Důrazné
varování ! ! !
Tento článek
není určen stále se
rozšiřujícímu okruhu
zdatných ba fenomenálních
přeletářů,
ale Vám
smolařům a outsiderům
českého paraglidingového nebe. Při jeho
psaní jsem si mimoděk vzpomněl na, ve
své době kultovní, polský
animovaný večerníček příběhů slavného lovce
a smolaře v jedné
osobě, s libozvučný
jménem PAMPALINI“,
který řešil své
hlavně lovecké ale i životní neúspěchy s
optimismem, úsměvem a s
hláškou na rtech. Tento
večerníček, který
moji dnes už dávno dospělí synkové tak
milovali, začínal
vždy těmito slovy:
„Jsem
slavný lovec Pampalini. Nenahraditelný,
spolehlivý, nikdo neslyšel o
Pampalinim? Uf! Ani chvilku odpočinku, Pampalini sem, Pampalini tam!
Pampalinimu
stačí natáhnout ruku a už drží
zvíře. Nevěříte? To vám
dokážu ve svých
příbězích.“
A
každý
z těchto příběhů končil
po všech trampotách a katastrofách vždy
optimistickým zvoláním:
„Však co, když
se nevydařil lov dnes, zítra
se určitě podaří.
A budeme lovit třeba… nosorožce!“
Úvod
Flérka se lenivě
převaluje v bledém svitu měsíce
nadcházející Filipojakubské noci, sýček
kdesi ve stromoví vemlouvavě volá
“pojď, pojď“. Pátrám po
tmavnoucí obloze a
konečně jsem se dočkal - první, druhý,
třetí, devátý ...
třicátý, další
a další
neopeření savci se vrhají do vzduchu
a zmateně poletují, každý za svým,
pro nás neviditelným cílem. Jestlipak
se tihle netopýři ve vzduchu taky někdy
srazí? Jestlipak
je jim taky někdy za
letu zima, jestlipak taky někdy jeden druhému
nezištně pomůže narovnat
křidélko, zajisté pomuchlané po
celodenním spánku v těsné
škvíře kdesi pod
rozpálenou střechou našeho domu?
Sedím
v zahradním křesílku,
zachumlaný do deky a
léčím těžkou virózu
Gambáčkem s Velbloudem.
Ptáte se, kde jsem k tomu
potupnému nachlazení přišel? Tak
já Vám
budu vyprávět, jak jsem byl s přáteli na
létacím výletě
v severních
Čechách, jak jsem se na Krupce nachladil a vůbec, co
všechno poučného jsem
zažil a hlavně - přežil.
Tož to bylo tak. Ve čtvrtek, 22.4.
po deváté večer
jsem dostal od JaHo neodolatelnou telefonickou nabídku ke
strávení
prodlouženého létacího
víkendu někde na severu
Čech, kde bude určitě „Hammer Day“
aneb, jak říkají Němci „Hammer
Tag“. Jako
obvykle v případě takovýchto
rozhodnutí nepatřím mezi
váhavé střelce (na startovačce to už je
jiné, ale o
tom až dále). Kolem
desáté jsem dostal
dovolenou od šéfa, od manželky o něco později.
Naházel jsem do své megatašky
základní výletní potřeby,
ani jsem si připravený seznam na pgvýlety
neodškrtal,
vždyť je to téměř za humny! Jen tu
peněženku s kačkami a všemi
osobními i pg doklady jsem jaksi neměl
zapomenout. No, jedna chybička mě nezabije a co mě nezabije, to mě
posílí. Ráno
po sedmé jsme s Boeingem dorazili k JaHům
a společně jsme se vydali
někam na sever. Původní
rozhodnutí jet
na Černou horu se ještě před Prahou změnilo a
nový cíl byl vytyčen – Krupka u
Teplic.
