Charliemu
se dnešní podmínky moc
nelíbí a po hodině letu se rozhoduje
přistát v nedalekém Quixeramobim a
šetřit energii na další dny.
Což
o to, člověk vydrží letět bez
jídla a pití klidně celý den, ale
pozemní návraty jsou při letech z Quixada
obzvlášť náročné.
Nejhorší je uletět 100 km klasickým
(západním) směrem.
Vnitrozemím žádný bus nazpět nejede,
dostat se stopem přes pustiny je nereálné
a tak jedinou variantou je jet autobusem přes pobřežní město
Fortaleza, což ale
většinou znamená přijít o
následující letový den.
Britský pilot Matthew to
shrnul následovně: “100 km from Quixada is bad,
very bad.“
Dnes
ale neletím klasickou
cestou, tlačím se víc na JZ a pod sebou si
hlídám asfaltové silnice, abych
zvýšil šanci vrátit se do
večera zpět do Quixada. Z myšlenky
vrátit se
ještě dnes se postupně stává blok
letět dál a tak po necelých 4 hodinách
a 130
km přistávám. Ovšem bus tady
žádný
nejede a tak musím 50 km zpět na východ překonat
stopem a mototaxíkem. Ten mě
na poslední chvíli přiváží
na poslední autobus toho dne, který jede do
Quixada.
Tak hurá, přeci jen to vyšlo!
Se
západem slunce dorážím na ubytovnu,
kde už
Charlie netrpělivě čeká, až vyrazíme na tipico
brasileiro večeři.
Můj let 133,86 km je ZDE a Charliho 39,52 km ZDE.
Den
7.
Ráno je ve
vzduchu hodně vlhkosti a tak startujeme až před
devátou.
Prvních 30 km je vždy
nejkritičtějších, základny jsou
proklatě nízko a
mraky se rozpouští dřív, než vůbec
stačí vzniknout. Jedna malá chyba či
zaváhání a člověk je na zemi. Dnes
s tou vlhkostí jsou to
obvzlášť nervy.
Jsem asi 500 m nad zemí, Charlie je kousek přede mnou
téměř v základně, neskáče
ale dál a vrací se za mnou. Žudláme co
se dá, ale je to mizérie, je jasné, že
tady už nic není a musíme letět dál.
Dlouho dlouho nic, pak v asi 200 metrech
zavadím o rozbitou bublinu a hned to
hlásím do vysílačky. Udělám
pár otoček,
ale ustředit to nejde. Charlie je o kousek níž, ale bohužel
tam už je všechno
jinak a po marném boji přistává.
Ještě několik km driftuju s odtrženou bublinou
a doufám, že nízké pohoří
přede mnou mi pomůže. Za 20 minut jsem
v základně a letím dál, ale
hlavou se mi pořád honí těch několik
málo
sekund v rozbitém stoupáku
nízko nad zemí, to přeci není
možný, pár
výškových metrů nemůže udělat
takový rozdíl !?!
Přelétávám
pohoří Serra Branca a
skáču do rovin k Nova Russas, kde na mě
čekají rozsáhlé mraky
pokrývající
desítky kilometrů čtverečních. A tak jako když se
skáče panák, letím po
skulinkách světla až na náhorní
plošinu k městu Poranga, 215 km
vzdálený
cíl, který jsem si ráno naťukal do
GPS. Nad náhorní plošinou je ale
vymeteno,
úplně opačné podmínky než
v rovinách, které jsem právě
přeletěl. Kvůli
rozsáhlým stínům jsem se ale ocitl
mimo hlavní silnici a tak nezbývá než
letět
dál přes pustiny a doufat, že se uhlopříčkou
dostanu zpět ke spojnici Poranga -
Pedro II, která k mému údivu
není asfaltová. Sluníčko už je dost
nízko a
krajina přede mnou je zalitá zlatou
září, ve které není vidět
dál jak na tři
kilometry.
Podle GPS letím nad jedinou silnici
v širokém okolí.
Mám dvě
možnosti, letět za světlem do neznáma anebo podél
silnice do stínu a přistát v
civilizaci.
Racionalita s únavou
převládají a tak po 8 hodinách a 280
km
přistávám kousek před Pedro II.
Chlapík kterému jsem přistál na
zahradě mě
odváží do města, bus už ale nejede a tak
s mototaxi překonávám neskutečně
dlouhých a únavných 50 km do Piripiri,
odkud mi jede bus.
