Amok – aneb
když se nebe rozdivočí
(část první)
Vlaštovky
i další stěhovaví ptáci s časným
podzimem již dávno odletěli, intuitivně a proto bezchybně
využívajíc
stoupavých proudů a na své
každoroční pouti zamířili ještě o
mnoho hřebenů jižněji, nežli jsou naše běžně
dostupná padáčkářská
Eldoráda (a
ne jen bodové supermarkety). Mnozí z opeřenců se
na předlouhé cestě stali, a ti
podzimní šťastlivci se na
blížící se
zpáteční cestě ještě mohou
stát, vítaným
zpestřením pestrého
jídelníčku divošského lidu
pyrenejského, apeninského či
balkánského, pokud je někde nešťastnou
náhodou nezhltnou nenasytné turbíny
proudových monster,
přenášejících
neukojitelné lidské migranty, kteří
vyrážejí
za neodolatelnou vidinou tepla a slunce (i v tomto
našem „sračkovatém“
období) kamsi na Kanáry, Madeiru nebo snad i
dále…
Ano - slunce, teplo, stoupavé vzdušné proudy, mírný vánek – to jsou základní atributy našeho požehnaného nebeského poletování.
Kromě
běžných a víceméně
nevinných klapanečků, které již
s přehledem a lehce
zrychleným tepem umíme bravurně
vyřešit, ale i na nás ve vzduchu
číhají obludné
příšery, po jejichž
zákeřném ataku se naše klidně
klouzající pohodová
křidélka
rázem promění v divoce
zmítané bestie,
vyžívající se
v nečekané a
zdánlivě neukončitelné sérii
megadynamických asymetrických
zaklopení,
negativek, fronstallů, vývrtek, twistů, kravat a
dalších, mnohdy téměř
nepojmenovatelných figur a zejména v jejich
ďábelských kombinacích. Takovéto
náhlé zdivočení nebe nad hlavou jsem
si po loňských zkušenostech, a nejen pro
účely tohoto článku, pojmenoval
pracovním názvem „AMOK“ -
neboli „Asymetrické Motání
Okolo Křídla“ (ano,
nepletete se - AMOK je též obecný
výraz pro tropické
šílenství).
Smyslem tohoto článku není v žádném případě Vás, dosud AMOKem nepolíbené, vystrašit, tím méně se jedná o návod, jak jediným správným způsobem řešit níže popsanou kritickou situaci, ale mým úmyslem je pokusit se vyvolat pokud možno věcnou a neironickou diskusi nad tímto sice řídkým, ale poměrně nepříjemným a silně stresujícím chováním padákového kluzáku. A věřte mi, že následně zahnízděný stres ze sebe setřesete, alespoň z větší části, až po několika dalších bezproblémových letech a nemyslím tím „rocích“ létání.
Osobně
nejsem nikterak hrdý na to, že jsem se do této
nepříjemné situace dostal za
svou šestiletou praxi rekreačního pilota (2 roky
Atis, 2 roky Envy, 2 roky
AvaxXC2) již čtyřikrát v posledních
třech letech, z toho třikrát během
dvou letních měsíců loňského roku.
Někteří služebně starší a
zkušenější
kolegové mě s útrpným
výrazem leč nekompromisně přesvědčují, že jsem se
vždy musel dopustit zásadní pilotní
chyby, neboť si padák dostatečně
nehlídám a
že vždycky přeci musím hrozící
nebezpečí včas vycítit
„vyměknutím řidiček“ a že
tudíž nedodržuji principy „aktivní
pilotáže“, dobře popsané např. D.
Carbolem (odkaz ZDE).
