Podzim s vůní bramborových lupínků.
Lety
po větru na motorových
padáčcích dačické sqadry v
minulém roce mne inspirovaly, že bych něco
takového mohl také zkusit. A
právě tento týden, za
krásného babího
léta, kdy strop namodro nad hlavou
celý den
dával tu správnou
příležitost. Zval jsem Vlastíka, Milana
Brejchu
i Františka Smrčku - všichni byli v
práci. V úterý
dvanáctého října
jsem hned popoledni začal v práci
ztrácet výkon a stále běhal mezi
mapami
portálem www.chmu.cz,
webriefingem a vypouštěl balonky s buzolou v ruce.
A tam došlo k zásadní
změně směru letu. Vlastíkův nedělní let
s východním větrem v zádech
s mým cílem letiště
Kramolín u Třeboně byl mimo
hru. Ale
protože Jižní Čechy za dobu, co po světě
chodím, již leckde
poznamenala moje noha studenta, pilota,
vojáka a podobně, prodloužený
směr větru dával jasný cíl.
Husitské město Tábor. Zavolal jsem na
letiště Standovi Jirmusovi, zda a jaký
mají provoz a s jeho přáním
pěkného letu jsme se rozloučili. To, že jsou
aktivované vojenské ,,nudle"
TSA 22 a TSA 27, mi potvrdili na Praha INFO s
tím, že je co
chvíli
aktivují a zase deaktivují. A tak
papírek s jejich polohou podle bodů na
zemi jsem si připravil k zasunutí na
pultík a začal ostré
odpočítávání. Přitom mi
volal Milan Brejcha, byl by dobrý parťák,
ale
práce mu nedovolila být včas na startu.
Ostatně mě taky ne. Ač jsem
začal kolem fimičky chodit
snášíce si
létací aparátek| skryt do
montgomeráku
a ušanky, aby mne zákazníci
nepoznali a chodili rovnou za
mými zaměstnanci, nepodařilo se mi to. Bylo to
spíš jak na potvoru horší,
lidé chodili a ptali se mne na pana
vedoucího, zahrnujíce mne důvěrou,
že měli štěstí na člena
nádvorní počišťovací
skupiny, co toho ví
vždycky nejvíce. S naloženým Kombáskem
mne syn Kája vyvezl na Petrovec - bylo
čtvrt na pět! Čas šel proti mně.
A pak začala
série komplikací, jakou nepamatuji.
Taťko, tak jsi opatrný a tady Ti chybí
šroub! Cože?? Fakt! Na převodovce,
jeden ze šesti! Tak honem domů pro
náhradní a opravit.
Vypucování vrtule,
nádrž po špunt a motorová
zkouška, navlečení do
teplých doplňků a bundy
už bylo otázkou rutiny. Zadrhlo se to ale na
vysílačce, nespolehlivě
klíčovala, docela rád jsem se
jí zbavil. Jsem nahoře rád bez těch
elektronických meškadel. Ale
snad podruhé v životě jsem
si dal do kapsy a na šňůrku uvázal můj
foťáček. Start na kříž se nepovedl,
ani druhý, čímž jsem trácel
minuty cenné na let před západem sluníčka. Třetí
start na klasiku už za mě udělal asi pajda
radši sám přesto, že
jsem zahlédl pravé
ouško, jak se
fláká. Chuť mého
spolehlivého pajdy být u toho však
byla veliká, zabral a BYLI JSME TAM! Hned
první pocity dávaly tušit, že by to
mohlo vyjít. Plyn na plný
knedlík,
abych nad Bábou byl už nad TSA.
Zem se docela
rychle vzdalovala, takže
TSA bylo po chvíli v pohodě pode mnou. Let byl jak
na kolejnici, jak to
mám rád z rogálka či
balónu. Žádné
drncání, pajda seděl
jak
na fotce, rychlost po větru směr Tábor se
držela na 50.
Vzpomněl jsem si na Vlastíkovu
zkušenost, že nad inverzí fučelo až
devadesát proti zemi. Tak tady nejvíc
padesátosm ve výšce nad
kilometr
AGL a to bylo taky fajn.
Dolů jsem se ani moc nedíval,
spíše jsem se
kochal letem nad inverzí. Panečku, na to jsem se
těšil už několik
světelných let. Poprvé jsem tam nad
inverzí a často býval s rogálkem a
pak s balónem. Byl to úžasný
zážitek z barev, jak
jde
ten fialový hnus ostře do šmolky a jak
se v jednom místě svislou rovinou
vpravo od sluníčka ostře mění z
bílé na šedou.
Protože jsem
letěl
proti sluníčku, na koukání to moc dolů
nebylo, spíše vpravo po světle.
Poznával
jsem Velký Pěčín, Mysletice, za
chvíli Mrákotím s
majestátní
Javořicí, za ní Janštejn, železnice.
Mířil jsem ale na Počátky.
Před nimi
jsem použil na kontrolu množství paliva dar
přítele Františka - zrcátko. Sapristi
- je tam půlka nádrže. To
stoupání s plným plynem mi
za pětadvacet
minut vzalo půlku paliva! Ale taky jsem měl
výšku, byl jsem blízko FL
60-1850 metrů! Tak jsem vytáhnul Jašiku
a udělal si snad prvních
pár foteček na padáku v mém
životě. Nic moc, ale vzpomínky ty
fotky vybavují.
