Zase
si mě Vlasto ukecal. Sedím u klávesnice a zase
datluji poslední drby z
leteckých kuloárů - tentokrát ze středy 28.9.11
u Radkovic.
Najít
startovačku nebylo zrovna snadné. Za obcí jsem to
chtěl otočit a poptat se
místních, ale statná postava Boeinga
připraveného ke startu mi jako maják
ukázala směr. Počasí bylo vcelku
slušný - dělaly se větší
kumuly, sluníčko mělo
občas naději na delší
účinkování. Boeing odchroustil a
přestože se po chvíli
vrátil, bylo vidět, že to úplně
špatný nebude. Po hodince dokonce dorazil i
Vlasta.
Pětibodová
kontrola tentokrát měla skutečně pět bodů - zapnul jsem si i
speed. Starty při
bočním větru a spíše do zad ověřily
naše běžecké schopnosti. Při prvním
letu
jsem se odpoutal ve čtyřech stovkách s otočkou doleva pod
větší mrak. Stoupalo
to pěkně, hlavu vykroucenou od sledování Rosti,
kterého jsem se snažil držet.
Směr nám opět ukazoval plachtící
dravec. Vůbec bych si nepomyslel, že by dneska
mohl přijít nějaký zádrhel. Chyba.
Najednou
koukám, jak se mi Rošťa nade mnou zamlžuje. Ha,
Hustone - máš
problém. Rukou nahmatávám
speed a snažím se zmizet. Křídlo mělo
jiný názor
a vário to dávalo jasně najevo. Byl jsem
pod Rosťou asi sto metrů a
najednou se mi ztrácí v základně. Tak
fajn - zkusím si spirálu.
Pouštím speed a
začínám točit doleva a postupně
přidávat - padák se slušně naklonil a
zběsile
roztočil. Ty bláho, to je nářez! Po třech
otáčkách začínám
ztrácet pojem o
prostoru, zvedá se mi kufr a hlavně
dostávám strach, abych nepřešel do
negativky. Takhle rychle jsem to ještě netočil, a co je
horší, pípák
nepřestává
otravovat. Plynule vypouším levou řidičku a
současně se nakláním na pravou
stranu. Jo fungujete to - moje zlatý, zlaťoučký
áčko školní mě v tom
nenechává
a okamžitě nabírá přímý
let. Stále sice stoupám, ale pořád
mám spoustu dalších
vyklesávacích prostředků v záloze. Při
nejhorším mám v kapse sedačky
dvacetimetrové lano. Když už mě to nebude bavit,
nechám padák, ať si lítá a
já
se mezitím slaním. :-))
Překvapivě
nějaké výraznější panice
nepropadám. Před nechtěným vstupem do mraku jsem
si všiml
jeho tvaru i velikosti a cumulonimbus vypadá fakt jinak.
Ale.... Neměl bych
tady být - tak honem pryč. Spirálu už
zkoušet nebudu. Co tady máme dál?
Nevím
proč, ale jako další mě napadl b-stall.
Nahmatávám béčka a
zkouším zatáhnout za
karabiny - ale kloužou mi v ruce.
Dobrá, druhý pokus. Tentokrát
chytím béčka
pevněji a razantně je stahuji na doraz. Jestli mě něco opravdu
překvapilo, tak
síla, kterou jsem musel trvale vyvinout.
Dívám se, co dělá vrchlík.
Pořád tam
je, tak je to v pořádku. Kromě prolomení
krásně drží tvar. Vário se umoudřilo a
z křídla se stává konečně
"padák". Po pár vteřinách - i když mi
to v
tu chvíli připadalo jako věčnost -
vypadávám sedmičkovým
klesáním z mraku a nic
nevidím tak rád, jako krajinu pode mnou.
Vypuštění popruhů zvládá
křídlo bez
problémů, nevykazuje jakékoliv známky
nestability.
Rozhlížím se kolem a Rosťu
nikde nevidím. Nechávám svůj
"mráček" za sebou a zkouším
zaspeedovat
pod dravce, který mě opět provokuje k
dalšímu výletu pod mrak.
