Díl třetí a
závěrečný
Takže,
milí a drazí, počasí nám
stále „nežičí“ (jak
říkají Slováci), u nás po
ránu mrzne,
až praští (asi led), ojedinělé excesy
dálkových přeletů ve
Švýcarsku jsou sice
nadějné, ale když si představím teplotu ve 3
tisícovkách, nevím, jak to dělaj,
že přežijou. A výhled na nejbližších
pár dní na prvních
„jarních“ svazích
v Itálii či Slovinsku taky nic moc, ale ...
Vám, kteří
jste přežili bez újmy na psychickém
zdraví
a paraglajdovém odhodlání
předchozí díly a máte zájem
protrpět spolu se mnou mé
vzpomínky a osobní zkušenosti s
AMOKem, uvedu stručně popisy všech čtyř mých
AMOKů a zároveň se pokusím
vylíčit i
všechny okolnosti a případné
„úvahy“, které se mi honily
hlavou nejen
v průběhu vlastního AMOKu, ale zejména
ve chvílích těsně před usnutím
ještě
několik dalších dnů po oněch
intenzivních zážitcích.
Ještě před
tím však bych chtěl uvést
následující
prohlášení: Po zralé
úvaze, ke které mne přiměly připomínky
pilotů, kterých si
Vážím jako
zkušenějších a teoreticky
vzdělanějších, poněkud koriguji jednu
z mých teorií pádu do AMOKu
vlivem mnou uváděného downburstíku
(zejména
v části prvé). Pojem downburst,
respektive moje zdrobnělina downburstík,
by asi skutečně měl být vyhrazen výlučně pro
silný propadavý vítr při
bouřkových situacích. Jsou však
neviditelné atmosférické jevy mezi
nebem a
přistávačkou, jejichž existenci okem a snad ani termokamerou
neprokážeme a
jejich existenci můžeme teoreticky odvozovat až podle
druhotných projevů nebo
chování všeho, co se ve vzduchu může
pohybovat.
Kdo by si třeba uměl představit, aniž by
předtím viděl článek s nic
neříkajícím názvem
„Z internetu“, popisující
fenomenální úkaz vlnových
oblaků
v originále nazvaných
„La nube de
gloria matutina“ což si jako
španělštinář dovolím
přeložit výrazem „Oblak ranní
slávy“ (celý článek ZDE), tedy kdo by si uměl
představit, že by
mohlo existovat tak zvláštní a
jedinečné uspořádání
stoupavých proudů, jehož
výsledkem je právě takovéto
uspořádání
nádherných oblaků? Na rozdíl od
vzestupných proudů se ty sestupné
téměř nikdy v oblak nepromění a proto se
o jejich někdy i záludně intenzivní existenci
bohužel zrakem s předstihem
nedozvíme. Ale jsou tam a i mimo bouřkových
situací se v atmosféře
vyskytují, obzvláště při
silné termice. Pro dokreslení uvedu pouze
malý úryvek
ze studie autora Tomáše Psíka (2002),
věnující se této problematice a
dovoluji
si upozornit na podtrženou část. Celou studii naleznete ZDE.
Microburst
Bylo by dobré
zmínit se alespoň krátce o microburstu.
Tento anglický název se
používá pro obzvláště
silné sestupné proudy vzduchu,
které se vřítí z horních
nebo středních částí oblaku velmi
rychle k zemskému
povrchu. Při svém rychlém pádu k zemi
pak velký objem velmi studeného vzduchu
obvykle narazí na zemský povrch, zpětně se
částečně odrazí nahoru a rozteče do
všech světových stran a přitom způsobí
zejména na čele takovéhoto studeného
vzduchu silný nárazovitý
vítr. Microbursty způsobují škody na
lesích (polomy)
nebo v letecké dopravě. I když je pojem "průtrž"
většinou spojen s
víceméně lidovým označením
"průtrž mračen" (také však označení
pro
velmi silné srážky), používal bych
místo anglického pojmu microburst pojem
průtrž ve významu "průtrž určité
vzduchové hmoty do jiné hmoty s jinými
vlastnostmi" (jelikož microburst nemusí nutně sahat až k
zemi, existují
totiž také tzv. high-based storms, o tom snad někdy jindy).
Myslím si, že
nyní
mohou s klidným svědomím konstatovat,
aniž bych použil konkrétní odborný
výraz v nesprávných
souvislostech, že existují místa
s meteorologickými jevy, které mohou
mít neblahé a někdy i
brutálními
účinky na kondici Vašeho padáku.
