Věčnost
jsem trávil hledáním
slušné
výmluvy pro ty, kteří mě
za tenhle neohlášený výpad
do hor
prohlásí za bývalého
kamaráda, a
nakonec si
nechám poradit a obligátně
napíšu:
„to nebyla moje akce“ J.
Na Speikboden
jsem se chystal od loňského léta a až
tentokrát
se seběhly všechny ty alfyomegy, které mi to už
dvakrát překazily. V práci jsem
tedy dostal volno do úterý a počasí už
delší dobu nasvědčovalo, že mě taky
nezklame. Do noty navíc sedla i nabídka
spolujízdy se Scorpiho
bandičkou. Řízení se ujal Ondra,
a abychom
nevezli vzduch, tak jel i „ten
co létá se
Scorpim“. Vyrazili jsme časně tak, abychom se
stihli slušně vyspat, nicméně
cesta se i tak táhla jako smyčce v těch
nekonečných ariích stejně
nekonečného playlistu, který pro nás
Ondra připravil. Asi to s náma myslel
dobře, možná to měla být jen kulisa pro tu
správnou koncentraci na ty
„hamrtágy“.
Ale daleko vážnější než hudba se
začínal od Brenneru jevit stav mého
pajšlu. Bublalo
to ve mě jak v papiňáku, a ten musel po hodině varu
zákonitě bouchnout.
Nakonec jsem vydal jen pár neidentifikovatelných
pazvuků, zhluboka se nadechl a
jelo se dál. Večer po příjezdu
k picérce ještě ale přece jenom musely
padnout
první zásoby pivsonů (aby se to
navázalo) a brzy jsme zalehli hezky pod
širáček
vedle auta.
Ráno
to už na parkovišti vypadalo jako v depu
velké ceny
ČPP… Byli tam snad všichni ti, co
okupují
první stránku pořadí, a bylo
jasné, že
tenhle víkend tím pořadím opět
zajímavě
zamíchá. V 9 jedeme lanovkou
v již zmíněné sestavě na
Špajk, a jako bonus
se do kabinky vleze i Tomáš
Loučka aka „špunt“. Pamatovat si to
jméno
nemusíte, protože ve stoupáku ho asi
nikdy nepotkáte. Představte si ale, že jedete nahoru a
těšíte se, jak to tam
bude chodit a Špunt začne špekulovat kudy letět,
hlavně
aby nepotkal stoupák, a
když pak navíc vidí na startu točit
párek orlů,
vykřikne: „Vidíte ty kurvy, já
tam nejdu!“ :) Nicméně tyhle nejapné
výstřelky proti Termoskovi bohatě
vynahrazoval na večírcích, kde se před
námi
v pravidelných intervalech
lynčoval hláškami, co nám
všem pár
hodin v kuse pořádně lechtaly bránice.
Díky Špunte!
Ale zpět
k létání, na kopci jsme
překvapivě
v drtivé české přesile,
místní se asi zalekli na oko ufouklé
sobotní situace.
Kopec začíná dýchat celkem spolehlivě
ze správného směru od
půl jedenácté a kumulky se dělají na
místní poměry nebývale vysoko nad
startem.
Do hodiny jsme
všichni ve vzduchu, pod kopcem je to nejprve
boj, ale nad hřebenem se pak stoupáčky krásně
slévají a za 20 minut jsem pod
základnou 3400 MSL. Jsem tu prvně a tak poletím
s davem.
První
přeskok se mi z tracklogů vždycky zdál jako
pastička,
zvlášť pro pomalejší
padáky.
K překvapení ale moc výšky
neztrácím, vrchem
fouká slabý sever a tak
přilétám asi 800 m
nad prvním hřebínkem. Výšky
je
opravdu spousty a tak se směrem k prvnímu
většímu přeskoku jen občas
„zapomenu“
ve stoupáku s ostatními. Před
naší
skupinkou letí banda
„závodníků“ a tak
je hezky vidět kudy efektivně skákat přes žebírka
a
hlavně místa, kde se
vyzvedat před přeskokem k lanovkám na Gitschbergu.
