Výlet na jih – 18.-22.7.09

Všichni to jistě znáte. Vyhrál jsi konkurz, napíšeš článek.  Byl to boj, každý chtěl psát článek, nakonec jsem to vyhrál já!

Už dříve se ve vzkazech objevil příspěvek od Boeinga: „Jede se na jih, kdo se přidá?“ No nikdy jsem tam nebyl a z vyprávění, fotek a článků jsem stále záviděl těm, co tam byli. Stavba domu pro moji dceru zamrzla na vysychání betonu a tak jsem se přihlásil.

Účastníci zájezdu: Míra velitel, Miloš, Boeing, Petr a já. Vypadli jsme právě včas – sobota 18. 7. 09. V republice lilo jako z konve a jih hlásil azuro. Dvě auta spojená vysílačkami, to se to jede.

První zastávka Slavonice – kávička na Benzině a poznání, že se nejede na Graifenburg, ale na Kobalu do Slovinska. Rakousko zůstalo za námi a cípkem Itálie přes Tarvisio směr Julské Alpy. Já hory znám, ale takovéto obry a tak blízko, to mi svíralo žaludek. Už potmě jsme dorazili do kempu U Viliho. Vili nás ale nevpustil. Měl prý akci a plno, že prý to máme zkusit ráno.

A hledej kemp v jedenáct večer! Prý je nějaký nový v Tolminu, ale ten jsme nenašli. Miloš si vzpomněl, že je jeden kemp cestou zpět, co jsme přijeli, u města Kobarid. A byl tam – Kemp LAZAR - název přesně vystihl naše stavy. Ráno jsme však vstali jako junáci a hrnuli se zpět k Vilimu. Už tam na nás čekali JAHOváci v plné sestavě spolu s Irenou a Brábou. Sotva jsme postavili stany, velitel zavelel „NA KOPEC“.  Mezi námi, velitelem chtěl být každý, tedy kromě mě. Už když jsme se blížili k Tolminu a přistávačce, tak mi Míra uděloval důležité rady.

 






Tamhle ten nižší kopec to je startovačka a nad těmi většími se létá a zde na této louce se přistává, tamhle nelétej, tam to nenosí, za kopcem bývá rotor, ale jestli chceš, tak tě vezmeme do ROTORY klubu, že prý je jeho zakladatelem a stále shání další členy.

Poplatek za létání na den 4 Éčka, to jde. To, že se všech 10 lidí + 9 padáků vejde do jednoho auta – dodávky, tomu jsem nevěřil. Jak říká klasik: jedenkrát vidět je lepší než celý život věřit.

Startovačka luxusní na dvě strany: dopoledne vlevo, po poledni vpravo. Směsice národů - Poláci, Němci, Maďaři, Rakušáci a místňáci a samozřejmě ČEŠI. Potkáváme známé tváře, nebo pro mě jen také známá jména, elita paraglidingového létání na jednom místě a já jako outsider mezi nimi. Tak jsem si v duchu říkal: „To bude ostuda, až nebudu umět ani odstartovat, zhýčkaný navijákem a poslední start z kopce někdy na kurzu.“  Studoval jsem každý start, který byl přede mnou. “Přece nebudu horší než ta polská škola, co se nám pořád pletla pod nohama. Kam poletím, jak poletím, kam doletím, jak přistanu, jestli to přežiju, kdo mě sundá z toho stromu, je to výška, budu se bát?“  To byly otázky, které se mi honily hlavou jako nekonečná smyčka. Všichni naši už odstartovali: Jana, Jenda, Brába, Miloš, Petr, Boeing, Míra, dokonce tandem Honza s Irenou. Mimochodem tandem pět a půl hodiny ve vzduchu na přeletu, to se nechce pomalu ani věřit, ale bylo to tak. Prostě kdo umí, ten umí - výpis ZDE.

Nebudu nic vymýšlet a jdu do toho. Musí to nějak dopadnout. Start na křižák – můj první v životě a povedl se. Letím a potkám stoupák, točím a vypadávám. Nevadí, bude další a byly, ale dopadly stejně jako ten první. Nechutnal jsem jim, tak mě vyplivly. V klidném letu bez termiky si prohlížím město pode mnou. 



 



Přistál jsem na přistávačce, velký výdech a uspokojení, že jsem úvod zvládl. Už mě volá Boeing, nasedat a jede se znovu na kopec. Vzal nás Jirka Večerek. Druhý start už byl bez přemýšlení. Přání bylo jasné, doletět alespoň do kempu cca 14 km. Povedlo se pouze 12 a zpět na přistávačku do Tolminu 4 km pěšky. Ve 30ti stupňovém horku příjemná procházka s batůžkem na zádech. Alespoň je čas na přemýšlení. Večer každý dává všanc svoje zážitky z letu všem ostatním. Už si nepamatuju, kam kdo doletěl a kde přistál nebo kde vyhnil. Podívejte se na ČPP a tam to je. Slyšel jsem od Vlasty, že mu říkají, že píše jen o sobě. Ale jak má psát o jiných, když tam s nimi není. Tak píšu více méně také o sobě.