Jsou však i situace, kdy dle mého názoru ani sebeaktivnější pilotáž Vám nepomůže a křídlo se Vám může zcela bez varování během zlomku vteřiny zbořit nad hlavou a to i zcela nesymetricky. A pak už jen záleží na tom, v jaké konstelaci nejen předozadní, ale zejména i boční osy padák-pilot-zemská přitažlivost (nebo i odstředivá síla) se padák zregeneruje, což v této kritické situaci v podstatě již nezávisí na Vašich schopnostech a dovednostech, tím méně na Vaší vůli a toužebném přání. Na X-campu 2009 v Levico Terme se mi náhle zcela zbořil padák nad hlavou při přeskoku údolí ve směru ke hřebenu u Feltre a to na polovičním speedu v mírném klesáku.
Naštěstí
se křídlo hned v prvním
dopředném kyvu s prudkým
prásknutím
zregenerovalo a to zcela symetricky přesně v okamžiku, kdy
jsem byl kolmo
pod ním, takže jej nebylo nutné ani nijak
výrazně přibrzdit. Odnesla to jen
jedna šňůrka v galerii řady C, jejíž
přetrženou, větrem vlající část jsem
zprvu mylně považoval za pavoučí vlákno
babího léta, než jsem si uvědomil, že
je květen. Takže takovouto situaci ještě za AMOK nepovažuji,
ten je poněkud
dramatičtější.
Celý
průběh klasického AMOKu, jak jsem si tuto nedobrovolnou
pseudoakrobatickou část
letu nazval, lze rozdělit do tří
základních fází.
Fáze první
– totální zboření
padáku
„Tři
desítky osob na palubě stroje vietnamských
aerolinií byly ve středu zraněny,
když se letadlo na lince z Hanoje do Paříže propadlo nad
Ruskem do
vzdušné díry a
náhle ztratilo výšku. Přesto doletělo
do cílové Paříže,
kde bylo dvanáct zraněných
hospitalizováno“
„Ve
Spojených státech byl zaznamenán v
krátké době už druhý
záhadný úhyn ptáků,
kteří doslova popadali z nebe. Veterinář Jim LaCour
řekl, že uhynulí vlhovci,
špačci a kosi měli polámaná
křídla a kosti. Někteří měli zlomená
křídla, ale
žili. Padající ptáci
vráželi do sloupů veřejného osvětlení,
do vozidel i do
lidí nebo vzájemně jeden do druhého. Někteří
letěli z nebe kolmo přímo do
země.“
Pomineme-li tedy nepravděpodobné příčiny antigravitačního charakteru, či chybícího vzduchu, pak mohou být na vině oblasti s výrazně turbulentním prouděním vzduchu jako jsou klasické rotory, vyskytující se obvykle na závětrné straně za pevnými překážkami anebo v těsné blízkosti základny bublajícího kumulu,
které
Vám také mohou důkladně provětrat krovky, ale ty
většinou můžeme a měli
bychom předvídat
a do rizikových míst
raději nelétat. Do této kategorie je
možné též přiřadit i překotné
turbulentní
proudění v oblasti čertíků (dust
devils), které jsou začasté
v horách
při střetu meteovětru z jedné strany kopce a
termiky ze strany druhé
a v případě rovin též při
výrazné termice za slabého větru. Při
zemi úzké
choboty nasávají a
víří prach, listí,
stébla
trávy či zdvihající celé
posečené makové pole i s žebřiňákem a
s narůstající
výškou se rozšiřují do
trychtýře, kde jejich slábnoucí
účinky dosahují i několika
stovek metrů. I průlet nízko nad
silnějším čertíkem může AMOK aktivovat.
Pokud si nezachováte chladnou hlavu a upadnete v problémech do strnulosti, ještě pořád můžete mít štěstí.
V Bassanu jsem jednou asi
na vzdálenost
Štěstí neměl a hůře dopadl jeden mládenec v Dolomitech. Ten den na startovačce Col Rodela foukal mírný severní vítr z Val Gardeny a do toho v pravidelných intervalech chodila slušná termika na jižním svahu. Výsledkem byli docela ostří čertíci a starty nebyly převážně nic moc.