Tohle
místečko je do
jisté míry taky záludné.
Zatímco
hodně pilotů, byť mělo, nebo mohlo mít
výšku,
si letělo rovnou pro stoupák k níže
položené
stanici lanovek, já to zkusil
přímo vrchol kopce. Ve finále to bylo
víceméně jedno, myslím, že se zvedli
všichni, jen někdo rychleji a někdo zase pomaleji. Za
Gitschbergem nás čekalo
krásné vysoce položené
údolí
Altfasstalu a od tohoto okamžiku, mi už ten luft už
nepřišel tak easy, severní proudění se
měnilo
v západní a čím
slabší bidlo
si člověk našel, tím více bylo
zfouknuté a
nekompaktní.
Čím
víc jsem se blížil k přeskoku
dálnice,
tím víc mi
docházelo, že ji protentokrát pokoušet
nemůžu.
Zajedno už byly skoro 2 hodiny,
nějak všici odpadli a otočili nebo mi uletěli,
nevím, a
navíc ten vítr mi nějak
neseděl. Na druhou stranu jsem neviděl nikoho se vracet a směrem
k 2.
rameni - megapřeskoku na „pláně“ - to bylo
úplně čistý a kdoví, jestli to tam už
fungovalo. Ale co, jsem tu poprvé a tak je
záhodno to
alespoň zkusit a omrknout
to na příští pokusy...
Dotočím opět 3500
MSL a pouštím to
k pláním přes
údolí Pustertalu.
Je
to přeskok dlouhý asi 15 km, nedovedu si představit, jak
by to dopadlo s menšími dostupy, protože
k pláním přilétám
v celkem mizerné výšce pod
úrovní hlavního hřebínku.
Do
kritické výšky pro
zachycení mám k dobru
nějakých 400 m a tak
udělám pár esíček a hniju si to
k místu, které by mě dle
prošlých
tracklogů mělo zachránit. Vítr se zde
otáčí pravidelně od jihu, a ve
spolupráci se
sluníčkem rve šprajcík
právě
z jižně situované prudší
části svahu k řece.
Za normálních okolností by mě
ani nenapadlo do tohoto místa letět, je to
zavřené
údolí, na přistání
máte sice
stále možnost doklouzat mimo, ale pokud bych tomu nevěřil,
tak
tu výšku raději
obětuji na skok k dalšímu
nahřívanému
kotlíku po cestě. Důvěra se ale vyplatila
a než došroubuji základnu,
dohání mě
česká partička, která si protahovala
první
otočňák za dálnici přes Sterzing.
První
přilétají Petrové (Kostrhun,
Chromec)
a v závěsu za nimi Veetek.
Vesměs jsme se potkali ve stejném šprajcu, ale
kluci se tam moc neohřáli a mazali
k Dolomitům na druhý otočňák.
Já
dotočil asi 3000 MSL, z té
výšky se mi zdálo, že ty
pláně taky přeletím, ale klouzáky jsme
měli přece jenom trochu odlišné. Výšky
začalo drasticky ubývat a sedýlko na konci
plání jsem zavrhl už po pár
minutách
klouzání a vydal se dobrat
k další předem vysledované
záchraně – Astjoch.
Že na tom brdku byl kříž vysoký jak dvě
kompostýna na sobě vás nepřekvapí,
jsme
přece v alpách, ale ten terén byl
naprosto nečitelný, byl velmi pozvolný,
a čím blíž jsem tomu kříži byl,
tím víc jsem prohníval a jednu
chvíli jsem se
už viděl, jak ty pláně provrtám durch.
V 50 ti metrech nad křížkem to ale
začalo nádherně nosit a nakonec se z toho vyklubala
nádherná čtyřka až pod
základnu. Krásných 3600 m a před sebou
už jen Dolomity.
Tam už
žádná krize nenastala, dokonce jsem tam
zahlédl i pár
kolegů, ale pozornost se spíše upínala
k té obrstěně, kolem které se
letí
k druhému otočňáku. Ta kupodivu vůbec
nenosila, navíc se na ni sunul
obrovský stín, takže jsem to ani dál
protahovat nechtěl, nicméně ten zved kolem
ní byl přímo famózní.
