Dostávám
mejl - Vlasta to na mě znova
zkouší: "pošli mi článeček
- co ty na to?". No jo, no. Nakonec
neodolám, a sedím před
prázdným papírem, resp. neoťukanou
klávesnicí. Naštěstí
mám o čem psát. Větrem
ošlehaní vzdušní vlci sice
nad mým dnešním letem ohrnou
nos - moje nevšední vzduchoplavba je pro ně
pouhou rutinou - ale což, třeba je
donutí vzpomenout si na jejich první odraz od
rodné startovačky a taky uronit
kroupu. (konec melodramatičnosti)
Sobota
slunná, oproti pátku skoro
ideální
letecké počasí. Na obloze se tvoří
jeden kumulus za druhým. Flymet predikuje
stoupání o málo
větší než opadání
mého plavidla. Vítr
ideální, TSA volný. Jdu
do toho. Předpoklad? Samozřejmě jako vždy: vytáhnout, dolů,
vytáhnout, dolů.
Stále jsem ještě na padáku
nenašel pěčínský termický
přepínač - podle návodu od
Gradientu by tady někde měl být.
Radek "dvojče" z
Řásné řádí na
kole kolem Pálavy, tak se jako garde uvolila Jana s
mojí sestrou a jejím
přítelem. Když jsme přijeli,Vlasta a spol. už nějakou dobu
brázdili vzduch. Ve
vysílačce jsem zaslechl něco o stropu v patnácti
stech, ale to se mě stejně
netýká. Nic - oblíct,
pozapínat, zkontrolovat a hurá do vzduchu.
Po
odepnutí se pokazilo vário. Namísto
obvyklého "bzzzzzzzzzz" začalo divně
přerušovaně pípat. Taky
křídlo mě nějak zlobí. Jinak důvěrně
známý střemhlavý let
vystřídala tendence k
podivnému pohupování sedačky a
stoupání. Snažím se
drobnými kruhovými korekcemi
padák umravnit, ale nedaří se. Už jsem v sedmi
stech a stále stoupám. Vlasta
mezitím hlásí do vysílačky,
že je ve čtrnácti stech a uvažuje útok na Dačice.
Militantní sklony Vlasty mě nechávají
chladnými - můj padák neposlouchá a
stále
stoupá. A chladno mi je. Blížím se pod
základnu neškodného mráčku.
Nade mnou
krouží dva dravci. Nechci je rušit a
odhodlávám se k radikálním
krokům -
nahmatávám speed... doufám, že
následující řádky nebude
číst Honza Krátký. Úplně
ho slyším: "vždy si zapínej speed -
nikdy nevíš, kdy ho budeš
potřebovat". Já vůl. Pětibodová kontrola byla tak
na 74 %... tak si ho
zapínám... řeknu vám, je to
jemná mechanika - v jedné ruce řidičky, druhou
neobratnou rukou v rukavici nahmatat očko speedu a zapojit ho do
druhého očka -
to vše dvakrát. V pohodě se mi to podařilo
napoprvé. Dávám ptákům
sbohem a z
devíti stovek mířím pod
další kumul nad startovačkou. Už abych byl dole.
(konec
ironie).
Nad Malým
Pěčínem zkouším malým
Nikonkem
pořidit pár snímků. Pod sebou vidím
startovačku a své blízké.
V 929 AGL předu
blahem a stojím před
rozhodnutím. Nad sebou mám mrak, ve
kterém bych mohl ještě stoupat. Můžu kroužit
nad Pěčínem, dokud mě to neshodí nebo se odhodlat
k mému prvnímu přeletu.
Variantu stoupat výš jsem zavrhl -
nechám si to na příště. Nad Dačicemi
se
tvoří kumuly, na kurzu Telč jsou jeden dva mráčky
a pak nic, přesto volím tento
směr. Nad Dačice se mi moc nechce - na to ještě
nemám. Zkouším pomocí
speedu
přeskočit pod další mrak. Ztratil jsem
nějakých dvě stě a hned je zase
vytáčím
zpět. Paráda. Mraky jsou ode mne kousek a pořád
si hlídám, abych se nedostal do
jejich blízkosti. Krk mám úplně
vykroucenej. Vzpomněl jsem si na vtip, který mi
po přistání povídala Jana:
"Víš, jak se pozná na křižovatce
paraglidista?
