představit, že dálkové
výlety v létě ve stylu „podívat se
s někým společně někam dál a druhý
den zpátky“ musí bejt super a nebo pro mě
nejlákavější myšlenka – tandem nad
inverzí či za podvečerního západu slunce
musí bejt pecka.
Takže
co jsem si to z té krásné neděle vlastně
odnesl – super
zážitek s kamarády, otevření nového
obzoru a krátkodobé zahnání absťáku.
Podle mého názoru je PG a PPG naprosto
odlišný druh lítání
s podobným
náčiním a každý má své kouzlo a je
na každém, co si z toho vybere. Závěrem
bych chtěl hlavně PODĚKOVAT VLASTOVI za to, že nás dokopal
vyzkoušet si motor,
umožnil nám polétat a beze strachu nám půjčil
své vybavení. PĚKNÉ TO BYLO
Od Ladi: Konečně
tedy mohu trošku posoudit rozdíl v motorovém
i volném létání. Každé má
podle mě své výhody, osobně mi zůstává
blíže volné létání. Nicméně
motorová
alternativa v době, kdy termoska odpočívá, aby znova
nabral sílu, je velmi
příjemná záležitost. Krásně jsme si neděli
užili a nezbývá než poděkovat
Vlastíkovi za zapůjčení své techniky a
především za seznámení
s motorovým
létáním.
Shrnuto a podtrženo slovy klasika: PĚKNÉ TO BYLO!!!
Moc pěkné a už se těším na jaro ;-)
A ještě od Vlasty: Takhle to vypadalo při návratu domů a takhle o 2
hodinky dýl. Vyšlo nám to náramně!