Annecy
2010 – aneb jak jsem otestoval novej padáček a
své nervy
Už
na posledních záložkách padl
nápad, že by nebylo
špatné vyrazit na krizovky. Rumburak to měl už
vymyšlené se SKYema a já měl
jasno, že když na kurz, tak jedině se Zdenou Trčkou, protože
mám s touto
partičkou ty nejlepší zkušenosti a
taky proto, že pro ně dělá krizovky v Annecy
Tomáš Brauner, což je záruka sama o
sobě. Slovo dalo slovo a domluvili sme se
s Mírou Radou, že
v září zakončíme
sezónu tímto krásným
zážitkem,
vezmem sebou děvčata, kterým se jistě bude
v okolí Le Lac Blue a
Savojských Alp určitě líbit a sami se něčemu
přiučíme. Škoda že týden před
odjezdem Míra zavolal, že má problémy
a v práci se taky vyskytl nečekaný
zádrhel a že nemůže jet. Taky to vypadalo, že
s náma pojede Václav, ale
před odjezdem bylo ticho po pěšině, tak sme vyrazili
v Boeingovým autě jen
já, Boeing a Danda.
Vyjeli
sme v pátek
17.9. po 18h a podle
navigace sme se dostali na místo v sobotu před 6
ranní. Kemp jsme našli
bez problémů, akorát byla brána
ještě zavřená, tak jsme se dospali po cestě a
ráno, když na místo dorazila partička
z Beskyd, postavili jsme stany a celý
den sme se aklimatizovali v pošmourném
počasí a odpočívali po cestě.
Prostředí je tam nádherné a když sme
viděli předpověď počasí, optimismus nás
neopouštěl,
protože se od neděle mělo udělat pěkně a do středy to mělo vydržet.
Nedělní
ráno nás uvítalo
krásným počasím, vyjeli
sme tedy na kopec. Zdena nám ukázal kde, co a jak
a už sme byli ve vzduchu.
Dostupy se postupně zvedaly až na 600 nad start, což bylo
pěkné, ale veliké
množství pilotů, kteří ustavičně testovali mou
nervovou soustavu mi nedělalo
dobře, tak jsem stále volil alternativní
místa na zvedání. Neděli jsme tedy
polítali na volno a k večeru se prolétla
i Danda se Zdenou na tandemu (on
to teda nebyl až tak moc tandem jako Boeingův padák
– za což mu děkuji) a taky
krásně polétali. Večer byl povedený
hodokvas a příprava na
zítřejší úvod do
krizovek.
Pondělí
ráno byl briefing, kdy nám Tom vysvětlil
první figury, které budem dělat a
všechno kolem nich. Jeho vedení kurzu ve mně
vzbuzovalo neustálý pocit důvěry a proto jsem se
kupodivu nikdy nebál, neboť
jsem věděl, že on je profík a ví, co
dělá, když nám říká za co
máme jak tahat a
tudíž se nám nemůže nic stát, to je
snad jasný ne?
První den jsme se učili
chytat předstřely pomocí rozhoupání
padáku, frontstally a pak asymetrické
zaklopení půlky i více padáku a jeho
uvedení do rotace a zase zpětné
vyvedení
z rotace a následné
řízení, aby sme pochopili, že to letí i
na 1/3 padáku a
že de fuckto při létání mohou nastat
pouze 2 situace a že je umíme bez problému
vyřešit. Prostě buď to předstřelí a nebo to
přejde do rotace, ale oba tyto
režimy už máme nachozený, tak o nic nejde ne
(checht)?
Zvládli jsme 3 slety z kopce,
kde jsme si postupně zkoušeli různé figury a Tom
nás z nich vyváděl svým
klidným hlasem a moudrými radami. Večer jsme
vše probrali na videu a zhodnotili
chyby, kterých jsme se dopouštěli. Já
sem například zjistil, že do doby před
kurzem jsem neuměl chytit dobře předstřel.
Druhý
den krizovek jsme měli v plánu rychlé
otočky v případě nutnosti (takové
začátky negativek), spirálu a
další
opakování figur. Nácvik těch negativek
mě kupodivu bavil a zkoušel sem jich co
nejvíc, protože se můžou hodit na přeplněném
kopci, kde si každý létá jak chce a
vůbec nedodržuje pravidla (což bylo v Annecy na
denním pořádku). Ani
spirála a její výjezd do
zatáčky (ne kyvem a následným
předstřelem) nebyla tak
strašná, jak jsem čekal.
Jediné
úterý byl den, kdy jsme udělali pouze 2 slety a
pak jsme si mohli asi hodinu volně polétat.
Večer opět
zhodnocení videí i
exkluzivní záběry z kamery, kterou měl
Pepa na noze, když se mu podařilo
po nezvládnuté negativce pěkně zatwistovat a
posléze udělal i náročnou
akrofiguru, jež se zove MacTwist, kteroužto Pepa
povýšil do takové kategorie, že
ani Tomáš nenašel odvahu něco
podobného zkoušet.
