Říká se, že dvakrát do
stejné řeky nevstoupíš. Mně se to asi
letos podařilo. Začalo
to sice někdy před třicetičtyřmi lety, když jsme po
základní škole se
čtyřmi spolužáky - Kájou, Frantou a Vencou
vycestovali vlakem na doložku
do Bulharska. Dojeli jsme až do dalekého Achtopolu a tam
čtrnáct dní
kempovali a váleli se u Černého moře.
Ty dlouhé roky jsem na to
místo vzpomínal a říkal jsem si - snad
někdy....
Mezitím jsem se naučil lítat na
rogálku u Honzy Šinogla a poznal jsem u
něho vozy TATRA. V mládí jsem
zažíval jaké to je jezdit
s veteránem
- bráchovou Aerovkou 662 a vidět jiný
svět a zpoza oken veterána jinak se
tvářící lidi. A tak jsem se po
letech začal shánět po nějaké
tatrovce, co by mi sedla. Vyšla z toho vítězně
TATRA 8O5 \ostatní moje krásky
tatřičky mi teď musí prominout, ale mám je taky
stejně rád\. U lítání jsem
zůstal, ale hlavně balonového a MPG. Ale rogálko
je rogálko, letět s ním je pro
mne svátek. S tatřičkou 805 jsme podnikli několik
hezkých dovolených s přáteli
a s překrásnou přírodou
naší země. Jak to teď spolu
všechno souvisí?
Tatra mi přinesla,
stejně jako lítání
nové tváře, kamarády,
přátelství. Jedněmi z důležitých byli
velice vážení pánové
Hanzelka a Zikmund. Cestovatelé
navíc se schopností dát
viděný svět do černobílých
řádků svých skvělých knih,
které jsem objevil až ve svých pětatřiceti
letech. Bohužel, ale tak to
muselo asi být. Petr Kopečný z Brna,
novodobý cestovatel s TATROU 805
Expedičkou \mimochodem, už je v republice po
úspěšné latinskoamerické
letošní
cestě se složitým a nákladným
návratem\ mne fascinoval svojí důvěrou ve
své sny
se schopností je dovést do konce v
dnešním složitém světě. Vrcholem byl
letošní
Zlínský cestovatelský festival,
kde jsem se ještě
navíc
potkal s Danem Přibáněm, co projel s Trabanty kus Asie
a naposled Afriku
od severu k jihu. Tam když jsme s mojí ženou Jarmilkou
vezli nočními
zlínskými ulicemi velice
váženého pana Ing. Zikmunda domů, nějak mi to při
vyprávění se slavným cestovatelem
sepnulo a nápad byl na světě. Pojedeme aspoň
na dovolenou do Bulharska naší tatřičkou 805.
Nebudu se rozepisovat, co tomu předcházelo. Hlavně
údržba, ale to
nejdůležitější bylo, aby s tím
nápadem tam jet přišla první
moje žena
Jarmilka. Po celoročních nervech, coby manželka
daně platícího
živnostníka nezávislého na
státním rozpočtu, by si zasloužila
klidnější
dovolenou. Vysvětlil jsem jí, že s autem plným
elektroniky jet někam dál než do
Dačic je riziko. A tak mi jednou
povídá - a co jet tatřičkou... Když
už jí to teda napadlo.... Byl jsem v sedmém nebi.
Čtrnáct dní před odjezdem jsem
finišoval a vybavoval tatřičku. Ne že bych jí
nevěřil, ale vím, jak mě občas
trápí moje kostra a to je mi o pět let
míň
jak naší tařičce. A tak snad kromě
vysoké pece jsme měli sebou snad
všechno. Váha přes čtyři tuny.