Nazvěme je tedy všeobecně srozumitelně
BORDEL. Tímto
univerzálním výrazem budu
nadále nazývat jevy, které mi zbořily
padák, ačkoli se, už jen z čirého
pudu sebezáchovy, všemožně vždy snažím
dodržet principy aktivní pilotáže. Ale
to víte, padák má jen brzdy - a
plyn (pardon speed) je Vám v bordelu většinou
na nic. Chci
tím naznačit, že pokud má
padák nad vaší hlavou tendenci
Vás předbíhat, můžete
reagovat a včasným zásahem jej
přibrzdit, ale
jakmile se nad hlavou zpomalí (někdy i velmi rychle
zastaví) a ustupuje Vám z
dohledu, pak s ním v první
fázi nic neuděláte, jen musíte zcela
odbrzdit, aby se neutrhly proudnice ... Nevím, zda někdo
řeší tuto situace
třeba sešlápnutím speedu, tyto
úvahy jdou ale nad rámec mých znalostí a
pokud padák za mnou zkolabuje
natolik nesymetricky, že následuje AMOK, vystačil jsem si,
zatím vždy úspěšně,
zaplaťtermoska, s fullstallem. Naštěstí
jsem měl na tento manévr vždy dost
výšky a nebyl jsem v těsné
blízkosti
třeba skalní stěny. To by mohlo být
kritické.
Do svého prvního fullstallu jsem byl naveden po vysílačce na krizovkách v Luganu v červnu 2007.
Před startem jsme si nastavili sedačky co nejvíce do sedu,
nasadili záchranné vesty
a zkontrolovali záložáky.
Nad jezerem pak
v nějakých
12 stovkách jsem dle pokynu instruktora zkřížil
nohy pod sedačku (minimalizace
nebezpečí twistu) a po jedné otočce
v negativce (zpomalí se dopředná
rychlost) jsem šel neohroženě do toho. První
fullstall se mi nepodařil, přesněji řečeno skončil
fiaskem, neboť ačkoli
jsem stáhl ruce až pod zadek co to šlo,
padák se dostal spíš do sackflugu.
Instruktor mne tedy vyzval, abych ten paskvil vypustil a namotal si
řidičky.
Tak jsem si pro jistotu zase namotal dvakrát. To
Vám byl mazec. Padák nejprve
nachviličku ohnul ušiska dopředu, propadl jsem se po
zádech, jak jsem čekal a
pak začal tanec, což jsem ovšem nečekal. Vyvrátil
jsem hlavu dozadu - a uviděl
jsem jezero a když
jsem padák konečně
dohledal, tak jsem zjistil, že místo
předpokládaného klasického
„U“ byla
z padáku pouhá zmuchlaná
koule o průměru asi tří metrů, která pulzovala, mocně mnou
zmítala do všech stran
a nechtěla se nad hlavou stabilizovat, jak
jsem z předletové instruktáže
předpokládal. Na radu instruktora jsem tedy
křečovitě natažené ruce asi o
Ke krizovkám v Luganu bych jen ve stručnosti uvedl, že tento terén je perfektní zejména díky stabilně pěknému počasí, takže se k létání využije v podstatě každý den.
A taky mají v kempu ucházející pivo.
Za nevýhodu tohoto terénu považuji pomalou obsluhu,
relativně
větší
vzdálenosti od domova a poměrně stísněnou
přistávačku v kempu mezi jezerem
a zadrátovanou železniční tratí,
přičemž na třetí straně je elektrické
vedení a
na čtvrté vyšší stromy.
Občas při přistání se navíc mění směr přízemního větru a pak je to docela honička,
ale dá se
zvládnout (viz.
video 1).
Na závěr krizovek
těm, kteří nemuseli použít
záložák po nějakém
nepodařeném manévru, navrhli
instruktoři vyzkoušet si samostatné
odhození záložky a hlavně
zrušení hlavního
padáku. Tak jsem se rozhodl, že to také
musím vyzkoušet, třeba už nikdy
v životě viset nebudu (tedy na záložce).