I ve vzduchu bezprostředně po startu to bylo docela hravé. Do jednoho z termických intervalů, za nezištné pomoci Miloše K. odstartoval nějaký Maďar
a
asi po
Naneštěstí ale v této figuře zcela vytuhnul a zůstal tak až do dopadu na travnatý svah pod námi.
Zraněného si odnesla asi za půl hodiny helikoptéra a padák se sedačkou jeho kamarádi zabalili a předali na startovačce jeho manželce jak na filmu z amerického vojenského pohřbu.
Byli
jsme rádi, že neumíme maďarsky.
Takže to byly
rotory a čertíci, kteří
si s námi mohou pěkně zadovádět. Samostatný
článeček o těchto jevech i
s několika pohyblivými obrázky
chystám už několik let, snad „někdy
příště“. Musím přiznat, že
jsem si několik prvních sezón v pohodě
létal
v blažené nevědomosti a naivní
představě, že tzv. „střih větru“ je
náhlá změna směru větru, neboli změna
proudění vzduchu pouze
v horizontálním
směru (případně orografického charakteru dle
členitosti terénu), po které by
však následoval zřejmě jen půlklap či frontstall,
kteréžto režimy jsou
standardně řešitelné a jejichž korekce obvykle
nečiní pilotovi větší
potíže ani
v základním kurzu, natož po
absolvování krizovek.
Kromě již dříve popsaných oblastí s turbulentním prouděním jsou však ještě situace, kdy jsou letové podmínky výtečné a zdánlivě zcela pohodové - vítr skoro nefouká, kvalitní termika kam se podíváte, překážky převážně způsobující rotory v nedohlednu a přesto se může znenadání vyskytnout prudký vertikální nápor vzduchu, směřující na vrchlík shora dolů a vy se svým miláčkem se do tohoto prostoru prostě jen smolně natrefíte. …A zde je třeba brát v potaz, že se může jednat o tzv. „downburst“, který, pokud jej náhodou potkáte, zježí Vám až ke kořínkům vlasy, pokud je ještě máte,
a
v mžiku zničí Vaši aeronautickou idylku, přičemž
briskně aktivuje vaše žlázy
s vnitřní sekrecí (adrenalin,
noradrenalin, kortizol, endorfin, dopamin,
případně další dosud
nepojmenované strachotiny), které zaručeně
zrychlí Váš tep,
zapříčiní prudké
stažení svalů okolo solarplexu nebo
naopak „jen“ uvolní Vaše
svěrače…. Každý si doplňte dle svého
naturelu.
Downburst
není pouhý
klesající vzduch, není ani to
pouhý sestupný proud – je to
prudký propadavý vítr
nezřídka o rychlosti
několika desítek metrů za vteřinu (Dvořák
uvádí - „v zadní
části postupujícího
bouřkového kumulonimbu jsou prudké
sestupné pohyby vzduchu s hodnotami až
50 m/s, které mohou způsobit leteckou katastrofu“). Představme
si pro ilustraci následků downburst podstatně
slabší, říkejme mu proto zdrobněle
„downburstík“, dejme tomu
„pouhých“ 10m/s, který
však nemusí být nutně vždy jen
pod kumulonimbem. Náraz vzduchu shora na křídlo
je však i v takovémto
případě skutečně brutální.
Uvědomíme-li si, že lehký vrchlík
nemá
v podstatě žádnou setrvačnost a je proto během
jediné vteřiny sražen o 10 metrů
níže, zatímco Vaše setrvačnost
dopředného pohybu kolem 10 m/s Vás
v tomto
okamžiku zachrání před tím, aby
Vám křídlo spadlo doslova na hlavu a spolu se
šňůrami si Vás obalilo jako pavouk svou
muší oběť, protože křídlo přitom
spadne
naštěstí až za Vás.