Ještě SMS-gratulace
od Charlieho, který se svůj dnešní
neúspěch snaží odčinit
pokáním
a noclehem přímo na startu a pak už pomalu
upadám do drncavého polospánku
na noční lince Piripiri - Fortaleza.
Můj let 279,66 km je ZDE a Charliho 31,15 km ZDE.
Den
8.
Ráno
v půl desáté jsem zpět
v Quixada. Mraků je
dnes opět přespříliš. Charlie volí
šetřit energii a sletává za mnou do
města.
Dnes tedy odpočinkový den.
Přesídlili jsme do
ubytovny vedle
nádraží, cimra je poněkud jednoduchá a
trochu připomíná vězeňskou celu, ale
ubytování je levné, dobře tu
vaří a ještě
nám v rámci dobrých služeb
namontovali zcela nové umyvadlo, abychom si
nemuseli čistit zuby pod sprchou. I zde zřejmě znají heslo
náš zákazník,
náš
pán.
Den
9.
Dnes je pro změnu vlhkosti
málo a dost fouká. Kolem
deváté
se vítr trochu mírní, ale i tak
má člověk na startu plné ruce práce.
Bez
pomocníků, kteří drží padák
při zemi, je odstartovat téměř nemožné, člověka
by
to ulomcovalo k smrti. Místní plnou
penzi završuje zkušený
startér Paolo,
jehož úkolem je vytipovat vhodný interval pro
start. Po mezinárodně
srozumitelném “OK, GO!“,
následuje asi desetisekundový interval, kdy
síla
větru nepřesáhne 7 m/s. Nepodaří-li se
v tomto krátkém čase odstartovat,
následuje dalších X nekonečně
dlouhých minut strávených
v solném nálevu
nebo chcete-li ve vlastní šťávě.
Již
od startu letíme každý svou
stopu, ale podle občasných zpráv přes
vysílačku jsme někde blízko sebe.
Podmínky nejsou nijak oslňující. Na
stém kilometru se potkáváme, Charlie
v základně, já se zachraňuju
z 200 m. Před námi se to
začíná čistit.
Aspoň doletět k asfaltce! Bohužel následuje
polední pauza, ve kterém
termika půl hodiny jaksi odpočívá. Holt 20 minut
po obědě je nejspíš zákon
všeobecný. Charlie přistává
u prašné silnice asi 30 km před
civilizací. Zrovna
dotáčím základnu a tak mám
chvíli na rozmyšlenou co dál.
Plán na zítra je
nejasný, v Quixada už jsme na
náš vkus moc dlouho, chtělo by to změnu.
V rámci bezproblémového
pozemního přesunu volím přistát u
Charlieho, aspoň
si s Aspenem vyzkouším
spirálu. U země hodně fouká,
špatný rozpočet a tak
k Charliemu ani nedoletím a
přistávám asi 500 m od něj. Na zemi je
neúprosné vedro. Než smotám
padák do květáku a sundám bundu jsem
durch. Charlie
do vysílačky hlásí, že
v domku u silnice jsou nějací lidé a na
dvoře mají
dokonce i auto.
Bohužel, čas strávený v samotě se
na těchto lidech asi hodně
podepsal. Sice s námi jakoby komunikují,
ale vůbec jim nejde rozumět.
Připomíná mi to pohádku Sůl nad zlato,
kdy se král na něco ptá babičky a ta mu
odpovídá úplný nesmysly.
Zkoušíme další domek,
který je o kilometr dál. Než
k němu dojdeme, je nám jasný, že bez
cizí pomoci se odsud nedostaneme. To
horko je zničující!
Na zápraží
už na nás s úsměvem čeká
celá rodinka. Chlapík, kterému dům
patří, přijel na
místo mého přistání na
motorce a tak už je všem jasné, proč
přicházíme. Poprvé a
naposledy během celého výletu se nám
nepodaří usmlouvat cenu za odvoz a musíme
akceptovat podaný návrh.
Místní zkrátka vědí, že se
odsud bez jejich pomoci
nedostaneme a tak nemají důvod slevit. K dobru jim
budiž připočten fakt,
že poměr ekonomické úrovně k ceně
benzínu je v oblasti vnitrozemí dosti
nevyvážený (cca 30 Kč/litr).