Dle pokynů instruktora jsem ze sedačky odstranil airbag,
odložil všechny
přístroje včetně vysílačky a nazul pouze
lehké tenisky. Nad jezero jsme byli ze
startu vypouštěni zhruba v 5 minutových
intervalech, přičemž nad jezerem
jsme si mohli dovádět dle libosti a pak jsme měli
v rotaci odhodit záložák
ve výšce cca
S úlevou jsem
si oddechl, ale měl jsem se spíše asi
pořádně nadechnout. Od doby, kdy jsem
z neúplně
zavřené zadní kapsy sedačky ztratil kdesi nad
Kobalou zánovní značkové
sandály,
si dávám záležet na
pečlivém dotažení zipu.
Před startem na záložku jsem tedy do
zadní kapsy uzavřel zmuchlaný obal
na padák a zip dotáhl. A tato
příliš pečlivě uzavřená
vzduchová kapsa (a to i
bez airbagu!) mi v jezeře začala neúprosně tlačit
čumák do vody. Snažil jsem si
vynořit nozdry, jako to dělaj hroši, ale asi je
mají nastavený trochu výš
mezi
ušima. Tak jsem musel začít zlehka čubičkovat a
šlapat vodu, čímž jsem se zase
začal zamotávat do těch blbejch šnůrek...
Po chvíli mne cosi uchopilo za záda
a narvalo do člunu. Tomáši, rád Tě
vidím...
Sušení Vám popisovat nebudu, bylo zdlouhavé, zato i lelkování na přistávačce má svůj půvab.
Takže pokud víte,
že jdete do vody a máte alespoň trochu času, odepněte se ze
sedačky
bezpodmínečně ještě ve vzduchu, ve vodě nebudete
mít šanci!
Takže
nyní k mým čtyřem AMOKům a
záchranným
fullstallům
AMOK
PRVNÍ –
startovačka Kobala, srpen 2008
Poprvé jsem zažil AMOK poté, co jsem si na Kobale zalétl do rotoru. To bylo tak: start na severovýchod proti větru cca 3 m/s, následovala potupná vyhnívka bez zachycení
a
tak jsem vychytrale obletěl kopec od východu a na
jižním nasvíceném svahu nad
lomem jsem bezelstně a naivně začal kroužit v termice,
nabírat výšku a uspokojení.
Pak mi náhle padák kamsi zmizel. Do té
doby jsem vůbec netušil, že by si se
mnou mohl takhle zahrát na schovku a pak se náhle
objevil šikmo před mým levým
ramenem ve střemhlavém letu pode mne. Po prvních
dvou-třech překvapivých a
dynamických „figurách“ jsem
se nejprve pokoušel taháním za řidičky
zastavit jej
nad hlavou, ale pořád jsem nestíhal. Byl jsem
docela vystresovanej a myslel
jsem si nejprve, že je nějak nemocnej – dováděl
jako doma vyrobený drak nad
podzimním strništěm, když mu
příliš zkrátíte ocas.
Pohledem před sebe (nikoli
pod sebe!) jsem si zkontroloval výšku –
zatím dobrý, mám ještě asi
tak
Tak
jsem rozhodně uchopil osud do obou rukou, stáhl jej až pod
prdel - padák se
poslušně stabilizoval nad hlavou, sice zpočátku
ještě v ostřejších, ale
již pouze předozadních kyvech, pak už jen vypustit
v okamžiku, kdy je ta
krásná, voňavá, oranžová
plachta co nejvíc přede mnou. Celý fullstall
trval
standardních asi tak 5 až 7 vteřin, protože jsem do něho
přešel v bočních
kyvech AMOKu a pak už jsem mohl nasměrovat svého
hodného a poslušného Envyho
k Mrzlímu vrchu. Propad od začátku AMOKu
odhaduji na cca
Nedobrovolně
jsem tak názorně předvedl nade mnou
kroužícím kamarádům a
„mladým a nadějným“,
jak to dopadá, když neuposlechnete rady
zkušeného instruktora na startu –
„Pozor, na nasvícené jižní
straně je při tomto severním větru ROTOR, tak ať si
tam ňákej blbec nevlítne!“ Ještě jsem se
odskočil uklidnit na Mrzlí vrch, ale po
tříčtvrtečním frontstallu
v blízkosti hřebene jsem pro tento den definitivně
vyčerpal svoji
nahlodanou psychickou odolnost a přistál jsem na
ofipřistávačce – v tu
dobu už na zemi foukala od východu dobrá
šestka.
Celkově
v Amoku (vč. fullstallu) cca 20 vteřin, ztráta cca
150-170 výškových
metrů.
A
jaké bych si měl vzít poučení?: Poslechni
dobré rady zkušenějších
kamarádů a
nelétej do rotoru!