Třetí
den byly na pořadu dne fullstally, velice
obávaná figura a taky točení na
minimální rychlosti, což mě velice
zajímalo. Je
zvláštní, že když sem šel
do vzduchu a věděl sem, že budu dělat fullstall, neměl
sem strach.
Při prvním pokusu mě udivilo, co
všechno si křídlo nechá
líbit a jak
moc musím stáhnout ruce pod prdel, aby se
proudnice urvaly. Pak jsem se jen
řídil tím, co nám
Tomáš říkal a najednou sem zas bez
problémů letěl dál. Žádný
extra pocit pádu po zádech, ani super
veliké tahy v řízení,
které by mi
vyrvaly řidičky nesymetricky nahoru. Tak znova a tentokrát
to bylo s malým
předstřelem, ale ten už umíme zvládnout, tak do
třetice všeho dobrého. Opět
v klidu a tak jsem po přistání kroutil
hlavou, jak moc mám hodné křidélko a
co všechno si nechá líbit a hlavně že
už mám za sebou to
„nejhorší“ a přesto to
nebylo tak špatné.
Taky jsem si
vyzkoušel točení na
minimální rychlosti, abych
zas ve vzduchu zjistil, že jsem doposud křídlo
neřídil, a že když jsem točil,
tak pouze ploché zatáčky. K tomu super
rady od Toma a vysvětlení na každý
náš sebestupidnější dotaz,
kdy nás nutil zamyslet se nad problémem a zkusit
najít řešení sami. Večer bylo
domluvené překvapení v podobě
Tomášovy
kamarádky, francouzké dýdžejky,
která přijela večer do kempu v
opancéřovaném
vojenském Hummeru s pořádnou
audioaparaturou a pařilo se, popíjelo a
klábosilo dlouho do noci.
Poslední
den krizovek byly v plánu klapance na
speedu a opakování figur, které si kdo
zvolil, nebo u koho Tomáš viděl, že mu nejdou, tak ty mu
naordinoval. Já si
jedinej řekl o negativky, fullstally a točení na
minimálce i s náznakem
urvání proudnic na bržděné straně,
které mě zajímá, jak dopadne
v praxi
(checht). Poté jsme už jen pobalili věci a připravili se na
odjezd. Na pátek už
byla předpověď horší, ale protože po celou dobu
krizovek bylo nádherné počasí
(došlo i na koupání
v jezeře), tak nám to nevadilo. Danda si pobyt taky
užila, protože neměla čas se ani chvilku nudit. Buď natáčela
kamerou, svážela
auta, nebo si s kamarádkou udělaly výlet
do Annecy.
Boeing
se ten večer neskutečně ožral a popřátelil
se s polákama, který měli stan vedle a
ti chudáci, když už nevěděli, jak se
ho zbavit, začali nám v 1 ráno
mlátit na stan a zoufale prosili, abych dal
Boeinga spát. Ale milí
přátelé, co si nadrobili, to si taky vyžrali! My
jsme
předstírali spánek a poslouchali, jak jsou
zoufalý (tuplovanej checht).
Ráno
bylo skóre takovéto –
ožralej Boeing,
vymlácená baterka u auta,
takže po pár marných pokusech o start
roztlačením nás nastartovali Boeingovi
noví přátelé z Polska, začalo
neskutečně pískat ložisko na spojce, takže
permanentní strach, zda dojedem. Rozloučili sme se
s partičkou
z Beskyd a s Tomem a vyrazili. Cesta byla poměrně
nudná až na to, že
sme jeli tak, aby sme co nejmíň řadili kvůli spojce. 2x
nám auto na vteřinu bez
důvodů na dálnici (z toho jednou v tunelu)
chcíplo. U Ženevy a na
Švýcarsko-rakouskejch hranicích sme si
postáli v koloně a ve 2 ráno sme
byli doma.
Sečteno
podtrženo – nádherný výlet
do krásného
prostředí, které je bohužel dost daleko. Super
kurz díky Tomovi a Zdenálovi –
moc užitečných rad, pocit bezpečnosti,
nádherné počasí a sqelá
partička lidí.
Radil bych každému, kdo má nové
křidélko, aspoň jednou si dojet na takovýto kurz
vyzkoušet, co vše křídlo umí
a co ruce neumí. Už teď vím, že díky
kurzu můžu
křídlo mnohem víc řídit, tzn.
možná i lépe létat, ale hlavně
bezpečněji.
Díky
Danče za trpělivost, kterou se mnou měla, i
když sme se třeba celý den neviděli, Boeingovi za
večerní školu angličtiny a
všem, kteří se kurzu zúčastnili, za
super náladu.