Desátého srpna jsme vyjeli směr Balkán
a začali
hltat první kilometry. Nádherné
kilometry. A víte proč? Říká se, že
svět je
nejkrásnější ze hřbetu koně a já
dodávám
- a z kabiny TATRY 8O5. Proč? Jedete vysoko a pomalu. Máte
čas se kochat
a více okolí vnímáte. A
proto je cesta tatřičkou sama o sobě
úžasným zážitkem. Z té
výšky vidíte více \ v
Maďarsku jste nad kukuřicí a
ne v tom zeleném koridoru\. A to bylo první
vstoupení do téže řeky - v
mládí
jsem cestoval takhle s Aerovkou a ti lidé v autech
kolem a na chodnících
se dívali úplně stejně -lidsky. Zmizela
dnešní
všudypřítomná netečnost,
objevily se vnímající
lidské tváře. Jako za mlada.
Se spaním to je v těchto zemích bez problémů, když se chováte ohleduplně k majetku druhých, nemáte problém, nejste hlídán policií a podezříván a kontrolován, jestli dodržujete mraky úřednických regulačních výmyslů. Zásada opustit kempovací místo, aby bylo ve stavu minimálně stejném, je samozřejmostí. I když pravda, tam na jihu mají se zvládáním následků ,,okouzlujícího“ konzumu ještě úplně základní problémy - plasty a obaly v přírodě u lidských sídel vedou. Je to škoda, ale už mne to moc nerozčiluje - říkám si, až si tu větev podřízneme, úplně ,nejmocnější“ příroda si to za pár miliónů let srovná a na nějaké pyšné lidi si ani nevzpomene. Bohužel smůla pro životy naše i našich dětí ...
Jeden nádherný zážitek máme po vstupu do Rumunska. První člověk v této zemi, která je nám všude představována jako divoká, nás slušně pozdravil a podal nám ruku a že nás vítá!! To bylo fakt hrozně fajn, pokecali jsme rusky, dal nám pár rad, nic nechtěl a šel si po své práci... Ostatně Rumunsko je moc pěkná zem, asi je to zase tou tatříčkou a její schopností dát čas k vnímání. Nezapomenutelný zážitek byl, když po celém dni a drsné polně-lesní cestě-necestě \policista, co nás potkal v lese, pravil - éto doroga pro ruskije taknki\ na redukovanou jedna-dvě jsme dorazili do Gerniku v Rumunském Banátu na náves. Zašli jsme do hospody a tam na nás česky - dáte si pivo? To zasyčelo! A ve společnosti domorodého Franty Boudy\zdravím\ jsme tiše a druhý den i z povzdálí dýchali a nasávali složitou, ale krásnou a jedinečnou přátelskou atmosféru téhle vísky, kde se čas zastavil. A co mu síly stačí, uchovává vzácné lidské vlastnosti a schopnosti české komunity. Tady jsme poprvé využili naší čezetku 180 naloženou na doma k tatřičce dodělané terásce \za tu jsem získal od manželky tisíc bodů v rodinné soutěži , které teď můžu prozlobit\ a potichu se podívali po polních cestách k políčkům a do údolí, kde generace lidí dobývají pokorně chléb svůj vezdejší, spoléhajíce se sami na sebe v souladu s přírodou a aniž by je to někdo učil, nebo jim to předepisoval, jak mají zachovávat principy trvale udržitelného rozvoje. Ale i tady město a ,,vysoká životní úroveň´“ lákají a vítězí - vesnici ubývají obyvatelé. Právě zde by ale mohla společnost dokázat svůj zájem o skutečné blaho člověka - tedy dobré zdravotnictví, vzdělání a kulturu. Bohužel to první nejdůležitější – zdravotnictví - už i tam je postiženo potřebou velkých peněz a chápe zdraví jako zboží. Jak bych jim přál hlavně naše zdravotnické vrtulníky!!! Byl by tam v kopcích pro nemocného za chvíli! Vzdělání - zde patří dík i naší zemí, působí tam česká paní učitelka a kultura - pořádají festivaly, mají pěknou živou knihovnu, ještě více času tráví na návsi a ne jájováním u televize a internetu. Na návsi stál hasičský Škoda - trambus darovaný od českých hasičů!
