Stopařův
průvodce po Galaxii
Přátelé,
protože má kopýtka jsou ještě zkřehlá a mysl lehce zamrzlá – dovolím si na
rozehřátí napsat pár řádečků. Při doletné jsem si na svůj balón napsal mé tužby
a netajil jsem se s tím, že bych rád letos dal kilčo a to buď přeskokem Vltavy
anebo pro mě zajímavějším doletem na Pálavu. Tento plán je inspirován
uskutečněným snem jednoho z našich kolegů, jehož duch mě celým letem
provázel a připadal jsem si jako Mackův stopař.
Jak
nezapomněl poznamenat pan President – od velikonočního
pondělí jsem
očekával pouze den strávený s partičkou u
Pěčína a maximálně hodinku
místního polítání, než nás
zahalí nemilosrdná deka vysoké oblačnosti. Proto
jsem na start dorazil s Mírou von B zavčasu a na
místě byl jen Zbyňa – což
už mi lehce napovědělo, že by jsme někam letět mohli. Řekl jsem mu, že
budu rád
za 40km a Zbyňa prej, tak aspoň to zaokrouhli na 50 – to je
Znojmo, chili plán
by byl. Postupně přijížděli ostatní kamarádi a
dorazila i Bára, která nám dala
přednost před velikonoční veselicí v Matějovci. Boeing se
mě ptal, zda nemám u
sebe opalovací krém na obličej – vysmál jsem
se mu v blažené nevědomosti a
začal chystat hadřík.
Na start se jako první nachystal Míra von B a
docela se ve vzduchu držel, pak Zbyňa a taky mu to šlo, no a já s pocitem,
že není na co čekat, jsem se nechal cuknout taky. Peněženku jsem měl samo vzadu
v sedačce, takže domluva s Víťou, zářez na sloupek u žluťáka pod
obrázek kozlí hlavy a už třepotám nožičkami v luftě.
Po
odepnutí bylo výšky dost a tak hned nad
krásná
pole u drátů. Stoupák tam byl, ale taky jsem ve vzduchu
poprvé ucítil něco
jiného – kdybych věděl, že je to ještě stopa po
Macíkově přeletu (jeho loňský květnový let je
ZDE), mohl
jsem si některé krušnější chvilky odpustit.
Natočil jsem 1500 AMSL, což je
pro mě znamení, že pro dnešek dávám
startovišti aspoň na pár chvil sbohem a
letěl jsem po větru ke Stařence (nerad používám
pejorativní názvy), kde
v malé výšce bojoval Míra.
Škoda že to nevyhrál a přistál na jersické
louce, kdo ví, třeba ho tam táhly vzpomínky,
já jsem každopádně vyrazil dál. Při
točení stoupáku jsem obdivoval, jak je ten Rumbiho Ellus
krásně štíhlej, abych
posléze zjistil, že je to Boeing na Marvelu. Zbyňa nabral
vejšku a letěl víc na
jih (jeho let je ZDE) – já se nechal snášet větrem s tím, že kdybych musel oblítnout
prostory, tak to pořeším potom.
Před
vysílačem u Jakubova jsem Termoskovi raději
odříkal koledu, kterou jsem měl pro něj připravenou pro
případ nouze. Pro
příklad přikládám, ale nemyslete si, že ji
použijete třeba za tejden – tahle
platí jen jeden den v roce a to právě na velikonoce.
„Hody hody doprovody,
dejte stoupák osmičkový, nedáte-li
osmičkový, dejte přeskok klidný, Termoska je
božstvo vlivný“. Díky tomu jsem se zvedl, ale Zbyňu
se mi dohnat nepodařilo –
měl oproti mě megakosmos a pelášil na to
plánované Znojmo.
Boeing za mnou řešil
infarktovou situaci přímo u vysílače – na
požádání rád povykládá, ale
tracklog
mluví za vše (viz ZDE).