Provokatér je to
dobrý, ale pro tuhle chvíli mám dost.
V klidu a pohodě dokloužu na přistávačku.
Ještě za letu si pro formu zkouším
šáhnout na záložák.
Nahmatávám jenom
sedačku. Záložák je o deset cenťáku
víc na stehně - tak to taky pro
příště.
Přistávám. Tenhle let musím
rozdýchat.
Od
Rosti se později dovídám, že když vstupoval do
základny, tak mě viděl pod sebou
a najednou z ničeho nic nad sebou. Zkoušel uši,
ale prý moc nefungovaly. Nějak
jsem přeslechl, jak se vlastně nakonec dostal ven. Tak to Rosťo,
prosím, hoď do
vzkazů.
Byl
jsem na místě, kam jsem se nechtěl dostat a v situaci, ze
které mám velký
respekt. Před měsícem se mi dostal do ruky článek
"Rande se zubatou" (http://www.pgweb.cz/zpravodajstvi/clanek:rande-se-zubatou) - trochu drsný
čtení. Jakub v něm líčí
nechtěné setkání s
cumulonimbem a jeho úžasné
štěstí. Já to beru tak, že jsem měl
možnost
vyzkoušet si vyklesávací
manévry v reálné situaci a při
relativně bezpečné
konstelaci. A poučení? Pro mě obrovský. Když mi
Rosťa povídal o uších, zjistil
jsem, že mě v dané situaci vůbec nenapadly. Chyba. A
dál mě v tom stresu vůbec
nenapadlo podívat na kompas a zafixovat si směr k
"východu".
Ještě
k Vlastovi. "Máš fotky?" vybafl na mě po
přistání. Teda focení by
bylo to poslední, co mě v tu chvíli napadalo.
Naštěstí měl dneska opět svůj
foto-den, tak snad tenhle článeček vhodně doplní.
Prý ten mrak má. Po
přistání tvrdil, že jsem měl pokračovat v
přeletu, ale i přesto, že jsem to
dnes "vytočil" na mých rekordních 962 AGL, tak si
výlety nechám na
příště. Po dosednutí ze sebe
všechno hážu a dávám si
pár minut oraz. Můj let je ZDE.
Druhý
let byl klidnější, start zase skoro po větru,
malá výška a jenom chabý
pokus o
vytočení malého stoupáku. Ve dvou
stovkách nad lesíkem
vzdávám boj s gravitací.
Kousek ode mě je zase další
kroužící dravec, ale nemám ani
výšku, abych pod něj
doletěl. Druhý let je pohodový, s
malým opadáním, jedním
pokusem a příjemným
přistáním. Dobrej relax po předchozích
zážitcích.
ousek
od nás přistálo "takové
malé letadélko". V tu chvíli mě
napadá nick
do ČPP - Káně. Pilot (už ani nevím, jak se
jmenoval) nás nejdříve nalákal na
prohlídku stroje, a potom nabídl Báře
vyhlídkový let.
Z letadla vytáhl
tašku se
záhadným obsahem a nechal nám ji jako
protihodnotu za Báru. Ta se zpočátku na
tenhle slušný kauf netvářila
nadšeně, ale nakonec se nechala ukecat.
Start na
dvou stovkách metrů, přistání
téměř kdekoliv, manipulace s letadlem jako s
malou motorkou - prostě slušný žihadlo. Na to
ženskou utáhneš. Poté co
Bára
zmizela v oblacích, z tašky vykoukly
pouhé prázdné PETky a
nedefinovatelný
obsah. Hmmm. Tak s tou výhodností
nevím...
A jak to celé dopadlo? Bára
se
šťastně a štastná vrátila,
provedli jsme opětovnou výměnu, rozloučili se s
pilotem a ten nám předvedl frajerský
nízký přelet nad hlavami.
Pěkný
den, několik odletů a hafl nových
zkušeností - co víc si přát. Všechny naše přihlášené lety jsou ZDE.