Trochu
rozumu, trochu k přečtení a snad to i někomu pomůže. Vy,
zkušení čokoládoví
kilaři, nemusíte souhlasit. Nevadí, ale bude
dobře, když napíšete v čem,
nikomu to jistě neublíží.
Máme
pořád více
začínajících, či méně
pokročilých letuchtivců/ček. Těm je to určené
a snad jim to i pomůže.
Čím
to teda je, že někdo dokáže letět hodiny, a jiný
sotva nastoupat. Je-li to
opakovaně, pak to asi bude zkušenostma. Sbírali
jsme je roky, a není důvod,
aspoň u mě, si je nechávat pro sebe. Takže úkol
první, nastoupat po vypnutí.
Dobu startu na šňůře s ohledem na ostatní
většinou nejde ovlivnit. O to více
sleduji po dobu vleku mimo jiné i
stoupání. Ne proto abych vynadal vlekaři, ale
abych věděl, zda po vypnutí se vracet do stopy, či naopak se
jí vyhnout. Již
před startem mám představu, kde to asi hledat, dle směru
větru, povrchu, a
tvorbě mrakú nad ním.
Zeslabování či otáčení
větru na startu má své příčiny.
Využít je k prospěchu svému, to je již
horší. Raději startuji, když vítr
zeslábne, či se utiší. Je předpoklad,
že jej zbrzdil šprajc přede mnou.
Další
úkol je utočit ten případný
kravský pšouk, a vyrobit z něj aspoň
metřík. Na
chyby není čas a výška. To, že
termoska nadělí hned po vypnutí
širokou dvojku,
to se stává tak jednou do roka.
Blížím-li se ke stoupáku a
začínám být aspoň v
nule, maximálně vnímám
padák a tah šňůr do sedačky a řidiček. Současně
jemně
přibrzďuji. Cítím, jak se převalím
přes vršek stoupáku, hadr jemně kývne
dopředu. Již mám rozmyšleno, na kterou stranu
okamžitě točím. To znamená třeba levou přitáhnout, do leva naklonit, pravou povolit,
jazyk v puse
přehodit taky do leva. Hadr se otočí na pětníku.
Po očku kouknu, zda vnitřní
ucho neprotestuje. Potom i pravou trochu nabrzdím.
Dalšími otáčkami dostřeďuji
a to většinu doby točení.
Točíš-li v slušným
stoupáku střed, poznáš to hned...
Můžeš
u toho spát, či fotit, nebo provokovat
pípáním ve vysílačce!
Velkou, ne-li
největší dobu letu
strávíš točením. Na tom,
jak to umíš, závisí
vše. A dělí na
čokoládové (nemyslím
cikány) a ty ostatní na zemi. Mnoho
začínajících
letuchtivců má problém se do šprajcu
dostat a udržet. Večerní širokou, slabou
termiku, utočí i žák na kurzu. Tu
polední, co rozhoduje, to je jiná. Je to boj,
ona se brání jak prvnička. Je třeba se nenechat
odklonit, naopak to do ní
zakousnout, naklonit, přibrzdit, nepustit ji. Zadarmo vás
nahoru nevynese! Tak,
nyní stoupám,
přemýšlím jak a kam dál a
vrním blahem.
Mám-li v úmyslu letět přelet, je to hlavně o taktice letu, počasí, denní době, vývoji oblačnosti, a pak teprve v menší míře o štěstí. Těch možností proč předčasně chodit naštvaně po zemi je dost.Takže, chci letět dál. Průběžně sleduji vývoj mraků přede mnou v zamýšleném směru letu. To je důležité, po vypadnutí ze šprajcu číhá kolem zvýšené opadání. Někde ten vzduch zase musí klesat. Někdy čekám pod základnou třeba v nule i delší dobu, než se to přede mnou začne tvořit. Pak teprve skáču. Někdy naopak, když je přede mnou mladá kumulostráda ani nedotočím, jak spěchám, aby nezestárla, rezerva výšky do základny se může hodit. Víc než velký přerostlý a starý kumuláč mě zajímají rostoucí chmurky.Trefíš-li tu rostoucí v správném čase, je to jízda.
Někdy slyším: „On se mi rozsypal, vše zastínil, a za chvíli jsem byl trojkou na zemi. To se samozřejmě stává, ale těm čokoládovým stovkařům mnohem méně častěji. K velkému staršímu kumulu letím, jen když jiná možnost není. A ještě se snažím mít otevřená úniková vrátka. A to třeba tak, jako v pátek za Jihlavou. Před sebou a pod sebou nasvícená pole, vítr z leva, slunce ze předu a hlavně ten kumul nade mnou a vpravo. Olizuji jeho návětrnou a nasvícenou stranu. V případě že nedá, a to se stalo, točím a peláším vlevo honem pryč ve zvýšeném opadání na spídu. Stačil kilometr a v skoro čisté mlhovince byla dvojka. Až pak se znova stáčím směr jihozápad. Ve větších výškách cca nad 1000m mě zajímají více mraky nade mnou, níže pak to pode mnou. Ideální je samozřejmě kombinace obojího. Při silnějším přízemním větru, jako tomu bylo v pátek, nemá slunce moc času něco dole napéct, protože to vítr brzy urve. I proto je termika rozbitá, dole slabá a špatně se ustřeďuje. Proto jsem ji hledal nad závětrnými svahy - u Hodic, i za cenu zajíždky, a za Javořící. A fungovalo to dobře. Hledám profesory (dravce), dole sleduji kouř, ať vím, jak to fouká. Dlouhý let chyby neodpouští, jinak není dlouhý. Jak si napsalo jedno poupě na pultík: „Dotáčet a nespěchat“. I sto metrů výšky může za čtvrt hodiny rozhodnout. A čím víc to fouká, tím víc platí to druhé. O tom třetím se nezmiňuji. Podívejte se do poháru, jak ti kilaři létají vysoko. Co to jde, někdy i víc. A je jedno jestli na áčku či na brusu. Přelet začíná, když stoupáš v druhém šprajcu. To před tím je dokluz či záfuk. Teprve pak začíná ten boj a radost ze stoupání a že jsi ve hře.
Výkony
jdou rychle dopředu, za pár desítek let
nám
bude republika malá. Některým již je. Ale to mě
se již asi netýká. A za pár
set, či milion let, nám evoluce umožní, aby těm
nejlepším rovnou narostla křídla.
A Šikec ostrouhá. Ale zatím
musíme maximálně využít těch, co
máme nad hlavou a
buďme za ně vděčni. A ucpe-li se vám GPS při
zatím nejdelším letu v životě -
nezoufejte, odleťte si další.
Tak,
to zas byl blábol, ale snad někomu pomůže a proto to
datluji.
Paramacek
- spisovatel na volných křídlech.
http://www.pgv.cz/