O dva roky později
AMOK
DRUHÝ – startovačka Lijak, květen 2010
Tak
dnes si spravím chuť po včerejším
fiasku. To jsem nad Kovkem čekal
na Boeinga a při svižnějším
jihozápadním větru jsem tak dlouho točil
v termice, až mne to zaneslo nad
náhorní plošinu se stejnojmennou
vesničkou a v následném
klesáku jsem to
proti dýze už ke hraně nedal. Boeing mne po
vysílačce důrazně nabádal, že
startovačka Kovk je přímo na jih ode mne a že na mne
počká, tak jsem udatně
vyrazil. Germáni s rogalem na střeše mně
sice nezastavili, alespoň mě
utvrdili, že jdu správným směrem. A což teprve
když mi bez mávání zastavil
nějakej milej místní sedlák,
který zkušeně pokýval hlavou, popovezl
mne ještě
asi pět kilometrů západně a pak máchnul rukou
směrem do kopce, jako když do
svahu nad Berounkou vypouští strýc
Prošek vlčáka Holana na srnce. Tak jsem vyrazil
serpentinami nahoru a po slabé třičtvrtěhodině jsem
došel až k výletní
hospodě, kde o „vzletališči Kovk“ neměli
ani potuchy - ještěže
měli alespoň studenou bíru. Ještě
jsem to ale nevzdal a vzal jsem to azimutem po hraně na
východ, což byla trasa sice
jistě nejkratší, ale nikoli
nejschůdnější. Následovaly dvě
orientační
konzultace s místními
usedlíky a za další hodinu jsem
skončil asi
Celkově
v Amoku (vč. fullstallu) cca 20 vteřin, začátek
Amoku cca
A
jaké jsem si měl vzít poučení?: I
v souvislém klesáku při přeskoku
nad horským
údolím můžeš náhle potkat
klesák
řádově výrazně
razantnější – pravděpodobně
konvergence klesavých proudů.
O tři
měsíce později
AMOK
TŘETÍ – startovačka Vetriolo Terme,
srpen 2010
Letěl jsem rovnoběžně a mírně pod úrovní hřebenu na jihozápadním svahu směrem k Feltre.
Boeing letěl kousek za mnou, zatímco Miloš si nad zatáčkou na úpatí svahu prohlížel nějakého motorkáře rozpůleného o svodidla. Nejprve jsem zaslechl slabé zašustění a zaregistroval jsem lehké ustoupení padáku vzad. Zaklonil jsem hlavu, abych si padák zkontroloval, a vidím dokonale rovnoměrně zaklopenou náběžnou hranu, jen ouška byla zcela symetricky mírně vepředu. Asi po jedné vteřině následovalo výrazné prolomení středu náběžné hrany, jako bych navodil motýlka stažením vnitřních Áčkových šňůr - padák v tu chvíli vypadal skoro jako odraz na mé přilbě na této Vlastíkovce,
no
a po další vteřině se mi celý
padák zbořil skoro až na hlavu. První tři figury
jsem zkusil chytit, ale jako již tradičně
bezúspěšně. Ve vysílačce jsem
ještě
stačil zachytit Boeingovu pobavenou
hlášku ve smyslu: „Pěkná
sestavička, co s tím hodlá pan prezident
dělat…?“
Vzhledem k relativně malé
výšce jsem mu nevysvětloval, co hodlám
udělat,
osud jsem nadále nepokoušel a po
standardním fullstallu jsem otočil křídlo na
přistávačku v Levicu.
Celkově
v Amoku (vč. fullstallu) cca 10 vteřin, začátek
Amoku
A jaké bych si měl vzít poučení?: Příčinou AMOKu mohl být bordel v rotoru, protože foukalo od severu, ale sílu tohoto proudění ve výšce jsme přesně neznali. Toto může být osudné v případech, kdy se nestartuje přímo z vrcholu kopce (kde by foukal meteovítr dozad), ale o několik stovek metrů níže, kde jde termika proti kopci, jako je tomu např. právě v Levico Termena startovačce Vetriolo Terme při severním větru. Pravdou je, že jsme se mohli, ba dokonce měli poučit z včerejšího podvečerního sletíku v Levicu, jistá souvislost by se jistě dala vystopovat. To bylo pro změnu tak: Na Kobale se mělo zhoršit počasí a před námi byly ještě dva dny plánovaného výletu, Takže jsme se po ránu vzpamatovali z večírku a vyrazili směr Itálie. V Nové Gorici jsme dvě hodiny hledali volnou WiFi a nakonec jsme stejně vyrazili do relativně nejstabilnějšího Bassana. Když jsme tam ve tři hodiny dojeli, zrovna se od severozápadu blížila bouřka.