V této fázi
náhlého a totálního shora
zfouknutého
padáku dle mého názoru již nelze
aktivně nic konat, nezbývá než bezmocně čekat,
v jaké konstelaci vrchlíku se propadnete
zpátky pod něj, prosednete se do
šňůr a aktivujete tak dofouknutí
padáku. Čím déle ono
prosednutí trvá, tím
dramatičtější je následný
AMOK. Bohužel nemám k dispozici
žádné video,
zachycující totální
zboření křídla, způsobené
právě downburstem. Všechna dále
použitá videa z krizovek (budou
v části druhé) proto jen
dokumentují
faktickou neřiditelnost křídla, způsobenou
manévry, které se
„nepovedly“, anebo
jen prostě letové problémy simulují.
Rozdíl mezi standardním klesákem a downburstem si analogicky představuji jako rozdíl mezi řekou a horskou bystřinou, někdy spíš až vodopádem (pod Cb). Pokud někde vzduch stoupá, musí zákonitě zase někde klesat. Pokud vzduch výrazně stoupá na rozsáhlejším území, může za určitých okolností nastat okamžik, kdy si prorazí v některém místě této stoupající oblasti svou cestu zpět k zemi a čím užší je tento koridor, tím je klesání zákonitě prudší. V horských oblastech zajišťuje náhradu za vzduch stoupající u svahu přízemní údolka, ale i zde je část vzdušné masy rovněž nasávána zpět k zemi nad horským údolím, kde se vyskytují obvyklé klesáky, které přeskakujeme obvykle na speedu. Ale i v těchto souvislých oblastech klesajícího vzduchu nad údolím mohou nastat chvíle, a to zejména v místech konvergence klesavých proudů, kdy můžeme potkat downburst. Záludnost jeho výskytu spočívá v tom, že si v pohodě přeskakujete nějaké horské údolí a prolétáte logicky oblastí očekávaného zvýšeného opadání např. 3 m/s.
Máte pocit, že nijak víc to už padat nemůže a čekáte na první signály termiky, které se objeví snad až nad támhletou odtrhovou hrankou kdesi v kouřmu před Vámi. Speed máte sešlápnutý třeba jen na půl plynu a padák se už dobré 4 minuty nijak nevrtí jako je tomu v termice, klidně si tedy fotíte, měníte baterky, které jste si po bujarém večírku se Srnečkem zapomněli dobít, doplňujete tekutiny, komunikujete s přáteli na přeletu, někteří dokonce i pokuřují.
A
v tom na Vás cosi shora udeří a je
z toho AMOK. Ale
i v rovinách u nás doma při
kvalitní
termice a slabém větru můžeme potkat při zemi
čertíky a vysoko nad zemí
downburstíky.
Ostatně,
výše uvedená vodní analogie
není zcela od věci, protože fyzikální
zákonitosti
jsou údajně univerzální. U
otevřeného moře způsobuje vytrvalá
silnější bríza
postupně se zdvihající
výšku hladiny moře v těsné
blízkosti pobřeží. Takto
vzdutá hladina vodní masy, neustále
tlačená k pobřeží
neustávajícím příbojem,
však zákonitě může za určitých
příhodných okolností způsobit, že při
překročení
kritického bodu dojde v některém
místě k jejímu prolomení a
úzký prudký
proud vody prorazí svůj koridor proti příboji na
volné moře, čímž si zajistí
rovnováhu tlaku vodní masy. A čím
užší je tento proud, tím je jeho
rychlost
vyšší. Ani ten
nejzdatnější plavec, který se
nešťastně ocitne v tomto proudu,
se nesmí snažit plavat proti proudu
k nejbližšímu pobřeží,
protože není
v lidských silách protiproud zdolat a
vyčerpaný skončí na širém
moři daleko
od pobřeží. Z tohoto proudu se údajně
musí plavat kolmo na jeho směr, aby byla
šance dostat se zpět do klidných vod
nepříliš daleko od vysněné
pláže.