V horizontu mi palivo moc
neubývalo, orientoval
jsem se podle krajiny a silnic pod sebou, jak je
znám z auta.
Začal mne tlačit čas. Nad Kamenicí nad Lipou jsem měl
stále výšky dost, takže
TSA 27 v pohodě, stejně byl všude klid a
žádný pohyb ve
vzduchu. Jen aerolinky sledovaly svoje hladiny v modři vysoko
nade mnou. Uvítal
bych jejich ketering a teplo. Zima sice byla,
ale dalo se to
vydržet, oblečky fungovaly, třes se nedostavoval, chladly mi jen prsty.
Za
Včelničkou mi začala klesat rychlost na 44 km/h. Zkusil jsem
se
odchýlit více vlevo, po větru.
Tam se mi však krajina pode mnou
začala stávat neznámou. Tábor vidět
nebyl a na hodinkách bylo před šestou.
Tak letiště Tábor
příště a začal jsem se rozhlížet, kde
bych mohl nejlíp přistát. Krajina byla
přívětivá, lesy nevelké,
více vlevo tam,
kde se země zakrývala peřinou do hněda z
podvečerních paprsků a mlhy
lákala k objevům svým
tajemným leskem a krásou zrcadla
jihočeských rybníků.
Příště. Už jsem měl
vyhlídnuté místo u silničky, když na
dolet do západu sluníčka vidím
kouřící komíny. Dva. Co to
může být? Tam to ještě stihnu,
bude tam silnice s větším provozem.
Obkličkoval jsem asi dvě vesničky,
hlídal si dráty, bylo již těsně před
západem sluníčka.
A najednou, když
jsem ucítil vůni bramborových
lupínků, co šla z těch
komínů, tak
mi došlo, kde jsem.
Přistání bylo otázkou malé
chvíle. Musím říct,
že i když nejsem příznivcem
nízkého létání,
tak jsem si to
před výběrem místa docela
užíval a František musel škytat. To je
na padáku
fantastické - příjemná rychlost a dost
času najít si plácek, který
nemusí být
nijak dlouhý a je jich dost.
Rozhýbal
jsem si nohy, připravil na zátěž
můj v tomto období zlobící
kříž, tři-pět kroků a byl
jsem na louce u silnice za dohledu na
nedaleký kopec se zříceninou hradu.
Ticho. Na hodinkách jsem měl
sedmdesát minut letu a
šedesátsedm a půl kilometru uletěné
vzdálenosti, za dvě minuty západ sluníčka.
A
důvod let si zopakovat, abych dosáhl mého
mateřského letiště Tábor, na
kterém
jsem sedlal Blaníka v letech mých
studií. S dobrým kamarádem Rosťou
Samcem, srandistou, co pak zůstal ve vrtulníku
rozplesknutém v mlze o
balkánské hory. Ale i jinými kluky, se
kterými se občas setkáváme
nebo slyšíme
v leteckém éteru. V Táboře
mám bráchu Káju, mého
balonového učitele, nyní
sedlajícího ULL Sierra. I tomu jsem po
přistání poslal SMS jako synovi
Kájovi, ať mne přijedou zachránit, kdo bude u mne
dříve. Ozval se první
starší brácha, že se zrovna
vrací z ČB a je u mne za chvilku. Syn
Kája byl už mezi Dačicemi a JH. Byl jsem
zachráněn před studenou
nocí na poli i před lákavými
nabídkami místních slepých
pannen, spadlý to
z nebes, novou krev nesoucí do kraje kamenem
hněteného! Aparátek jsme
naložili za tmy a za volání domorodců,
co že se to uprostřed pole
děje.
Do už tak přeplněného oplíka mezi
rekvizity bratrova divadla se
všechno bez úhony vešlo a za
chvíli jsem byl u něj v
Táboře na
výborné teplé
polévce připravené s láskou jeho
strážkyní ohně. To
už se ale hlásil můj syn Kája,
poprvé to na tak dlouhé cestě autem
sám. Provedl
jsem ho mobilem přes Tábor a
za chvíli seděl s námi a
chválil dobrý moučník
(štrůdl 1A) s hruškovým čajem. Musel
jsem si přiznat,
že krásný let i tímto
gurmánským zážitkem
ještě získal na síle
zážitku. Pěkný kus štrůdlu jsme
vyfasovali i na cestu a jeho energie mi ještě
nyní
pomáhá skládat tato slova. Cesta domů
proběhla bezpečně a po desáté jsme
se vítali u domácího krbu. Žena
Jarmilka měla pro můj let samá pěkná
slova, samý zájem, cítil jsem se jako
Čkalov, aby mi pak krátkou větou
řekla, že ta díra, co udělala odpoledne při
couvání do auta, není moc
veliká. Pro to jsem si ji před několika
desítkami let vzal. Má
mimořádný
cit pro situaci......
Zde
moje paralela k Vlastíkovu
konstatování po letu. Ta moje má tvar
- NAHOŘE JE
KRÁSNĚ!
A
kdo uhádne, kde jsem přistál,
má u mne
na prodejně v Budíškovicích
štilácký bonbón!