Cesta dále na jih nás vedla kolem mohutného Dunaje. Vnímali jsme z oken tatřičky, jak se v místech mezi skalami jeho vody rvou z kilometrové šířky do úzkého prostoru. Obrovská síla měnící hladinu ve víry a nepokoj. Pak už jen skok přes hraniční most do Srbska, celníci si se zájem prohlédli naši tatřičku i za volant si sedli a mávli - jeďte, vítejte v Srbsku. Tou dobou se konalo mistrovství naší země v paraglidingu v bulharském městě Sopot. Stačilo o tom zpravit moji ženu navigátorku a palubní keteringovou průvodčí, ta upravila směr v Bulharsku za Sofíí podle staré papírové mapy a po poledni jsme se již zdravili s brňáky - a našimi kamarády z dačického okruhu letuchtivců \Šikec - s tím jsem se musel potkat až v Bulharsku, aby jsme si na silnici před Sopotem sdělili, že jsme chodili do jednoho rogalistického klubu na véšce, akorát o rok jsme se minuli\. Sopot - to je bulharská mekka padáčkářů, skvělý kus země, který jsme shlédli po tom, co jsme nad něj vyjeli stařičkou lanovkou za pár korun.
Černé moře se za okny naší T 805 objevilo následující den a už ji provázelo horkem a celodenním sluníčkem po zbývající dobu pobytu. Když jsem vypínal klíček, hukot osmi jejích skvělých dračích hlav nahradilo šumění moře, vzpomněl jsem si na slova mého učitele létání Honzy |zdravím|, když on dojel jako reprezentant LAA před více jak patnácti lety se svojí tatřičkou šetsettrojkou, vozíkem, rogálkem a svojí rodinou do tureckého Aydynu. Do telefonu se ho ptám, Honzi, co tatřička???? „Jak housličky!!!“ - řekl jistým hlasem tenkrát do telefonu. To byla asi rozhodující chvíle, kdy jsem si téhle značky začal více všímat a zakousla se mi nadosmrti. Tak to bývá. A je to dobře.
Než jsme si dali kousek od vychládající tatřičky v bulharském Primorsku první výborné bulharské pivo - Zagorku, něco povědomého zavrčelo nad námi ve vzduchu. Oranžové rogálko s tříkolkou a Rotaxem. No to snad ne, to je tady??? Věděl jsem , že někde v Bulharsku takhle někdo lítá a vozí lidi chtějící do nebe. A ono je to tady!!! První cesta vedla na startovací plochu. Silnici do zatáčky, přesně jak ji znám z mnohokrát přehrávaného Youtubu a vyprávění kamarádů, co tu byli. Pilot, ten všude kamarády má a tak jsme se poznali se S. Angelem, pilotem, který mi pootevřel jeden - další obraz v mém životě. Začal jsem tušit, že jsem ztracen. Já s ním musím letět!!! Ač to je dost mimo moje bezpečnostní hranice, nedokázal jsem si představit, že bych z Bulharska odejel bez tohoto zážitku. Sledoval jsem ho několik dní a chodil na jeho neuvěřitelné starty a ještě neuvěřitelnější přistání. Kolikrát jsem ho sledoval z moře a z terásky za tatřičkou. Chodil jsem si za ním povídat, baštil s ním dyňu - meloun a popkorn. Začal jsem znovu vstupovat do té samé řeky, obraz se mi zaostřoval. Pak přišel den, kdy se dalo letět naposled, druhý den jsme odjížděli. S kamarádem Františkem a našimi ženami \František s rodinou tam byli letecky - to bylo v plánu se potkat\ jsme šli za Angelem. Tehdy jsem překročil svoji poslední zásadu - lítám až navečer a před západem Sluníčka \západní letec\ a teď bylo na mě dost brzy. Angelo ale lítal od deseti do šesti a křídlo bylo i za poledne jako přibité k obloze. Nikdy jsem si nevšimnul, že by se s tím