Jsem
přesvědčen, že zkušenosti s Amokem má
více pilotů, pouze se o nich
většinou nic nedozvíme, anebo to jen večer
s nejbližšími kolegy proberou u
lahvinky rozpouštěče stresu. Myslím si ale, že je
to škoda…, neboť ačkoli jsou
zkušenosti nepřenosné, může být jejich
štěstí v neštěstí
poučením pro
ostatní piloty Amokem dosud
nepolíbené. Vzácné
výjimky tvoří jen pár pilotů,
kteří se o svých nepříjemnostech
podělili i s kolegy.
(Zdroj:
Skyfly – Nehody)
„Zdravím,
jen v rychlosti - plný speed v 3m
klesání, 3/4klap, jen přibrzdit rozhodně
nestačilo, 250m rodeo, záložka,
neuvěřitelná klika při přistání
doprostřed zahrady v jinak hustě zalesněné i
zastavěné oblasti, zpytování
svědomí, výsledek:
nezvládnutá pilotáž ze
stále
ještě nezkušenosti, štěstí
víc než rozumu, krizovky - nutnost. Vegan.“
(zdroj
PGweb, autor HoJA. )
„Všechno šlo báječně, až do chvíle, kdy jsem se vracela (Speikboden) a chtěla dát druhý rameno. Dobírala jsem si před přeskokem a Termoska se rozhodl, že mi ukáže, kdo je ve vzduchu pánem a kdo pouze hostem. Vyprášil mi kožíšek tak, že mě chuť letět dál opustila. Ještě že mám rozumný křídlo a štěstí, že jsem v tu chvíli nenašla záložku. Teda asi štěstí…. To si tak točím stoupák a najednou začal tanec. Po pravdě si nemůžu srovnat v hlavě, co se tam stalo. Ani jak šlo všechno po sobě. Mazel začal jančit, padala jsem dolů, vím jistě, že nepřišel ani front ani full jen klapání a tanec. Vario řvalo, že padám, ať už něco udělám. Hlavou mi probíhalo, co kdo vyprávěl, jakou udělal chybu. Petr - držel křídlo přibržděný. Tak jsem si říkala, padáš, musíš ho povolit, ale nepomohlo to. Honza - nemrkl se, kolik má ještě výšky. Tak jsem občas mrkla, kolik mám ještě času. Pořád jsem měla pocit, že už už je to dobrý a znovu klap. Říkala jsem si, že to nedám a nebudu ztrácet čas. Chtěla jsem sáhnout po záložce, ale nenahmátla jsem jí. Tak jsem si řekla: zkus to ještě! Pak to přešlo do spirály, najednou jsem letěla kolem plachty a konec. Mazel se tvářil, že se vůbec nic nedělo, úplně klidný křídlo a pohoda. Nebýt toho, že jsem se za chvíli rozklepala, tak tam byl úplný klid. Já nevím, jestli je dobrý to sem psát. Asi si moc lidí bude myslet, že je špatný, že si přesně všechno nepamatuju, že jsem nereagovala správně, že jsem srab, že jsem neletěla dál..... ale teď už s tím nic neudělám. Ale i tak je to tam moc pěkný a ráda tam poletím znovu.“
Míra
M.
http://www.pgv.cz/
A ještě kopie reakcí ze vzkazů:
Vlasta
30.1.2011
(18:49)
Mírovi dík za krásný příspěvek,
už se těším na další díl!
Rumburak
reaguje:
31.1.2011 (08:40)
hezky Míro...honem další než
bude letovo, pak to odmítám číst
JaHo Ja
reaguje:
31.1.2011 (09:19)
Běhá mi mráz po zádech ... Ale
když se něco pojmenuje, tak je to hned přijatelnější. Má to jméno = dá se s tím
mluvit.
Jen aby to nedopadlo, že se
budeme večer scházet ve stanu, pod spacákem a tajně si šuškat, aby to velký pan
BUŘT neslyšel a nešel po nás....
Šup sem s další částí, ať vím,
jak se z toho příště dostat. Ale
s fullstallem se mnou nepočítej
kozleek
reaguje:
31.1.2011 (09:32)
Míro - dal sis na čas ale jak
vždy to stojí za to Díky
za supr počteníčko v těchto těžkých dobách mrazu a bezletového počasí.