Večery, nebo jak říká Boeing Večírky, byly skvělé. Grilovačka, plechové pivíčko, hruškovice a vyprávění zážitků. Další dny byly podobné a můj nejlepší zážitek byla svačinka. Grilované kuřátko dle fota.




V pondělí 20. července v 11,00 měli Jana s Honzou 20. výročí svojí svatby, tak si udělali na kopci repete a Boeing jim dělal svědka. Bylo to dojemné, a hlavně i to, jak Jana odhodila za letu svoji svatební kytici. Kdoví kdo jí pak chytil???



V úterý večer 21.7., když už dorazil i Brába po úspěšném přistání po více než 100 km na hubu (detaily následků možno vidět na fotkách od Jendy Kraťase - ZDE), se rozhodlo o přesunu do Rakouska na kopec Loser u městečka Bad am See. O půl třetí ráno jsme zalehli pod širou oblohu na trávník přistávačky. A ve středu 22.7.  ráno, to byla panoramata! Hurá na kopec.



Luxusní silnice o šíři jednoho směru dálnice až nahoru a parkoviště na 500 aut a hospoda. O 100 metrů výše nad parkovištěm startovačka, kde právě startovali místní kursisté. Foukalo úplně na …u. Na 30 vteřin interval zdechl a kurzíci se vrhali vstříc hlubinám za úplného voleje. Brába a spol. naznali, že teda do toho nejdeme a tak jsme se kochali krajinou. Lákavý byl výstup na nedaleký hřeben kolem plesa, kde největšími pány byly krávy a býci. Cestou na hřeben jsme zvládli pravou červencovou koulovačku na zbytcích sněhu. Na hřebeni nás přiletěla navštívit kavčata žlutozobá, jak pravil náš zoolog Míra. Jana chtěla dokázat, že jí z ruky zobe každý, takže i kavky. Zobali však ode všech, kdo byl ochoten jim něco dát. Když jsme přišli oklikou zpět na startovačku, směr větru byl úplně opačný, tedy správný. Došli jsme se občerstvit do restaurace a potom s bágly ke startu.



Mysleli jsme si, že se nás kurzíci zalekli, protože na povel instruktora sbalili svoje padáky a jeli autama dolů. Opak byl pravdou. Oni věděli to, co my ne. Změnil se vítr nahoře, ale dole na přistání začala fučet pořádná údolka.




Do pěti minut jsme do toho všichni naskákali a vytočili pár otoček stoupáku. Někdo říká: bylo to hravé, jiný zase bigbít, jiný to nazve bordelem. Bylo to všechno, tak se každý rychle uklidnil a raději si hledal cestu na přistávačku. Zdálo se mi, že mám stále mnoho výšky, tak jsem si zaletěl trochu dál a po otočce se vydal přistávat. A ejhle - proti údolce padák dopředná rychlost 0. Pod sebou jezero černé jako noc. Na plném speedu to trochu šlo, ale jak přes ty vysoké stromy okolo jezera? Boty otřely vrchní lístečky koruny javoru a ladné přistání na startovačce už bylo snadné. Pak už jen rychlé koupání v jezeře s vodou tak 5 stupňů a jelo se domů. 


Cestou pak Miloš předváděl svoje řidičské umění, aby získal respekt rakouských řidičů. U českých hranic byl vidět nad Čechami obrovský bouřkový mrak nabitý energií k prasknutí.  Až druhý den ráno jsme se ze zpráv dozvěděli, jak řádil.

No a závěr: (mám napsat: Pěkné to bylo!) to už je otřepané. Napíšu raději: NEZAŽIL JSEM NIC LEPŠÍHO! 

Franta L

PS: Omlouvám se za nekvalitní fotky, vloudila se nějaká chybička do jinak neomylného přístroje.


ZDE výpisy létání z Kobaly v těchto dnech  a   ZDE fotky od JaHových na Rajčeti

a tady ještě pár mnou (Vlasta) vybraných fotek od JaHových z Rajčete pro ty, kteří nechtějí tolik listovat



Startovačka na Kobale (nad Tolminem)












Nad Kobaridem




Itálie!








Zpět v kempu












Řeka Soča - na koupání fakt studená !



Tolmin a zřícenina nad ním




Co když tentokrát řekne NE?






LOZER





















Lozer 2004 + video ZDE
Mé poslední video z Kobaly ZDE
Až najdu další odkazy (bylo tam ještě pár pěkných výletů), tak je tu přidám a snad to nebude dlouho trvat!

Vlasta
http://www.pgv.cz/