Albánie včera a dnes,
vlastně
loni a letos.
Kdo
by se nechtěl první květnový týden
ohřát a zaplavat si v moři,
že? A tak jsme i letos obětovali 24 hodin života v poloze
skrčence
v autě a vydali se skrz patero hranic a šestero
celních prohlídek vstříc
teplu po letošní krásné
zimě.
Do
přístavu Vlore jsme dorazili ve středu navečer,
abychom zjistili, že jsme jedni z posledních
účastníků pg. festivalu,
který se tu koná, pod hlavičkou ministerstva
kultury a cestovního ruchu, již
jedenáctý rok. Místa
v novém hotelu, který jsme
obývali loni, již
byla obsazená a na nás zbyl penzion,
který, ač zatím nedostavěný, již
místy
potřeboval rekonstrukci.
Za
posledních pár let prožívá
stavebnictví
v Albánii určitý boom, ale
probíhá dost živelně bez
respektování
jakýchkoli pravidel či norem.
A
navíc, když už něco vybudují, tak to
nedokončí, a
když dokončí, tak neudržují. O
elektroinstalacích by se dala napsat samostatná
kapitola a co se odpadů týče, shrnu jednou větou:
„Albánie je nádherná země,
když si člověk odmyslí, že je to vlastně jedna
velká neřízená
skládka.“
Ale
nepřijeli jsme sem kritizovat, ale závodit!
Součástí festivalu je totiž soutěž
v přesnosti přistání, tak proč si
nezablbnout. Druhý den po snídani fasujeme od
Toma Ledníka (výlet je
v režii Jemmu)
nálepky se startovními čísly
já - 069 a
Květa - 086,
automaticky je otáčíme v ruce na 690 a 980 a
ptáme
se, proč zrovna my máme
startovat až pozítří. Tom okamžitě přistupuje na
naši hru a s kamenným
výrazem odpovídá: “No aspoň
zatím
pěkně polítáte, né?“ Ale na
lítání to moc
nevypadá, na startovačce to funí do zad.
Má se to
prý odpoledne otočit. Ale
nějak se tomu nechce a tak se náš
československý
tým vzdaluje z oficiální
startovačky a pokouší se dostat do vzduchu o 200m
dále. Pár šťastlivců
napotřetí odlítá a zbytek to po
vymotání padáků
z roští
vzdává. I tak
následující den na ranním
breefingu
dostáváme důrazné
varování, že si
nebudeme
soukromničit na své startovačce a ohrožovat lidi na
přistávačce. Igor totiž,
když se chystal na přistání, najednou, kde se
vzala, tu
se vzala, zvedla se
před ním z pláže
postarší dáma
a skončila v jeho náručí poponesena o
pár metrů dále a vyválena ve
vyhřátém písku. Nic se nestalo, jen
Igor čekal
druhého dne zástup podobných dam
s transparentem: “My chceme taky!“
Snažili
jsme se tedy startovat tam kde se má
a
v pořadí, které alespoň přibližně
odpovídalo startovnímu číslu. A nebyla
bych to ani
já, kdybych odstartovala
normálně. Hned po zvednutí padáku mě
to
odvláčelo do křoví, čímž jsem udělala
nesmírnou radost reportérce
místního TV,
která předtím obcházela
závodníky na
startu a snažila se někoho ulovit k rozhovoru, ale všichni
se
tvářili, že
angličtinu v životě neslyšeli. No a teď se konečně něco
dělo.
Naštěstí mi Květa
pomohl vyrvat mého miláčka ze spárů
místní nevlídné vegetace a
já
odstartovala
napodruhé.
Nu
což, i negativní reklama má svá
pozitiva, takže
když jsem se znovu objevila na startu a nachystala se, nemusela jsem
ani hlásit
startovní číslo. Startér jen na mě
kývnul:
“Brátislava are you ready?“
Chvíli
jsem se rozhlížela, než mi došlo, že takhle blbě
se snad
nikdo jiný tady
nejmenuje a taky kývla. Vzápětí jsem
neminula
rukáv, který opět ukazoval vítr
z boku, naštěstí tyč měli dobře
ukotvenou, a tak
jsem po chvilce přetahování
odletěla bez rukávu. Cestou dolů jsem
přepočítávala šňůry, jestli
nějaká
nezůstala na startu a přemýšlela, jestli
nepřestoupím do slovenského týmu,
díky
právě získané přezdívce.
Přistávačka
byla vymezena zábradlím
s reklamami sponzorů. Uprostřed plachta s kruhem o
průměru 5m. Za
zábradlím stánky
s občerstvením, plot, silnice, palmy. Jelikož
fouká od
moře, bylo by nejlepší přistávat přes
palmy, ale po loňských zkušenostech, kdy
několik závodníků sundávali
z palem, přistání přes palmy
zakázali. I tak se
našlo dost lidí, kteří, jakmile se
závodí, jsou schopni zbortit si padák
nad
hlavou v pěti metrech, aby sice dopadli na plachtu, ale stejně
to
neustáli.