pral. Bylo to silnější. Sedám si za něj, to mi něco připomíná. Plný plyn, Rotax teď pracuje pro nás, pro mne. Pravá zatáčka ve stoupání, horizont, stále pravá, návrat v klesavé pravé nad start, lehké přetížení, křidlo Atlas bylo ve svém živlu. Angelo rovná horizont, nabírá směr rezervace Ropotamo a teď to přijde! Zvedá ruce a ukazuje mi, abych si to vzal!!! Ještě mi ukazuje, že se dá řídit - hrazda mezi palcem a ukazováčkem a síly v ní už cítím mezi svými prsty já. Řídím rogálko ve dvou! Znovu ve stejné řece už po druhé a stejný pocit na naší tatracestě. Takhle jsem kdysi začínal lítat ve Strachoticích s Honzou Šinoglem. Angelo jako by mu z oka vypadl, styl řízení, gesta, rogálko. Výlet to byl fantastický, nahoře byl klid, jen se občas projevoval rovnoměrný zvýšený vítr od moře do snosu. Ropotámo - krásný kus země k navštívení, Živkovovo rekreační středisko, město Primorsko, v dálce letiště Primorsko, kde jsme s Františkem prolezli jejich techniku a poznali se s novými piloty - tam lítají padáčkáři s tříkolkami a s motorem Wankel, žádné muzeum. A už přistáváme, to už vede Angelo, na to bych neměl a mě bere taková radost, jak malého kluka. Skvělé, skvělé, skvělé!
Dosti času jsem trávil s udivenými rekreanty z CZ, zastavovali se u nás a nevěřili, jak jsme se sem s tím autem , které oni znají z vojny, od hasičů, z rozvozu rohlíků, předělané na samorobotraktory, dostali po vlastní ose až sem. K nelibosti jejich manželek, se kterými nešli na pláž, vykouřili něco cigaret, při čemž jsme teoretizovali o průjezdnosti, vyndávali převodovky, motory, seřizovali ventily... A hlavně vzpomínali na mládí.
A to
poslední třetí vstoupení do
stejné řeky? O pár kilometrů níže
u tureckých hranic v Achtopolu, kam jsme dojeli na
zbytek dovolené. Tam
jsem objevil že je vše jak před třicetičtyřmi roky.
Pláž pod břehem, klouzající
pěšinka dolů z útesu, hřebeny skal
vystupující z písku, na horizontu
jenom
linka spojující Černé moře s nebem,
při lovu skákající delfíni,
šumění moře
nepřehlušované duc-duc rachotem z
repráků na masových
plážích, východ sluníčka přímo z moře sledovaný
ráno z postýlky v tatřičce. Zažil jsem opět
zvláštní pocit. Ten mi po
návratu, když jsem mu jej po telefonu popsal,
okomentoval můj osmdesátipětiletý
přítel brňák, Míša
Veselý: ,,To je dobře, že
ještě existuje místo, kde je něco
ještě jak má být."
Pravda, tehdy bych nemohl, jako dnes, sednout na čezetku a
vyrazit k
turecké hranici. Tam jsem dojel druhý den v
žáru dne s lehkým mrazením, když jsem
projížděl bránou v ostnatém,
dnes zrezivělém, plotu. V dálce jsem
zahlédl
obrovskou tureckou vlajku, ve vesničce Tarnovo pak proti sobě
stojí
bulharský a turecký bilboard,
hlásající, jak se která
země jmenuje a
bulharský navíc vyzdobený EU
kruhem z hvězd. Dělila je jenom hraniční
říčka. Na turecké straně
dlouhatánské krásné
písečné pláže bez civilizace,
končící
v zeleném porostu - prázdné. Ale
krásné, tak jak příroda
dokáže bez pyšného
člověka být. Čezetka mne pak potichu zavezla do
krásných zákoutí
sladkých vod
říček, které se
vlévají svojí deltou do
Černého moře, na úpatí hotelů v
Siněmorci, kde jsou pozemky jako stvořeny pro
rozhojňování kapitálu
přiteklého
ze zemí, kde se už toho moc koupit a rozhojňovat
nedá.