Odeženeme
prasátka schovávající se ve
stínu
motocyklu Honda a rychle pryč z této
výhně.
Ve 30 km vzdálené
Independencia zjišťujeme bus s plánem
jet někam, jen ne do Quixada. Vidina
čtyř hodinového čekání však
náš plán mění. A tak stopem
s místním policistou
a poté s nemístním
mladíkem, jehož styl jízdy vyvolal
v Charliem
pocit opravdového strachu, se přesouváme do Pedra
Branca, odkud nám jede noční
bus do Quixada.
Před hotelem potkáváme
španělského pilota Silvia, který
nám
v euforii ze svého dnešního
240 km přeletu popisuje příhodu, jak jeho
kolegovi letícím na nejmenované
dvoulajně urval silný stoupák několik
šňůr,
nakonec ale všechno dobře dopadlo. Je po jedné,
tak rychle spát, dnešní
návrat
byl obzvláště
vyčerpávající.
Můj let 133,65 km je ZDE a Charliho 131,79 km ZDE.
Den 10.
Ráno
v šest je na obloze deka a
nastřádaná únava se
pokouší nahlodávat zdravou mysl a
vnucovat mozku zbabělé myšlenky. Nic
takového!
Sbalit bágl, nasnídat a šup na kopec!
Startujeme
až před desátou, cílem dne je odletět co
nejdál, abychom se nemuseli vracet do
Quixada. Úspěšně překonáváme
prvních 30 km a užíváme si
první hodiny letu.
Na 120 km volíme
každý jinou
stopu, abychom se po půl hodině zase potkali. Přelet pohoří
Serra Branca nám
pěkně míchá kartami. Zpod základny
vidím Charlieho, jak bojuje hodně nízko, je
to ale zkušený chlapík a za
chvíli je z maléru venku. Už před sebou
vidím
vysněné roviny směrem k Nova Russas, ale
skáču na rozpadající se mrak a
tak se za pár minut ocitám nizoučko nad městem
Tamboril. Ne, teď ne, teď přeci
nemůžu vyhnít! Zapínám
všechny smysly i nesmysly, těžko říct, co je to za
stav.
Už vidím ten frmol pode mnou a slyším
pištění dětí, které by mi
jindy bylo
příjemné, ale teď se
pokouším to nevnímat.
Zachraňují mě urubu kroužící nad
skládkou smetí. Hlaďoučký
třímetr mě ze 150 metrů
vynáší až do základny. Uff,
tak
to bylo o fous, ale o nějakou tu minutu bude můj život jistě
kratší. U Nova
Russas se opět na chvíli potkáváme.
Základny se zvedly do 3 km, Charlie před
námi vidí exkluzivní
podmínky a šlape co to jde. Já už jedu
na pohodu, pozdní
odpoledne ve mně vyvolává pocit pohody a
uspokojení a tak se kochám. Nádhera!
“Ještě do toho trochu
šlápni, je tam poslední mrak, tak ať
se s ním svezeme až
do západu slunce“, popohání
mě Charlie.
Den pomalu končí, vůbec to nepadá,
vzduch je jak olej. I když by si tyto chvíle zasloužily
mlčení, nedá mi to a do
ruky beru vysílačku. “Tohle si dobře pamatuj,
kamaráde, zažíváme
neskutečné
okamžiky, nejvyšší stupeň svobody, jak
by řekl Vlasta“. Dvojnásobná euforie.
Ještě fotím Charlieho, jehož padák je
nasvícený zapadajícím
sluncem zespod a
pak v absolutním tichu kloužeme do
setmělého Pedro II.
Klasický
scénář po
přistání, spousta nadšených
lidí zvedající palec na
znamení, že život je prima,
že vše je OK. Do 10 minut je tma, blesky
lítají vzduchem jak na tiskové
konferenci, 15 minut slávy.
Charlie přistál na
hřišti o kousek dál, na
nádraží
je první a tak když doprovázen skupinkou
malých kluků doběhnu, popřeletové pivo
je již na stole. Na nádraží je krásně
živo, místní se s námi
radují a
nabízí nám nocleh, ale něco uvnitř
nám velí jinak. Povinné foto se
všemi, kdo
jsou kolem a nezbývá než se rozloučit.
“Obrigado, kamarádi, je nám
s vámi
krásně, ale musíme dál!“