Počkali jsme si až ten největší chaos nad přistávačkou přejde a rozhodli jsme se pro severnější Levico Terme, kde by mělo být relativně nejlépe. Než jsme se ve třech dohodli, jestli tam půjdeme napřed na pizzu, nebo zakempujeme a na pizzu půjdeme potom..... , uběhly další dvě hodiny. Zvítězila varianta KVS (klidný večerní sletík). Cestou na kopec se v jednom místě projíždí takovým sedýlkem,
ve
kterém se nám z jedoucího
auta na chvilku zazdálo, že sebou ty větve nějak
moc melou. Je to dobrý, to je určitě večerní
výdech... Slunce pomalu zapadalo, na
startovačce ani šňůrka, vánek z
údolí přímo na komory nás
neodolatelně lákal a
jak jsem jindy váhavý, šel jsem do
toho jako první. Boeing velkoryse prohlásil,
ať si to užijeme, že zatím sveze auto a zakempuje. Asi tak
po dvaceti sekundách
letu se mne zmocnil poněkud turbulentnější
stoupáček a následně neodbytná
předtucha, že je něco špatně. Začal jsem lovit
klesáky, ale nebylo jich mnoho,
zato bordel byl všude. Teprve tehdy jsem docenil smysl
zprofanovaného
pořekadla, že je lepší sedět na zemi a
závidět těm nahoře, nežli naopak.
Superaktivní pilotáží jsem proplul
nebeskými víry a asi po dvaceti
minutých
jsem sebou plácl o zem a jal se fandit Milošovi,
který startoval asi 2 minuty
po mně. Dobráckými radami do vysílačky
jsem ho chlácholil, že teď už se to dá
přežít a že na zemi je variábl se změnami asi tak
každé 3 vteřiny. Úspěšně to
vybojoval zřejmě jen proto, aby mi mohl vyčítat, že jsem mu
do vysílačky
nenahlásil hned po startu, že je tam bordel. Popravdě
řečeno, na stisknutí
spínače vysílačky, který
mám na levém ukazováčku, vůbec nebyl
čas. Takže to
byly v odborné terminologii „turbulence
až na zem“. Ještě,
než jsme zabalili padáky, tak volal
Vlastík z Česka, který nás
průběžně informoval o stavu počasí a prý kdeže
zrovna
jsme. Když jsme mu řekli, že v Levicu, tak se na chvilku
odmlčel
(zasurfoval zřejmě po netu) a pak se zeptal, co zrovna
děláme, když fouká
osmička sever… Nazítří ráno
na startovačce mi s italským temperamentem
poplácal po ramenou šéf
místního paraglajdového spolku, se
kterým jsem se seznámil
na minulém X-campu a poděkoval nám
oběma za mimořádně působivou večerní
podívanou a že prý se u hospůdky na
oficoš přistávačce málem poprali o
dalekohled. No a pak jsme všichni tři vyrazili po hřebeni
směr Feltre...
Cestou
domů jsem přemýšlel, kde dělám chybu,
že, když už do AMOKu z jakýchkoli
příčin padnu, nejsem schopen křídlo nad hlavou
stabilizovat jinak nežli
fullstallem. Výsledkem těchto úvah bylo
smířené konstatování, že už
asi mám ke
stáru pomalejší erekce a než
vyhodnotím za co a jak moc mám tahat, a přičtu
k tomu ještě vlastní reakční
dobu…, padák už je zase
v jiné pozici.
Tak jsem přijal zásadní rozhodnutí.
Pokud se někdy příště, ve
vzdálené
budoucnosti, padák nade mnou, nedejtermoska, zase
rozdivočí a vyhodnotím, že
mám tahat v konkrétním okamžiku levou,
stáhnu pravou. Na
ověření nesprávnosti této teorie
v praxi jsem nemusel čekat dlouho.