U Morávek jsme se s Boeingem potkali a chvíli
jsme spolu točili a v tu chvíli jsem to ucejtil zas – něco ve vzduchu –
vzpomněl jsem si na Macka, jak vyprávěl o přeletech, kdy prostě věděl, že tam
stoupák bude a ani nedotáčel a mazal dále – vzhledem k průměrce typu „to
si mě vohol a schovej napříč do botníku“ jal jsem se tedy následovat jeho stopu
a volil jsem stejnou taktiku.
Stoupáky byly ten den jak malovaný – nic pod 2m/s
jsem ani netočil a letěl dál – Znojmo bylo ještě daleko a taky zmizely mráčky –
takže zas v bezoblačné, mě by to stejně už asi jinak nebavilo a mám pocit,
že až bude krásnej kumulydej, tak na to budu koukat jak tele na nový vrata a
nebudu vědět, jak s tím naložit.
U stanoveného cíle dne to vzal Boeing víc na jih a
přistál u Lechovic – já jsem v dáli viděl Pálavské vrchy a lehce povzdychl
nad myšlenkou, že se tam taky jednou podívám. Stoupáky pořád chodily a já se
pomalu posouval k Mikulovu. Boeing mě do vysílačky povzbudil, ať letím dál
– že svoz stejně budou řešit, tak ať se nerozptyluju a mažu.
Když jsem doklouzl do Novosedel před Mikulovem a
Stolovka byla na dohled – hecnul jsem se, že ještě zabojuju a podívám se nad ni
– v dálce jsem spatřil nějaké křídlo (asi UP), ale musel jsem se soustředit
na svoje problémky. Opět jsem ve vzduchu něco pocítil a Macíkův duch mi nahnal
do luftu 4 profesory, kteří mi celkem ukázkově stoupák označili a hned zmizeli.
A najednou bylo JůPíčko, či co to bylo, pode mnou a já letěl na Stolovku, kde
někdo svahoval. Pohled to byl krásnej a já byl rozhodnut, že tam přistanu – holt
lidská vůle je hodně ohebná, když nemá tělíčko své pohodlíčko – měl jsem trochu
obavy, že na přistání asi hodím dost tlamu a zároveň se pochčiju – nohy a ruce
jsem už od Morávek necejtil (podceněná příprava nebo záměrné oklamání
Termosky? Každej přece ví, že to nejvíc
nosí v kraťasech a triku bez rukavic) a močák se hlásil jak o život.
Jenže
zase stoupák a já si vzpomněl na slib, kterej
jsem Termoskovi dal při pasování nováčků a musel
jsem tedy pokračovat dále.
Nalítl jsem si nad Mikulovem ke Svatému kopečku, pokochal
se kostelíkem a natáhl
jsem to k silnici směrem na Lednici, že se nějak dopravím.
K Lednici
to krásně pomáhalo – stoupáčky
slábly, ale o to klidnější byly a já jsem se
rozhodl, že si to přistávací ponížení
vyžeru u benzínky v Lednici. Vypnul
jsem vário, jal se klesat – v tom mě zas něco trklo
přes nos – Macek dolítl
na letiště v Břeclavi a já jen mohl odhadovat, že tu
bude asi někde
támhle. A najednou známé pocity a receptory
stoupání v mém rektu byly
slastně masírovány stoupavým teplým
proudem, kterýžto mi nedal a musel jsem
pokračovat dále.
Pak už jsem jen zamával větroni, kterej pode mě
nalítnul a sledoval jsem, kde sedá, abych našel letiště. Z vejšky opravdu
není poznat a vedle něho je jakási fléra pro spalování zbytkových plynů –
stoupák nad ní nebyl, za což jsem byl rád a sedl jsem na letiště. Přistání se
obešlo bez jakýchkoliv fauxpas. Macíkův duch mě dotáhl až do cíle. Můj let 113,70 km je ZDE.
Zbalil jsem
křídlo do květáku, odnesl na stranu, došel navázat styky s místní
partičkou větroňářů, kteří mě nechali vykonat potřebu důstojně na jejich WC, a
pak jsem jen zabalil, vyřídil telefonáty, počkal na svoz v letištním baru,
kde jsem popíjel přeletové pivečko, a dumal nad tím, že není špatné mít
takového imaginárního průvodce při přeletu, kdy je zima jak v kosmíru.