Čas, ten neúnavný poutník, odpočítal naše poslední hodiny u moře, ale protože se nám tam moc líbilo, rozhodli jsme se z ráje odjet o den později. Na plánované krásné Slovensko pojedeme jindy. Ač cesta zpět již neměla být lemována nějakými významnými body, přece jen musím vzpomenout na tři. V Bulharsku, kdy byla teplota venku na větru čtyřicet stupňů a rafička teploměru oleje mne škádlila svojí polohou kolem sta stupňů, mi fakt moc pomohl postřeh Tomáše Tomečka, na který jsem si vzpomněl, jak snad v poušti Atakama v JA měla jejich dakarka na budíku oleje stodvacet a stále jela. Naše tatřička stále jela bez jediného vynechání -táhlé kopce, kdy nevíte, jestli už trojku, nebo ještě se uchladí na čtyřku. V tetelícim vzduchu na dálnici se v dálce před námi objevil vůz, který se normálně nevzdaloval (naše max.rychlost byla 67km\h), ale naopak se pomalu blížil. A hele, Němci, s nějakým vojenským autem s dvoukolákem. Naše rychlost byla vyšší a tak předjíždíme a fotíme. Mávají na nás, abychom na blížící se benzínce zastavili. A tak nikdy před tím se neznajíce vyskakujeme naproti sobě z aut a vrháme se k upřímným stiskům rukou. Jako bychom tušili, co společného nám toto vřelé setkání umožnilo - naše auta. Jenže oni jeli z Indie do Řecka, střídali posádky a doprovázela je pět let stará dodávka VW s ND. Ve vozíku táhli rezervní gumy a jejich HAHOMAG z výzbroje Bundeswehru západoněmeckých soudruhů baštil naftu. Nedokázali pochopit, jak je možné, že je v tomto horku předjela o deset let starší TATRA se vzduchem chlazeným motorem?! Co jim budu povídat o schopnostech našich motorů v autech vážených pánů H+Z, vétřasek v arabské poušti, co tahaly na základny vyschlé hamry, nezamrzající motory našich tater na Sibiři... Holt pokrok ve složitosti je podle dnešních měřítek pokrok, ať míří kamkoli. Rozloučili jsme se a záhy jsme jim s naším předoucím motorem TATRA \z elektrocentrály\ zmizeli v horku za horizontem. Pak nás už čekalo koupání v podvečerní srbské řece, krásný západ sluníčka nad pohořím. Druhý den Bělehrad, který jsem si chtěl projet centrem, abych viděl mosty, co je američané v poslední válce zbořili, a nový pravoslavný chrám. Horko bylo stále šílené, ale s pootevřenými čelními okny naší tatřičky se to dalo za jízdy vydržet, zvláště když mi Jarmilka spolehlivě doplňovala tekutiny - nevím ani kde je měla schované, jak byly chlazené.
Koupání
v Balatonu jsme nemohli vynechat, tam jsem si vzpomínal na
film Pelíšky a konečně i moje
mládí, když jsem k němu jel s rodiči na tři dny
se zájezdem s naším JZD. Tam už se
toho, kromě jeho hloubky, změnilo hodně.
Cesta přes GYOR do
Rakouska přes Wolfstahl a Hainburg už byla
rutinní záležitostí. Trochu mne
znervózňovaly ty jejich zákazy vjezdu vozidel
do třiapůl tuny, ale copak by naše tatřička s
motorem staženým na padesát
koní mohla táhnout třiapůl tuny? J
Na
benzínce Šelce u Tasovic jsem dotankoval plyn,
aby mi vyšel
domů, a nemohl jsem si nevšimnout
zajímavého jevu. Zatímco na
Balkáně vám
benzín i plyn natočila obsluha u stejně špičkově
vybavených značkových pump \tankovali
jsme hlavně LUKOIL\ do půl minuty, co jsem zastavil, u nás
se na to, než někdo
přijde, často čeká i několik minut. Např. v Srbsku
má takováto obsluha měsíčně
sto éček, u nás - no ať nejím -
pětkrát tolik. Sakryš čím to je ta
ochota? Na
co se teda ty chechtáky vymýšlely?