Stoupák na mě čekal přímo pod vrcholem,
ocejchovaným jak
jinak než 10m krucifixem. Bylo to celkem svižné
úzké stoupání, takže jsem
měl
plné ruce práce. Navíc pocit, že to
s každou otočkou nakouřím do té
skály
mi na klidu moc nepřidával... Ve chvíli, kdy jsem
prostoupával hranu
toho masívu se mi objevil ten kříž, pod
kterým stálo asi 10 turistů, něco křičeli a do
toho
tleskali... nevím jestli to bylo
na mě, ale na tváři mi stuhnul úsměv a zase tu
byl ten
endorfin... 3700 m, a
během okamžiku se mi v hlavě seběhlo všechno kolem
- pro
tenhle pohled
jsem sem jel! Kamera naposled vzdechla už na
pláních, ale
to už je u mě
pravidlem, že ty nejhezčí záběry jsou jen pro mě.
Šichta nekončí, čeká mě cesta
zpátky na start, přes Kreuzspitze a Kronplatz
s dlouhým 10km přeskokem
k nasvíceným
západním svahům, kde bych
se měl přizvednout a doklouznout na
přistání. Výšky mi moc
neubývá, skoro každá skála
mě
přizvedává a nakonec
s výškou přes 3800 m
vynechávám i
Kronplatz a kloužu na sever rovnou kolem
Brunecku. Závěr budu muset do příště
dopilovat,
nikde se pořádně nechytám a
nakonec jsem vůbec rád, že tu trať uzavřu. Škoda,
protože
večerní protažení do
Ahrntalu je prý také zážitek. Od
našeho
provizorního kempu jsem dobrých 10 km a
tak s českým zvykem palec nahoru a za
chvíli už
sedím s bandou
v pizerii.
Večírek
proběhl parádnicky, když docházely
dnešní zážitky,
tak tam byl Špunt, když odešel i on za svoji
ukrajinskou ženou, tak tam byl
ještě Jirka. Tolik vtipů, co ten kluk vysypal za jeden
večer, jsem nikdy
neslyšel. Díky Jirko! ;)
Neděli jsme všichni
prohlásili za „Hamrdej“ a tak na
kopec jedeme ještě dříve než včera.
Petra, která
s Tomášem dorazila právě na
neděli, dopadla podobně, jen o nějaký kilometr
jinde…
Tomáš a
ostatní měli
ještě na pár hodin o zábavu
postaráno, ale co my a zbytek dne? Peťa si přijela
přece zalétat a tak jedeme ještě jednou nahoru
pro krásný sletík na ofiko
přistávačku a čekáme na prvního
v pásce. Ten den to byly hody…
V pondělí
ráno jsme
odjeli na Passo Sella, všude to mělo být
víceméně stabilní, ale tam jsme se do
toho vzduchu se svižnějším jižním
prouděním stejně nedokopali. Já tam byl
stejně jako na Speiku poprvé a musím
říct, že i na kochačku v trávě se tam
jet vyplatí.
Rozhodně se patří
ještě
poděkovat Ondrovi, že nás odvez tam i zpět bez
ztráty kytičky, Jirkovi, že nás
pumpoval jedním fórem za druhým a samo
taky jejich „tátovi“ Scorpimu, že mi tu
možnost jet s nimi, dal.
Co dodat, snad ještě
něco
polétáme ve slibně
předpovídaném září a snad
to nebude v Jersicích
generálka na Doletnou.
Poupata by každopádně
ještě neměla rezignovat, i když ty zaběhnuté
rozdíly jednoho bodu se kapánek
zvětšily J V kategorii rekreantů se
nejspíš taky ještě
budou dít věci, jak by možná řekla
Arabela… hon na čaroděje? Ale co, Rumburak
byl vždycky záporák, jen mu to natřete ;)
Jo A... Pěkné to bylo!
Rumburak
http://www.pgv.cz/