Rosťa
reaguje:
31.1.2011 (13:44)
Míro, krásně to máš
pojmenováno... Ale
my mladí, (parajelita) by jsme to líp pochopili s dávkou Srnečka pod kůží.... Teď
když to čtu, tak mi z té sladké nevědomosti běhá mráz po zádech...
jaho
reaguje:
31.1.2011 (15:22)
Zdar Míro, tak napínavé čtení
tu dlouho nebylo. Začínám mít podezření, jestli nejsi v nějáké přízni s
Erbenem, protože takhle jsem se naposledy bál,
když nám ho četli na"dobrou noc".
Asi je v nás něco úchylného, protože i když jsme měli
v kalhotech a zrychlený tlukot nás až dusil,
chtěli jsme slyšet další "pohádku" Tak
neváhej a doraž nás
Par Mac
reaguje:
1.2.2011 (20:01)
Míro, já to tušil , že to bude
silnej čtenářskej a jinej zážitek!
Brába
reaguje:
2.2.2011 (20:53)
Ahojky
Míro. Píšeš moc hezky,
ale nemohu se bohužel připojit k davu vyděšených
"gratulantů". Trochu
mi některé části připadají pesimistické,
když se tvrdí, že pádu do figur nejsme
schopni nijak zabránit a ani nezávisí na
naší vůli jak se padák zregeneruje. V
jiných částech jsou výrazně hororové prvky
(ptáci padající z nebes, letadla
padající do vzdušných děr, zježené
vlasy až ke kořínkům) a další kusy jsou
výrazně
pavědecké - VYMYŠLENÍ si downburstíku 10m/s
ve volné atmosféře, srovnávání
atmosférických jevů s příbojem. Tvrzení, že
pilot po kolapsu padáku pokračuje
směrem vpřed - tedy vodorovně. Co na to pan Newton a
tíhové zrychlení? Nic? A
tak se ptám slovy klasika: "Míro, komu tím
prospěješ?"
Bery na
brábu reaguje:
3.2.2011 (11:11)
Srovnávat děje v atmosféře s
ději v "mase vody" je postup víceméně správný (alespoň dle fyziky).
Jak plyny tak kapaliny totiž patří do stejné skupiny: tekutiny. Děje popisuje
teorie dynamiky tekutin. Mění se jenom pár věcí, princip je stejný (kapalina
není na rozdíl od plynu stlačitelná, ale pochybuji že by stoupák byl schopen
stlačit vzduch).
Mareček na kamarády Re: AMOK
3.2.2011(14:01)
I přes výrazně hororově žertovný a odlehčený
tón celého mého článku jsem přesvědčený o správnosti jeho zaměření i o tom, že
i ve volné atmosféře můžeme na downburstíky narazit. Po zboření padáku
následuje pilotův setrvačný pohyb vpřed a samozřejmě dle Newtona i dolů (na
fyzice jsem v 7. třídě ZDŠ nechyběl).
Dle orientačních výpočtů a simulací během půl vteřiny (běžná reakční doba
pilota) po nalétnutí do 10 m douwnburstíku uletí pilot setrvačností cca 5 m
vpřed a zároveň ztratí necelých 5 m výšky. Křídlo je tedy po půl vteřině
zbořené za pilotem pod úhlem 45 stupńů a jeho nesymetrické dofouknutí může AMOK
způsobit.
Smyslem článku je trochu oživit zimní
chlandru a hledat u zkušenějších pilotů, nežli jsem já, rady, jak AMOKu
předejít a pokud do něj z "jakýchkoli důvodů" spadnu, jak jej co
nejrychleji a nejbezpečněji řešit. A o tom jsem se zatím nikde ničeho
nedopátral.
A pokud článek vyvolá alespoň u některých
pilotů potřebu absolvovat krizovky, pak i své odvozené poslání splnil.