Místňáci
nás poučili o zaručených odtrhových
hranách
prvního stoupáku a varovali nás, že
při relativně malém
převýšení
K tomu přihodili pár folklórních historek o Němcích pověšených na lampách (tedy v době nikoli těsně poválečné) a i později na přistávačce jsme s Boeingem se zatajeným dechem sledovali pilota, kterého před přistáním na střeše posledního paneláku zachránily snad jen odpolední výdechy kuchyňských odsávačů na paneláku předposledním. Však také ještě ve vzduchu radostně volal: „To jsem měl ale prdel pěkně sevřenou“!
Kolem poledne začala chodit termika a tak tam postupně naskákala většina přeletářů i sletařů.
Pečlivě jsem si navlékl 6 vrstev oblečení, vystrašen Janiným vyprávěním, kterak při svém pondělním, tradičně téměř stovkovém přeletu, pěkně vymrzla. Pak začalo pofukovat víc od západu a jeden z těchto poryvů mi při prvním startu trošku srazil pravé ouško a tak jsem si půl startovačky zase vyšlápl zpátky a rozložil padák více při levé straně, hned pod kobercem. Kořínky ukotvené do země a stonky suchých stébel ve šňůrách mě při mém oblíbeném křížové startu opět trošku pozlobily a to už jsem byl docela zpocený. Pak se tam přichomejtli dva lešenáři a že potřebují nutně spolu hned odstartovat a tak jsem je pustil. Abych se neuvařil, rozepnul jsem si zip kombinézy až k pasu a vypouštěl přebytečnou páru. První rogalista odstartoval během tří minut, druhý však obezřetně vyčkával správné povětří. Chvílemi nadzvedl trubky, aby je zase při bočním závanu větru odložil na zem. Toto opakoval co 2 minuty asi půl hodiny, až nakonec odletěl. Pak jsem ještě pomohl porovnávat křidélko nějakému klučinovi, který se mi důvěrně svěřil, že je poprvé od kurzu sám na kopci a má trochu nahnáno a napotřetí jsem ho odstartoval ke sletíku. A pak jsem se konečně vrhl do vzduchu na přelet taky já. První stoupáček mě asi po deseti minutách dopravil do plánovaných 1500 nadmořských a tak jsem se lehkým oparem začal rozhlížet po zvláštní, neznámé krajině kam se vydám – ke Komáří Vížce nebo na Ústí?
Ruce mě nezábly jako obvykle, ale na hrudní koš mi bylo nějak chladno. Jak je to možné, vždyť mám na sobě tolik vrstev? Aha, před startem jsem si zapomněl zapnout zip u kombinézy a zbylých pět zcela propocených vrstev prádla, profukovaných ve výšce již citelně studenějším větrem, fungovalo jako turbochladič. Ve vzduchu nad kopcem to bylo docela živé a tak jsem se pokoušel zapnout zip u kombinézy od pasu jen jednou rukou. To je docela problém - i vestoje na zemi potřebuji ruce obě, natož přikurtován v sedačce. Další chybička se vloudila už včera večer doma, když jsem si zapomněl opravit utržené uchopítko u hlavního zipu kombinézy. Docela dlouho jsem s tím geniálním vynálezem nad kopcem zápasil, až jsem byl docela promrzlý a nakonec jsem to vzdal. Odletěl jsem do rovin a ještě asi hodinku jsem si poletoval v nižších, teplejších hladinách nad Teplicemi, pak nad zatopenými doly jihovýchodně od Krupky....
Zvláštní název - Vysočany, když stojíte v široširé rovině, vzdáleně připomínající náhorní plošinu Castelluccio!
Při pohledu shora však rovinu neobklopují majestátní štíty Apenin, ale rozlehlé městské aglomerace, tovární komíny a chladící věže tepelných elektráren. Pod slabou vrstvou ornice je údajně navážka hlušiny z povrchových dolů a popílku z okolních tepelných elektráren. Celé Vysočany sestávají z opraveného barokního kostela a sousední nově rekonstruované fary s hospodářskou budovou - to vše upraveno z evropských peněz na restauraci a hotel a jako doplňující stavba byla v nedávných letech vychytrale vybudována obřadní síň krematoria spolu s několika dalšími stavbami. Smuteční hosté tak mohou v klidu pustiny zapíjet žal či radost ze smrti blízkých a jezdí sem prý i Sasíci za pivní turistikou.