O
dva dny později
AMOK
ČTVRTÝ – startovačka Malý
Pěčín, srpen 2010
V neděli
jsme se vrátili z Alp (viz. AMOK třetí)
a v úterý se u nás udělalo
superpočásko na trojúhelníčky. Již před
týdnem za srovnatelných podmínek dala
Jana K. z Pěčína nádherný FAI
Celkově
v Amoku (vč. fullstallu) cca 25 vteřin, začátek
Amoku 1200 AGL, ztráta
výšky cca
A
jaké bych si měl vzít poučení?: Při
termicky kvalitním a bezvětrném dni, kdy
jsou ideální podmínky pro FAI
trojúhelníky, se i v rovinách
mohou objevit
microburstíky.
Pokud neuděláte v běžných letových podmínkách nějakou zásadní pilotní chybu anebo pokud nenatrefíte na microburstíka (pardon – chci říci bordel), bude vše probíhat nejspíš v pohodě. Do AMOKu tedy pravděpodobně Váš padák nepadne při nevětrném (nerotorovém proudění) a netermickém počasí – jak se pak létá či spíše nelétá, ilustruje výběr několika fotografií z posledních tří let.
A
pokud si snad chcete amok úmyslně navodit
(což Vám však důrazně neradím a
odkazuji na jeho simulaci výlučně
v rámci
„krizovek“ a to po výslovné
dohodě s instruktorem), představte si např. tento
postup: V přímém letu na speedu přejdete
razantním stažením obou řidiček
do fullstallu a v okamžiku, kdy je padák
z dohledu hluboko za hlavou
(která je mimochodem dole, zatímco
vaše nohy jsou nahoře), tak
vypustíte
nejprve jednu řidičku a druhou se zpožděním cca 1 až 2
vteřin, pokud ji ještě
pod zadkem držíte a nezapomeňte, že
Váš zadek někdy dohledáte i mezi
hlavou a nebem.
Můžu Vám garantovat, že v tomto okamžiku jste svůj
padák pěkně nasrali… a
on se Vám odmění jedinečným
zážitkem.
Každý
AMOK ve mně vždy dokázal vybudit značný stres a
tak jsem začal pátrat, co
s tím. AMOKům se v budoucnu
díky svému neortodoxnímu stylu asi
nevyvaruju, takže jak na ten zatracený stres?
Pátral jsem, pátral, až jsem
natrefil na text, který stručně zobecnil vše, co
jsem v nitru sice cítil, ale
nedokázal tak výstižně a přitom lakonicky
definovat. A proto nyní cituji:
PhDr.
Vladimír Kebza, psycholog ze
Státního zdravotního
ústavu, připomíná, že
extrémní okolnosti
vyvolávají stres,
stav, kdy se organismus připravuje na boj. Zrychluje se puls i dech,
zvyšuje se
krevní tlak, svalové napětí i
frekvence mozkových vln. Nadledvinky začnou
produkovat adrenalin, noradrenalin a kortizol. Z jater se uvolňuje
krevní cukr
k okamžitému
získávání energie, z
tukových tkání se spaluje tuk "do
zásoby". Mozek uvolňuje endorfiny, přirozené
opiáty, které mají tlumit
utrpení spojené s případným
zraněním či smrtí. U člověka k tomu v
případě
chtěného stresu přistupuje ještě možnost uplatnit
rozumové přesvědčení, že se
vlastně nemůže nic stát a že extrémní
situaci lze s úspěchem překonat.
Psychologický účinek chtěného stresu
může být dvojí: Výjimečnost situace
vyvolává
stav změněného vědomí, překročení
tradičního vnímání prostoru
a času podobně
jako třeba u jogínské meditace.
Dosažení nebo někdy i krátkodobé
překročení
hranice vlastních možností pak dokáže
osobnost psychicky očistit a naplnit
sebedůvěrou pro další život.
A
co závěrem?
Pořekadlo NNN, neboli
„Nehoda není náhoda“,
není
univerzálně pravdivé asi tak jako poučka
„Svoboda je poznaná nutnost“ - tu si taky
strkám za klobouk. Shodou souhry
okolností, které nemáte
šanci vždy stoprocentně předvídat, se i
Vám může ve
vzduchu naskytnout onen jedinečný zážitek, kdy se
nebe nad Vaší hlavou
zčistajasna rozdivočí. A pak už je to jen a jen na
Vás, na Vaší
chladnokrevnosti - a co si budeme vykládat i na
Vaší šťastné hvězdě.
Takže do nové letecké sezóny Vám přeji pouze chtěný stres při překračování hranic Vašich možností s následným psychickým očištěním se všemi jeho pozitivními účinky.
K tomu Vám
dopomáhej Termoska!
Míra
M.
http://www.pgv.cz/