Jak to nazvat? Asi - Jednou to muselo přijít
Ve středu Honza JAHO hlásí, že v pátek 5.6.09 to bude letové. No a poupata potřebují zalévat a hnojit. A tak jsem se hrdě vetřel do tahání Honzových tandemů.
A nerozhodilo mě ani to, že v den voleb levicové mraky nade mnou pluly vlevo a pravicové vpravo a hádaly se, jak jsem zjistil, v cca 1300 m n.m. I Milošův dotaz na startu: "Macku, kde bereš dnes tu odvahu?", jsem přešel s úsměvem a ani mě to nerozhodilo. Prostě Pálava zase táhla.
Startuji jako druhý, hned za Tomášem, a již při vleku je Veguša nějaká nevrlá, asi je v přechodu, furt se jen vrtí. Po vypnutí vidím, že se Tomáš velmi těžce zvedá, a tak letím na druhou stranu nad Pěčín. Metříkem se pohodlně zvedám, snáší mě to k Hříšici a sílí. Nad bábou je z toho slušná trojka a mám 2000m a skoro základnu. Tomáše nevidím, ale podle pohybu bílého obdélníčku na silnici jsem našel startující Janu.
Dopředu to vypadá
slušně a tak si rozmotávám zatočenej
spíd protočenej
dole v popruzích. Hlavně, že si dělám
předstartovní přípravu (zvyk z letadla)
a poučuji o tom všechny kolem sebe. Spíd je v
cajku a tak valím pod malou kumolostrádou
směr východ. Kosa jak sviňa, ale pěkně to
odsejpá. Bodejť by ne, taky v tom
větru. Někde nad Budčí lovím, hledám,
i vracím se a až nyní jsem si všiml
Tomáše, jak připlul sotva 100m pode mnou. Vůbec
jsem si ho nevšiml, většinou
jsem koukal nahoru, abych zavčas zkrotil tu zdivočelou Vegu nade mnou,
kdyby
se jí dnes něco nelíbilo.
Tomáš nechal být mou
chcíplou nuličku a letěl dál.
Veguše byla pořád nějaká
nervóznější, neustále
přivírala ty dírky vpředu a
řidičky jí měkly pořád častěji. Pak mě začala
táhnout dopředu a říkám si, je to
tam, kousek přede mnou. Silnej stoupák, ani jsem ho nestačil
ustředit. Klapanec
přes celou půlku. Lekl jsem se, ale funguju. Zdravou přibržďuju a mrknu
i dolů
a zjišťuju, že se téměř
neotáčím. A ono to opravdu na půlce
letí. Vyklepávám
zborcenou pravou a trvá to nechutně dlouho. A když
naskočí, i přestřel byl
vcelku v pohodě. Fuj, tak to mám za sebou, první
pořádnej klapanec za ty roky.
Já si ten hadr nad hlavou tak hlídám,
že doposud neměla Veguša možnost mi ani
ukázat, co v ní je. Pomalu se mi vrací
sebevědomí, protože výšku potřebuji a
ve
směru letu přede mnou to vypadá mizerně. Vracím
se tedy do toho, šprajcu, rvu se
s tím, houpu se tam jak bimbásek, jak psala jedna
z pilotek, a snažím se
mít, podkud možno, hadr nad hlavou. Maximálně to
utahuji, abych hadr co nejvíce
zatížil a chvílema se to dá vydržet.
Pár otoček jsem to vydržel, protože to
slušně stoupalo trojkou. Několikráte to
totálně vyměklo a pak nečekaně znova se
bortí pravá. Již mě to
nerozhází, jsem přece starej klapancovej
mazák, no,
hlavně to první, a v momentě, když naskočila
pravá strana a padák se chtěl
vydat bleskurychle dopředu, spadla i levá. Byl jsem tam jak
kyvadlo zvonu, opět
naskočila i levá a padák letí fofrem
dopředu. S těma skoro uvolněnýma řidičkama
jsem ho zastavil, až když mi zakrýval horizont. Teď jsem
čekal čelní klapanec,
ale Veguša neklapla, holka jedna stará,
hodná, zlatá. Kdyby věděla, že se jí
to
krátí… Pak jsem se pod ní
zhoupnul jak v Praze na Matějské pouti a zmizela za
mnou. Div jsem si hlavu nevyvrátil, jak jsem po
ní koukal. Ale dala si říct a
vydala se zpátky dopředu, i když asi z posledních
sil, protože jsme opsali
nádhernej souvrat. Takovej jsem naposledy zažil v
práškovacím čmeláku jakožto
trpící pasažer s bráchou Jirmuse.
Následná ostrá zatáčka už
nebyl problém. Tak,
jestli jsem před chvílí sebevědomí
nabyl, nyní je někde hluboko v sedačce.
Tohle nemám za potřebí,
říkám si, se... na soutěž, na body, i na
Pálavu. Vidím
Tomáše pár km přede mnou a hodně
nízko a zdá se mi, že hnije. Tak si
říkám,
přistanu u něho, ať to mám co nejrychleji za sebou.
Mám slušnou výšku, ale
stejně se vyhýbám lesům i vesnicím a
dokonce i trapně nahmatávám kliku od
záložky.
Veguša se trochu zklidnila, šustění
uší již nepočítám. Ona už
vlastně moc
nešustí, na to už nemá roky. Jenže
Tomáš se pomalu zvedá a mé
sebevědomí taky.
A když tam doletím, nacpu se pod něj a zase
žmoulám rozbitej metřík. Vydržel
jsem to nechutně dlouho, solidně nastoupal a až teprve třetí
totální klapanec
to rozhodl. Div jsem z sedačky nevypadl. No jen si zkuste se zavěsit v
sedačce
na popruhy a nějakej dobrák vám to nečekaně na
jedné straně odřízne! Tentokráte
se to obešlo bez akrobatické sestavy. Ale když i
v tom podělaným metru to
klape, tak to už je na pováženou. Vidím
Tomáše, že odlétá nade mnou
směr východ
a tlačíme to nad hnědá, zoraná pole.
Pěkně to odsýpá a kdyby jsme mohli letět k
těm betonovejm obludám, asi by to šlo
ještě rychleji. Jenomže za nima je ještě
CTR Náměště. Nad polema by se to asi
ještě dalo vybojovat. Ale chyběla vůle a
ve větrem rozbitým metříku jsem to již dnes
nemínil ve 150m pokoušet. Morálně
se připravuji na ten tanec při přistání, ale
kupodivu dole foukala sotva
trojka, tak to bylo v pohodě - 36,41 km. Tomáš se
vrací a přistává u mě - 37,41 km.
První jeho slovo
po přistání bylo: "Já potřeboval
nějakou záminku, abych taky
přistál." No a já už půlhodiny potřeboval od něho
totéž! Nakonec jsme se
sešli i s Janou, která nás zase o
kousek přelítla, potvůrka jedna opeřená - 41,43 km.
Tak,
jak zhodnotit dnešní neletovej den? Asi to za moc
nestálo, když i káňata chodila
pěšky. Ale my tam museli bejt. Na druhou stranu to pro mě byla dobrá
škola,
kterou jsem potřeboval jako koza drbání. Ale
zvládl jsem to, příště si alespoň
ten Pelhřimov nad hlavou dobře prohlédnu, ať vím,
do čeho jdu, jako v tom
filmu. Váhal jsem, zda nový hadr si koupit
ostřejší a rychlejší, anebo
již
nějakej dědkovskej, v pohodě. Dědci a důchodci se
odkládají!!!
Paramacek, spisovatel na volných křídlech
http://www.pgv.cz/