Necelé dvě
hodiny od Znojma se kola naší tatřičky T805
zastavila
na našem dvorku. Tachometr ukázal 3650 kilometrů.
Bez jediné závady! Vyrobeno v
Československu v roce 1955.
Děkuji
všem, kdo mne na tuto tatracestu dovedli. Nebylo jich
málo,
ale také ne moc. A mojí ženě Jarmilce, že
ji se mnou absolvovala a ještě se jí
moc líbila. Bylo to prý
správné dobodůžo! To teda bylo!
Neboj moje
milá, já nezapomenu, že někde v Maďarsku jsi
řekla, že
příští rok by nebylo
špatné tatřičkou jet prozkoumat .......
Pro
technické typy. Spotřeba byla u čtyřtunového auta
v průměru 28
litrů plynu na sto kilometrů, na benzín mi to nejede, jen
startuje. Ohřev
směšovače olejem bez problémů, teplota oleje
běžně do devadesáti, jen jak
odpoledne začala sálat silnice, šel olej až na
stodeset. Venkovní teplota
42st.C ve stínu, táhlé kopce i přes
deset kilometrů. Budu shánět plynovou
ledničku, v těch teplech je elektriky
na větrákovou málo, když
se kempuje, za
jízdy OK. Pneumatiky
vojenská klasika, 14 pláten, foukal jsem je na
třiapůl a zakrýval při
stání před sluníčkem. Na zadku vůbec
neubyly, pravé přední bude potřeba
seštelovat. Většinu cesty na zadek, jen v
kopcích jsem přidal předek, aby se
hřídelím odlehčilo. Většinou na
čtyřku, trojku, jenom jednou za Sofií v kopcích
jsem dal za dva. Spotřeba oleje byla
vyšší, dolil jsem tak dva litry na
tisíc kilometrů M6AD za třicetšest korun litr.
Motor z elcentrály TATRA, větší
řemenice na klikovce - osvědčilo se velice. Na
Balkáně dostupnost plynu
naprosto v pohodě na kvalitních
benzínkách \nejvíce LUKOIL\,
ceny tak o
dvacetpět procent nižší, ochota
nadprůměrná, možnost tankovat na kartu. Za
den jsme ujeli maximálně šetset
kilometrů v pohodě, rychlost max. 67,5
km\h, průměr čtyřicet - padesát. Na celnicích
mezi Šengenem a čekateli
bez problémů, jenom nazpět se nám Maďar
koukal do dřezu. Se známkami to
bylo horší v Maďarsku, najednou
odbočíte na
křižovatce a tam novým směrem Nádo vinětu,
o kus dál zas Něnádo vinětu, mají v
tom hokej, ale výrobci značek jsou
spokojeni moc. V Rumunsku nic netřeba, v Bulharsku si
koupíte za pár éček
vinětu na týden a celé Bulharsko rovnou na
hranicích, Srbové na
dálnicích a
přes turnikety. Silnice překvapivě dobré na
hlavních tazích, dálnice
určitě lepší jak naše D1.
Mnohem méně kamionů, v tom jsme v CZ
jedničky snad v celé Evropě. Telefony fungují
všude, dokonce snad v Bulharsku
je levnější volání jak v
Chorvatsku, tam to je vydřidušské.
Radši jsem
ale telefon ani nezapínal. WiFi ve
městech dostupná, ale na co? Jezdili
jsme podle papírových map, dávat si
pozor na rok vydání, silniční
síť se
rychle zvětšuje. Na Balkáně se
jezdí trochu jinak, ale
nevnímal
jsem nějakou ješitnost, nebo tak něco,
mají trochu více ztlumené nervy
při předjíždění. Jako nějaký
divoký východ jsem to neviděl, asi to bylo
tím,
že jsme jeli pomalu a to můžu jenom doporučit, protože toho
více
vnímáte a vůbec z tatřičky 805 jste
výš a lépe vidíte.
Skvělý, skvělý, skvělý vůz!!!
Bravo TATRA!
Zbyněk
http://www.pgv.cz/