Napřed se povozilo pár
tandemistů a pak jsme se
s Boeingem domluvili, že to zkusíme
po
mírném větru přímo přes Chomutov na
Krušné hory a po hraně kopečků směr Teplice,
Krupka, Ústí
a když to vyjde, tak přes Milešovku zpět. No
nevyšlo to. Dostupy
byly tak 1300
nadmořských, po mráčcích ani vidu ani
slechu a když jsme se blížili
k rozvalenému Chomutovu, nebylo již
výšky nazbyt.
Boeing přistál asi dva kilometry jižně ode
mne, vysílačkou mi ohlásil, že nabral azimut zpět
na start a jde neúprosně přes
oraniště. Já jsem si moudře přistál
přímo u
benzínové pumpy u hlavní
silnice z Chomutova zpět k Vysočanům.
Jediný sobotní autobus, který
mi na blízké zastávce nejen zastavil,
ale řidič dokonce už i otevřel spodní
zavazadlový prostor – tak ten jsem
blahosklonným pokynem propustil - v pultíku
jsem měl totiž už
jen 10 Kč a za ty
kačky mi u pumpy ani nejobyčejnější zapalovač
neprodali – zadarmo mi aspoň paní
pumpařka zapálila oblíbeného Velblouda.
Ležérně jsem před sebe u krajnice postavil pg
batoh a začal naoko
znuděně stopovat. V sobotu odpoledne jezdilo
naštěstí dost aut, ale... Asi
po hodině jsem si uvědomil, že díky mé
fyziognomii (malý, plešatý a dost
opálený děda a navíc s
knírem) a velkému batohu si mě
místními poměry odkojení
řidiči pletou s nepřizpůsobivým spoluobčanem,
které veze ke své rodině
do slovenských
Letanovců vše, co si
Gádžové nehlídali... a
tudíž to nepotřebovali. A tak zatímco si Charlie
z Vysočan odletěl proti větru na Ranou a Petr Chromec odletěl
stovkový FAI
trojúhelník na Krupce, domluvil jsem se
na svozu s Honzou. Původní mylnou informaci, že
jsem u Mostu, jsem mu
naštěstí včas operativně zkorigoval, takže jsme
v pohodě mohli všichni
odjet na Ranou
ještě večer, aby Boeing
stihl večírek.
Brzy ráno jsem si pečlivě prohlédl přistávačku pod Ranou, zbrázděnou četnými norami vypasených syslů, abych se při přistání náhodou nezranil, ovšem pokud výjimečně někam neodletím.
Kopec to není nijak zvláštně majestátní, na rozdíl od sousedního kopce - Milá je prostě nádherná. Větřík byl zrána přivětivý, ale podle jako obvykle téměř neomylné Scorpiho předpovědi, měl postupně sílit. Vyšlápli jsme si ono nevelké, leč pro nás - odkojené odvíjákem - namáhavé převýšení a začal jsem zevlovat. Pár pilotů se vždy odlepilo, prozkoumali kvalitu stoupáčků v předpolí a zase si přistáli na kopci.
Chodilo
to tak
do
Pro jistotu jsem se tolik nenavlékl. Po poledni vítr skutečně začal poněkud zesilovat a spolu s termickými poryvy trochu ztěžoval starty mnoha pilotům.
Křídlo jsem si proto připravil v závětří za hranou a v klidu ho přenesl na start níže pod vrcholem v malém sedélku, s travičkou opatřenou zatravňovacími rohožemi.
Zip jsem si tentokrát zapnul pečlivě. Sílící poryvy mě na startu sice trošku pozdržely, ale nijak neznervóznily. Navíc mi 3 obětaví kolegové podrželi nezbedně skotačící padák a tak jsem se v pohodě připravil na křížák a čekal. S povděkem jsem přijal Boeingovu nezáludnou a nezištnou nabídku, že mě při startu podrží za sedačku, aby mě snad vítr nepřetáhl přes hřeben, kde tou dobou bylo ještě dost čekajících pilotů, ale též obyčejných turistů, naivně očekávajících nevšední skopičiny.