P.S. Nejsem placeným náhončím žádné PG školy,
pořádající SIV kurzy, nebo že by...?
3.2.2011 (14:31)
já chci druhej díl, igdyby mělo bejt na jaře
o pár kusů na startu míň
3.2.2011 (19:00)
Ja teda nejsem expert na meteorologii a
fyziku kapalin, nicmene na "daunbuřtíky" jen tak z niceho nic teda
priznam se neverim Spis
bych rekl ze je to proste normalni bordel puvodu termickeho, zavetrneho,
pripadne v kombinaci s hladinovym ci mistnim strihem vetru. K tomu aby se ti
vyskladalo kridlo vubec neni potreba klesak o rychlosti 10 m/s smerem dolu,
staci podstatne mensi vertikalni rychlosti - jak znamo, po naleteni do stoupaku
(celem) ti jaksi nema co klapnout, i kdyby byl sebesilnejsi (maximalne tak
utrhnout snury ti to muze),
ale z horni strany drzi nabezku pouze velmi maly tlak ve vrchliku a pozitivni
uhel nabehu. A na pocit "zboreneho kridla" staci, kdyz dojde k
hlubsimu frontstallu od stredu vrchliku bez adekvatni reakce pilota. Kridlo se
pak prolomi a jde usima k sobe, zaroven uz jde samozrejme za pilota a
regenerace muze pak byt docela divoka (pekne video jak to probiha je zde http://vimeo.com/19409117
).
Zborenej vrchlik
jsem mel nad hlavou jednou a to pred 8 letech v Dolomitech a bylo to naprosto
jasne puvodu termickeho. Musim zaklepat, od te doby OK (a doufam ze to tak bude
i nadale)
marcello
3.2.2011(19:15)
Mareček Re: AMOK
Moc
pěkný článek, navíc
doplněný autentickými fotografiemi. Demonstruje
dlouhodobě připravovaný text a
slibuje zajímavé pokračování. Vůbec
nepochybuji o tom, že máš ostatním co říct
a hlavně smysluplného.
Kéž by bylo víc takových
autorů. Gratuluji.
jaho
3.2.2011
(20:23)
Našemu nejmilejšímu a taky
NEJVÁŽENĚJŠÍMU PREZIDENTOVI
Míro, nedej se odradit občasným
rebelstvím a publikuj dál I
nadále můžeš počítat s masovou podporou svých věrných.
2. díl doporučuji vydat po 22. hodině s hvězdičkou (pouze pro dospělé piloty). I
když já horory taky moc nemusím, na pokračování jsem zvědavý.
3.2.2011 (21:14)
Velmi povedené video, jak asi
nemá probíhat
normální pohodové letání. Pilot
víc než to, kam letí, pozoruje to, na jaké
"mr..e" letí. Což zrovna nevypovídá o
přílišné pohodě na palubě.
Podle záběru to na velkou divočinu nevypadalo a ani ten klapanec
nebyl vyložená
jedůvka, přesto následovala otočka o 180. Borec to ale
zvládl na pochvalu,
protože na zaváhání a dotočení 360 mu ta
skalka za zadkem místo už nedávala.
Zlatý Ačka, výkon v paraglidingu není stejně asi
jako prachy v životě, to nejdůležitější.
Brába
3.2.2011 (22:18)
http://old.chmi.cz/torn/poznamky/downburst.html
4.2.2011 (17:03)
odpověď scorpiho příspěvek 3.2.2011 (19:00) -
vysvětlení pro ostatní:
video, kterým
podporuješ svůj názor/teorii,
zachycuje chování křídla/pilota po
vlétnutí do rotoru, což nemá se situací
popisovanou v článku příliš mnoho
společného. navíc se jedná o SOL TR2
křídlo... což je 2-lajna, s výztuhami ála Mantra
10,2....takže chování asi
zrovna nebude až tak podobné křídlům, na kterých
létá většina přítomných...i
nepřítomných ;-)...