Také
stánky či restaurace na pláži nebyly zrovna
bezpečným místem. Hned
v prvním kole jsem si to nějak špatně
spočetla,
přeletěla cíl i vymezený prostor a
namířila si to k restauraci. Už jsem si
vybírala stoleček, kde se usadím, ale podařilo se
mi to ubrzdit. Hosté
popíjející na terase své
frapé mi dokonce zatleskali, mysleli si, že jsem tam
přistála schválně, ale úsměv jim
vydržel jen pár minut, než si to
následující
závodník spočetl ještě hůře (a to jsem
si myslela, že to hůře nejde), vlítnul
na terasu, padák se zachytil o střechu a on smetl stůl,
židličky a nakopl
jednoho z hostů tak, že ho odvezli se zavázanou
hlavou (toho hosta,
závodník jen bezradně obcházel kolem
něj a krčil rameny).
Ale
dost hororů. Závodních kol bylo pět,
nejhorší
výsledek se škrtal. Na start nás
vozili na korbě náklaďáku cestou
prašnou a
děravou, vedoucí kolem lomu, což nás přimělo
přetáhnout si trička přes nos a
ústa, takže jsme na startovačce vyskakovali z korby
jako nějaký
antikonfliktní tým jednotek OSN, což
ještě dokreslovalo panoráma
s desítkami bunkrů.
Vývozy
byly dva za den, tak jsme si stihli i
zaplavat. Loni jsme stihli i půlnoční slet za
úplňku. Trošku strašidelné.
ale
moc pěkné. Tady totiž neznají zákaz
lítání po západu slunce.
Dny
utekly
jako voda a najednou tu byl sobotní večer,
slavnostní vyhlášení
výsledků
s ohňostrojem a odjezd domů.
Do
rána jsme překročili hranice Makedonie a kolem
desáté přijížděli do Tetova.
„Tak tam na tom
kopci je nádherný
polítání a nad
těma skalkama, tak tam to vždycky je,“
povídá
Tomáš a my
přemýšlíme, kdy
musíme
být v pondělí
v práci. Za námi je
deset hodin v autě a před námi
dalších minimálně čtrnáct.
Nedá se
nic dělat, musíme přece trošku
protáhnout.
Na kopci se nehne ani lísteček a my se taky moc
nehýbem.
Tak Tomáš bere padák a
se slovy: “ Já vám
ukážu“ běží
asi sto metrů a pak teprve startuje.
Nejprve
se dost propadá, až dost daleko od startu se
teprve začne zvedat. Tak to ne, říkáme si
s Květou a
startujeme na
strmějším místě, ale hned po startu je
potřeba
odbočit vpravo a obletět vysílač
na vrcholu. Start se povedl, ale (vždy je nějaké ale)
volím špatnou trasu,
ačkoli mohu odletět od kopce do údolí,
plazím se
podél kopce a věřím, že se
dostanu přes brdek, za nímž by už měly být ty
vysněné skalky. Brdek byl větší
než se zdál a zatímco Květa ho obletěl a už točil
nad
skalkami, já se
zdokonalovala ve vyprošťování
padáku
z rostlinstva tvářícího se
jako naše
šípky. Napodruhé se povedlo a
já mohla
z výšky sledovat, jak ostatní
běží a
běží, aby si po vymotání
padáku
z roští mohli dát
další
padesátku. Nakonec
se dostali všichni do vzduchu a já opustila
stoupák a vydala se na prohlídku
Tetova, nakonec našla benzínku, u níž
měl
být sraz.
Přistávačka
je prý někde za ní, ale
nelíbí se mi to,
samá políčka a dráty. Na
druhé straně
silnice jsou pěkné louky, ale máme si
dát pozor na
vysoký plot kolem, zahlásil
do vysílačky Květa. Tak si vybírám
loučku za
staveništěm. Ještě než se stačí
padák dotknout země, vybíhají ze
staveniště
tři maníci. Á, je zle,
říkám si,
zase jsem někomu pošlapala travičku.
K mému
úžasu mi potřásají rukou a
ptají se: “Where are you from?“. Když
zjistí,
že jsem z Čech, ptají se na
Tomáše Ledníka. Ten nás
vysadil na kopci a
jede dolů autem, za chvíli přijede
k benzínce, kde máme sraz. Než
stačím
vysvětlit odkud a kam jedem a jak se
mi tu líbí, sbalí mi padák
a nesou mi ho
k benzínce a v restauraci
objednávají pivo. Jsou
z místního pg
oddílu a odpoledne jdou taky na
kopec. Popíjíme pivo a
scházejí se
ostatní. Petra s Květou vykázal
černý
šerif z krásné loučky, ale
nacházející se na
univerzitní půdě. Ivetu
vykázali z políčka, co vypadalo jako
louka, ale jen
do té doby než zjistila,
že ta krásná travička je skoro tak
vysoká jako
ona. Nikola trefila bažinu a
Merlin skoro židovský hřbitov. No prostě místo
k přistání si musíte umět
vybrat.
S přihlédnutí
k počasí u nás –
HEZKÉ TO BYLO
Broňa
další
fotky: ZDE
a
filmek: ZDE