V jednu
chvíli se vítr trochu zmírnil a tak
jsem zavelel ke startu. Padák byl pomocníky
uvolněn, lehké potažení áček a již se
Avax pěkně symetricky, zato ale docela
svižně dere na své místo nad mou hlavou.
Boeing mne skutečně podržel na místě, ale
tím, že jsem nemohl jít padáku
„naproti“, musel jsem jej trochu razantněji
přibrzdit a ztratil jsem nožní
kontakt. Již několikrát jsem se při
křížáku dostal do vzduchu ještě před
neomylným
otočením za pravou rukou do směru letu, takže
klídek, to zvládnu. Padák se
pomalu vydal vpřed, pozvolna jsem proplul kolem
majestátního Boeinga, který mne
teprve pak něžně pustil, jako když při curlingu
vypouštíte kámen vstříc
svému
osudu soustředných kruhů. Po
chvíli jsem
se skutečně
pozvolna natočil čelem
od kopce, ale padák
začal zatáčet
mírně doprava. Reflexivně jsem potáhl levou
řidičku, ale byla nějaká zatvrdlá.
Podívám se nahoru do šňůr a ejhle, to
jsem ještě neviděl - jeden a půl závitu,
podívám se před sebe a vidím zase
startovačku, pak se podívám zase nahoru - dva závity
– ojoj, velká chybička se
vloudila. Pomaloučku se otáčím kolem
svislé osy, ale
pořád je to na špatnou stranu a rotace se
nechce zastavit. Pustím nepoužitelné řidičky a
sáhnu do šňůr ve snaze roztočit
se zpět, ale jde to moc pomalu, jen asi o půl závitu a
hřebínek se blíží!!! Tak
to už asi nedám. Syslí nora asi nebude to
hlavní, co by mě teď mělo
znepokojovat!
Padák
nabírá po větru ke svahu docela svižnou
rychlost, ale při vší té smůle jsem
měl, jako až dosud vždy, pekelnou kliku,
neboť do vršku hřebínku jsem narazil
pravým bokem na úrovni
kyčle a většina kinetické energie se
tak
elegantně přelila přes hřeben, padák se trochu
kývnul dopředu, ale hned jsem se
zase zhoupl kolmo pod něj. Následoval už jen asi
padesátimetrový neřiditelný a
tudíž neřízený
let podél svahu
v závětří
s následným relativně
nezajímavým
průnikem nějakého křoví. Za pomoc
při
vymotání šnůrek tímto
dodatečně děkuji
Scorpimu a Metudovi. A vy všichni nedočkavci,
se pohledem na cizí štěstí
můžete pokochat zde. (Video
zde)
Všechna
„kdyby“ neplatí, však dopadlo
to nejlépe jak
za daného výchozího stavu mohlo. A tak
jsem na Rané nejen byl odstartován a
přistán, ale ještě jsem si ji i dolů
sešel. Závěrem připojím
zásadní mravoličné poučení,
které jsem si z Rané
odnesl: Mnoho psů, zajícova smrt aneb čím
víc potřebuješ pomocníků na startu,
tím více chyb může nastat a jejich
zřetězení může mít nezanedbatelné
následky
na fyzické i duševní zdraví
zejména pilota. Takže pokud nebudu schopen
odstartovat sám, pak jdu dolů pěšky. A pokud bych někdy někoho
z Vás žádal na startu o
pomoc, stačí, aby kdokoli z Vás zvolal
to kouzelné slůvko „RANÁÁÁ“!
„Však
co, když se nevydařil let dnes, zítra se určitě
podaří.
A
budu létat třeba s nosorožcem ;-)“.
Lumír Mareček
Foto: JaHo
Video: Bohuslav
Mošovský
http://www.pgv.cz/