Amok – aneb když se nebe
rozdivočí
(část druhá)
Fáze druhá – dofouknutí padáku
Takže
po totálním zboření křídla,
a to ať již z jakéhokoli důvodu, máte
kdesi
hluboko za svými zády křídlo
momentálně nedefinovatelného tvaru a změť
šňůr.
Následuje prosednutí do šňůr a
dynamické dofouknutí padáku,
které je buď
šťastně symetrické či neblaze
asymetrické a to v obou případech ve
třech
možných polohách předozadní osy, tj.
za pilotem (nejčastěji), nad pilotem
(málokdy), nebo před pilotem (téměř nikdy), tedy
přesně naopak, nežli
by nám to vyhovovalo, ale vo tom to je!
Symetrické
dofouknutí – toto je ideální
varianta a reakce pilota se trénuje již
v základním kurzu a
v extrémních polohách se
docvičuje při
krizovkách. Pokud
se padák po pilotově kyvu symetricky
dofoukne výrazně před pilotem – je to sice
nepravděpodobný, ale nejlepší
možný
scénář - nesmí se brzdit, padák se
nechá
prostě letět. Pokud se padák náhodou dofoukne
symetricky přímo nad hlavou, je
to pohodička - rovněž nebrzdím, předstřel není
nijak dramatický a padák se
přece musí nechat rozletět. Pokud se však
padák symetricky dofoukne ještě
hluboko za Vašimi zády, je třeba jej
v první fázi jeho nadechnutí
razantně
nad hlavou přibrzdit a přibrždění včas vypustit, aby
nedošlo k opakování
nebo dokonce prohloubení předozadního kyvu.
Ale pak tu máme ono nešťastné
asymetrické
dofouknutí křídla – a jsme u
jádra pudla. Prudké asymetrické
naplnění padáku
zmuchlaného zejména hluboko za Vašimi
zády, Vás zcela jistě vyhodí
z boční osy a toto je dle mého
názoru nechtěné
početí následného
„AMOKu“. Padák
prudce vyrazí šikmo a hluboko před
Vás,
přičemž některé šňůry jsou napnuté a
ostatní více či méně
prověšené.
K tomu připočtěte časté protočení pilota
kolem svislé a někdy i
horizontální osy, výraznou
ztrátu orientace v prostoru a než si vůbec
uvědomíte svou polohu vůči křídlu a zemi a než si
šňůry stačíte zkontrolovat,
vyhodnotit situaci a rozhodnout se, kterou stranu byste měli brzdit,
již má váš
mozek a s dalším zpožděním i
ruce časovou prodlevu nejméně jedné
další
figury, všechno je už jinak a vaše tělo je již
dávno dynamicky vrženo do zcela
jiného časoprostoru. Dle mých
zkušeností vygeneruje křídlo v AMOKu
rychlou
sérii nedefinovatelných
dynamických pseudofigur,
přičemž odhaduji, že za nějakých 10 vteřin jich
stačíte vystřihnout minimálně
5 až 7. Chybným rozhodnutím při
stažení špatné řidičky,
špatným načasováním
stažení správné řidičky nebo
malou či naopak příliš velkou intenzitou
stažení některé řidičky ve snaze stabilizovat
padák nad hlavou, můžete být
katapultování do plachty, čehož se
obávám asi
nejvíce. Nebo si „jen“
prolétnete šňůrami, kdy zůstanete
zavlečení třeba jen
jednou nohou, nebo se
Vám některá šńůrka
zachytí za
kliku záložáku a
i když záložák
neaktivuje, následuje téměř
nekontrolovatelný
kolotoč, v němž jsou síly tak značné, že
nohu ze šňůr zaručené
nevyvléknete. AMOK
ještě navíc může
vygenerovat kombinace různých
dalších
nepříjemností, kdy padák
přestává být definitivně
řiditelným - jako např.
zatwistování šňůr při
předchozím hlubším
stažení jedné z řidiček, nebo
zavlečení podstatné části
vrchlíku do šňůr
(kravata)… (video ZDE). Pokud
se vám twist nepodaří
v dostatečné
výšce rozmotat, pak si hlavně nehoďte
záložák do vrchlíku a doufejte ve svou
šťastnou hvězdu při kontaktu se zemí (video ZDE).
Pokud
se již rozhodnete hodit záložku, neusněte na
šńůrách, když
záložka nad Vámi konečně vykvete a že jí to někdy docela trvá se
můžete podívat (video ZDE). Věnujte se bezodkladně
„zrušení“ křídla,
neboť 2 hádající se hadry
nad Vámi o souhrnné ploše cca
Fáze
AMOKu třetí
– co
s ním?
Bohudík se mi zatím nestalo, že by padák v AMOKu následně přešel do zcela nekontrolovatelné rotace z důvodu např. kravaty či zatwistování šňůr při hlubším stažení jedné z řidiček. Jak takovýto twist zacvičí s křídlem a že i z této situace se dá vybruslit pokud je výška, můžete na videu z krizovek shlédnout zde (video ZDE).
Jakže
to pravil klasik, že zážitek nemusí
být nutně pozitivní, hlavně když je
intenzivní? Již tak dostatečně intenzivní
zážitek ještě můžete
výrazně zesílit, pokud jste
zvyklí mít
volnější nožní popruhy a při AMOKu
v některém z kratičkých stavů
beztíže
se Vám nešťastně jeden
z nožních popruhů (podle toho, zda je pilot
mužského
pohlaví levák či pravák)
nastaví do polohy přímo na střed rozkroku. Při
prosednutí, které tak nutně potřebujete a
které zákonitě následuje, byť by
nemuselo být tak prudké, máte o jedno
z posledních vyvrcholení
vystaráno.