Svoz byl za 20 minut u mě, což je neuvěřitelný
luxus – prej si nacpali pupky k prasknutí před Mikulovem kozlíma žebírkama
– no chápete tu provokaci?
Po cestě mi Zbyňa zastavil u benzínky u Jihlavy, kde
jsem si mohl koupit zmrzlinu. Potřeboval jsem totiž do sebe dostat něco teplejšího
než moje nohy a ruce. Po cestě klasické rozebírání přeletů a konstatování super
dne. Svoz nám zařídil Víťa, který obětoval podvečerní velikonoce s rodinou
a vydal se svážet potroublé padáčkáře kamsi za Znojmo. Pokud ho budem využívat
i jako vozaře, tak budem muset vymyslet ceník za
svozové km (checht).
Dom
mě hodil Boeing, zapsal mě k sobě do týmu a přihlásili jsme lety. Já se
mezitím nacpával chlebíčky a pomalu rozmrzal. Večer mě čekala teplá náruč Danči
a to byla největší odměna za celý den.
Závěr
z toho polítání
- baterie
nejsou nikdy dost nabité – což mi potvrdila GPS, která už u Znojma hlásila slabé
baterie, přestože jsem měl pocit, že jsou ještě dobré – ale vydržela, šikulka
jedna
- nerozumím
počasí – ano opakuju se, a čím víc to opakuju, tím víc se v tom utvrzuju
- někdy
člověk ví, že si může dojít pro lepší stoupák vedle, protože tam prostě bude
- zimu
jsem neřešil – nohy, ruce i xichtík mi omrzly už za Morávkama a co necejtím, to
neřeším
Díky
všem, co se podíleli na svozu a vlekání, a spešl tenx větroňářům v Břeclavi,
že mě na rozdíl od Macka nechali přistát, pohostili mě a pokecali jsme.
A myšlenka na závěr: Neberme život a kamarády jako samozřejmost, važme
si jich a létejme tak, aby jsme mohli psát článečky na pgv.cz – viď Vlastíku.
Přihlášené lety z tohoto dne jsou ZDE.
Kozleek / foto ze startovačky Zuzka / ostatní od Zbyňka
http://www.pgv.cz/
A ještě přídavek od Vlasty – kopie ze vzkazů:
Od Míry -
Tož,
už jsem
Kozleeku prokoukl ty tvoje takticko-strategické tanečky. Nejprve
vpředvečer
letu na čajovém dýchánku prohlásit, že to
zítra stejně nebude nic moc chodit,
pak se pro jistotu nepřihlásit na Kopulína, dále
se na startu neobléci do zimy
a samozřejmě před letem nezaplatit za lano. A to by bylo, aby z toho
kilo
nebylo. A že jsou hasiči cvičeni na strpění žáru to je
vcelku logické, ale že
jejich velitelé musí mít ještě mrazovou
licenci na zachraňování polárníků, to
je pro mne překvapivou novinkou. Konečně jsem pochopil, proč
máš doma v garáži
hned vedle motorky tak velký pultový mrazák
Od
Boeinga
Kus trasy jsem s Kozlíkem
letěl. Kam letěl, tam potkal stoupák. Místy ani nedotáčel, a letěl si klesákem
kolem 4 metrů pro silnější stoupák. Holt když se daří, tak se daří.
Od
Rumburaka
Prej více bude na
pgv...nene, více (50L) bude v květnových Jersicích, Kozleeku
Od
kozleeka
Díky
všem za upřímné gratulace a nezištné
popichování - (já vám dám,
chásko nenažraná). Sud v Jersicích bych ale pustit
mohl za ten průser s
nezaplaceným špagátem. Pouze s jednou
podmínkou - že tam na něj nezůstanu sám
(můj strop jsou 3 piva, takže bych měl o zábavu na měsíc
vystaráno) a sejdem se
v hojném počtu. Na článečku makám, takže by večer
mohl bejt, pokud ho Vlasta
pustí ven.