..... rozhlíží se i nahoru". Ha, ha. :-))
Dělám
další sérii fotek. Foťák
mám jenom
na krátké šňůrce, takže
všechno střílím jednou rukou naslepo,
doslova od boku.
Padám do mírného klesáku.
Zaspeeduju k dalšímu chomáči a trochu
si vylepšuji
výškovou pozici. Podruhé
stojím před rozhodnutím - nad Dačicemi kumuly,
ale tam
nechci, směrem k Telči nic, ale citově mě to tam táhne.
Stejnak jsem ve vzduchu
už přes čtyřicet minut, což je téměř sedminásobek
obvyklé taxy. Valím nad Telč.
Taky vám
všechny vesnice na začátku
připadaly všechny stejný? Nebýt Telče
a Dačic, tak nevím, kde jsem. Zítra
sedám
ke googlu a učím se vesnice nazpaměť. Černíč?
Rybník s třemi ostrůvky.
Myslůvka? Pár domečků. Olší?
Pár domečků. Kostelní Myslová? Sakra -
taky pár
domečků. Tak nevím. Jana začíná
být dole nervózní a ptá se
do vysílačky, kde
jsem. Co já vím? Šetrně jí
odpovídám, že brzy jdu na
přistání a potom jí to
sdělím.
U Kostelního
Vydří je lesík. Doufám, že mě
nějakou bublinou vytáhne nahoru. Výsledkem je
jenom snížený opadání. No
nic.
Začínám si vyhlížet místo
na přistání. Před Zadním
Vydří je krásná louka, jako
záloha pole - rozpočet snad dobrej - jdu na to. V paměti
lovím zkušební otázku
číslo 493 (nebo 1249?): "směr a sílu větru
poznáte podle vlnící se
trávy". Kecy. Široko daleko se
žádná tráva nevlní, protože
nikde není nic,
co by se mohlo vlnit. Vlním se tady akorát
já. Žádnej rukáv, jenom
hlína,
strniště, polehlá louka. Mám dost času
udělat pár zatáček za současného
sledování rychlosti na GPSce. Aha - 36, 24, 31,
21 - jo to bude ono. Teoreticky
to mám zmáknutý.
Přistávám jako do peřinky, uprostřed pole s
rezervou na
všechny strany. Fajn - neopakuje se
přistání na Lijaku v kempu. Honza
Krátký, kempaři, kterým jsem
málem zboural stan a ten javor, o který jsem se
zarazil, by mohli povídat.
Pokud jste nikdy
neviděli opravdu
šťastnýho člověka, měli jste být v
sobotu po poledni na poli u Zadního Vydří.
První samostatný přelet, první
přistání na neznámém
místě, 50 minut letu. Malý
krok pro nebeského matadora, ale obrovský skok
pro řáseňáka, co mu teče mlíko
po bradě. Paráda.
Vytahuju mobil,
"brácha Google"
radí pozici a tuto sděluji Janě. S láskou
balím padák a valím do středu
vesnice.
Dál už je
to klasika. Focení s trpaslíkem,
odvoz, společná oslava U Hraběnky. A taky jsem si musel
rejpnout a zavolat
"dvojčeti" Radkovi, že dneska tady měl být. Když jsem
odskočil já o
šest kilásků, tak Radek musel odletět klidně do
Rakous. Ale dneska bylo počasí
krásně letový pro všechny a
myslím, že si to taky všichni užívali.
Nevím, co
do jara ještě přijde, ale i
kdyby nic, tak tohle by bylo krásný
rozloučení s prvním leteckým rokem.
PS: Tož Vlasto,
máš cos chtěl. :-)
Petr Švejda
http://www.pgv.cz/