Takže AMOK a co včil?
Výška, výška,
výška – pokud
se jí nedostává, použijte
neodkladně záložák
– je to víceméně jistota, byť těžko
řiditelná a o ideálním
místě dopadu můžete
jen snít. Na druhou stranu,
kotník či
dlouhé kosti se hojí přeci jen lépe
nežli páteř. Pokud je výšky relativně
dost,
přičemž míru oné relativity
nechávám na Vašem
uvážení, přicházejí do
úvahy
v zásadě dvě možnosti:
1.
Pasivně sebou necháte zmítat a čekáte,
že se to nějak samo spraví. Pokud máte
štěstí a padák se
řízením osudu po pár
vteřinách nebo taky po nekonečném
intervalu několika desítek vteřin stále ještě v
dostatečné výšce nad zemí,
byť po propadu třeba i
několika stovek metrů, sám
zregeneruje
přes nějakou ustálenou figuru – nejčastěji přejde
do prudké spirály, kterou už
rozchodíte - v tomto případě jste
založením fatalista. A pokud nemáte
štěstí, jdete v kyvech až na zem
– v tomto případě jste
založením
sebevrah.
2
Osobně dávám přednost aktivnímu
přístupu. Podle mého názoru je
nejrychlejším a
nejspolehlivějším řešením,
jak vyvést padák
z neřiditelného AMOKu,
standardně
provedený fullstall.
Přehledný
článek o fullstallu od D. Carbola najdete ZDE.
Při
správně provedeném
fullstallu se křídlo
relativně velmi brzy, dle mého odhadu tak během 5 vteřin,
stabilizuje v poloze,
ve které jej tak
toužebně chceme mít,
t.j. kolmo nad
hlavou, přičemž všechny
šnůry jsou zároveň napnuté. A pak už
nezbývá než jej úspěšně
vypustit. Takovýmto
fullstallem zároveň minimalizujeme
a ihned eliminujeme riziko, že chybným stažením
domněle správné řidičky AMOK
prohloubíme. Při AMOKu je typické, že
prudké a v podstatě nepředvídatelné zmítání
padáku s Vámi neustále
pohazuje
ze strany na stranu a
šnůry nejsou delší
dobu symetricky napnuté, aby Vás uvedly
do nějaké povědomé figury a pokud se na
chvilku prudce napnou, pak jen proto, aby Vás katapultovaly
do další „pseudofigury“. Právě takto
střídavě povolené šňůry jsou dle
mého názoru zcela charakteristickým
rysem AMOKu.
Osobně se počítám mezi většinové, t.j. klasické paraglidisty,
kteří
v zásadě létají na G (ne, není to
zkratka Gambrinusu
ani mýty opředený
bájný bod „G“), to je ona
téměř všudypřítomná
gravitace, která je základní
premisou paraglidingu. Akropiloti naproti tomu při svých
dechberoucích kouscích
létají převážně na sílu,
která ale nemá ani vlastní zkratku,
ale je pouhou
odvozeninou (podtřídou) univerzální
síly „F“ a říká se
jí odstředivá síla
„Fo“.
Tuto odstředivou sílu si sami vygenerují
uvedením svých akrospeciálů do
nejroztodivnějších dynamických figur,
které mají převážně 100% pod kontrolou
a ve
kterých mají téměř bez
výjimky šňůry více nežli
napjaté. Avšak v případě
sebemenší chyby je jim ona odstředivá
síla
na pikaču a naše drahá gravitace je může urychleně rovněž nasměrovat do
hájemství AMOKu. Přechod
z jedné figury do druhé
realizují akropiloti vždy na napnutých
šňůrách,
kdežto v AMOKu se přechod z jednoho kotrmelce do
následného výkrutu
s vrutem děje na šňůrách
napnutých, které se ve chvíli
Vašeho katapultu
promění na šňůry povolené a proto je
každá následující
pseudoakrofigura
nepředvídatelná a tudíž
neřiditelná. Neznám žádnou klasickou
akrofiguru, která
se provádí na prověšených
šňůrách, pokud se mýlím,
poučte mne. Z toho
plyne, že AMOK je pouze pseudoakrobatická
sestava, neboť je
v mnoha fázích letu
(pádu)
realizován na povolených
šňůrách – to je základ jeho
problému, proto je tak
těžké jej nějak standardně usměrnit či vyjít
z něho standardním způsobem.
Zatímco
zkušený akropilot při zdařilé sestavě
připomíná elegantního artistu,
létajícího
vysoko pod šapitó v cirku na
vysuté hrazdě, tak jsem si při AMOKu vždy
připadal zoufale neobratný a zažíval jsem
pocity opilce, který se marně
snaží
získat ztracenou rovnováhu pří klopýtání
za noci v hlubokém oraništi a přitom
jsem toužebně hledal nějaký záchytný
bod,
od kterého bych se odrazil ke standardní figuře.
Akropilot sní o tom, že jím
vystřižený Infinity Tumbling nikdy neskončí,
kdežto paraglajdový
pilot-fatalista, zmítající se
v neřiditelném
Infinity
AMOKu, si toužebně
přeje, aby to už
konečně skončilo. Oba nakonec skončí na zemi, jen akropilot na tom
bývá obvykle
poněkud lépe.
Takže
prozatím Vám přeji, za každých
okolností a vždy, jen nádherně napjaté
šňůry...
Třetí a
poslední díl příště
Míra
M.
http://www.pgv.cz/