Sám nemám rád hodně dlouhé články, hlavně ty, kde je jen pár fotek, ale vadí mi i ty, kde je jedna věta a k ní náhled na několik desítek a někdy i stovek fotek, které si musím sám vybírat a zvětšovat. Takže se už předem omlouvám všem, kteří nemají čas a nebo chuť si to celé přečíst, je to opravdu  hodně dlouhé, protože za jeden den se toho opravdu spoustu událo. Nejspíš to dočtou jen velcí nadšenci a nebo ti, co v práci sedí u PC a nudí se  J

Původně jsem na víkend plánoval výlet do Bassana, ale pro nevelký zájem jsem ho ve čtvrtek zrušil a místo něho na sobotu 21.3.09 vyhlásil LETOVÝ DEN. Na Čt1 původně předpovídali pěkné počasí a bezvětří. V pátek pak na CHMI na sobotu plánovali stabilní beztermické počasí -

VYVOJ KONVEKCNI OBLACNOSTI: TEPLOTNI ZVRSTVENI BUDE PREVAZNE STABILNI BEHEM DNE SLABE LABILNI SE SNEHOVYMI PREHANKAMI.

A v sobotu:

VYVOJ KONVEKCNI OBLACNOSTI:PODMINKY NEPRIZNIVE,ODPOLEDNE V HORSKYCH OBLASTECH MISTY VYVOJ CU HUM

A jak jsem to hned psal i ve vzkazech, už delší dobu to beru s rezervou, protože i při této předpovědi se létají i 100km přelety. I Scorpi se mnou souhlasil a dokonce naplánoval sušší vzduch, ale právě u nás byl vlhčí a občas bylo mraků až moc.



No a na Flymetu předpovídali už silnější severní větříky a i stoupáčky až ke 4m/s (ti měli pravdu největší!). 





Ještě v pátek večer si říkám, jestli bych si neměl nabít baterii u krosny, vždyť jsem ji od 11. ledna ještě ani nenastartoval a co když ji budu potřebovat.

Byl už druhý den a začal jsem si krosnu připravovat na start na hlavní ulici v jednom nejmenovaném městě. Na silnici jsem si rozložil padáček a vůbec mne nezajímalo, že zastavím provoz. Připnul jsem ho ke krosně a koukám, že všude v okolí a dost blízko je hodně domů a různých kabelových vedení! Posunul jsem se kousek zpátky, ale ani tak jsem nevěřil, že se včas stihnu zvednout a ani nebylo místo na otočení, navíc bylo bezvětří. Nastartoval jsem krosnu a pochvaloval si, že chytla i bez toho nabíjení. Už už to bylo na start a v tom nám doma zazvonil telefon a já se vzbudil. Byl to jen omyl, ale možná mi zachránil život! J Tak co, neblbnu už z toho?

Ještě jsme si pospali, ale když jsem se vzbudil a nahodil mobil, byla tam zpráva od Františka, že od 9.30hod jdou u Želetavy krosnit a abych se zúčastnil. Bylo už deset, ale po zavolání jsem zjistil, že se František a Panťa přesunuli na Pěčín a právě se chystají na start a abych rychle dorazil. Honem jsme se se Zdenou sbalili a naložil jsem veškeré motorové i bezmotorové létání. Nevím čím to bylo, nejsem přeci žádný závislák, ale hned při obouvání mých létacích bot jsem utrhnul tkaničky.



Při cestě na Pěčín jsem pozoroval svižnější vítr a termikou už pěkně fungující mráčky. Nevěřil jsem, že zrovna František a Panťa v takovýchto podmínkách krosní, ale byl jsem překvapen. Panťa už byl na zemi, ale František ještě poletoval. Pěkně si to užíval! Trochu divoce i na můj vkus, navíc to specielní přistání .....

 

I když Miloš původně souhlasil s Novými Dvory, právě v Pěčíně zájemcům od Mikulova předváděl nový odviják – Mišpulína. No a potřeboval zkušební piloty a tak jsem se nechal ukecat. Na odvijáku jsem byl naposled 28.září, od té doby jsem už bezmotorově nelétal (mimo ručního vlekání na Doletné) a i když se startovalo na boční vítr, letěl jsem a užíval si to. Byla to nádhera po tak dlouhé době se zase proletět, ukecali mě pak i na druhý start, ale ten boční vítr stál za houby, výšky do 200m a termika nad sněhem taky nebyla. 





Při druhém letu jsem to vzal po větru ve směru na Bílkov a nad jižníma stráněma to fungovalo. Jenže výška už malá a spíš to byl boj. Po přistání koukám na jednoho dravce, ještě mu nadávám, že tu měl být dříve, ale ani on to neutočil!



Povedlo se mi Miloše a později i Mácu včetně zájemců o bezmotorové létání přetáhnout na Nové Dvory. Vítr byl taky z boku, občas až příliš svižný díky termice, ale odpínací výšky kolem 500m už byly zajímavější.

První vlek vypadal nadějně. Sice jsme byli ve stínu, ale táhli mne do nasvícené části od Dačic. Čekal jsem na konci dráhy stoupání, ale nic tam nebylo a ani při cestě zpět jsem nic nepotkal a tak jsem přistál zpět.




Pak se připravoval Boeing, jednu chvíli ho vítr zatlačil až za silnici a přitom je to takový chlap! Pak odstartoval, prvně se moc nezvedal, ale nakonec nám vytřel zrak. Točil stoupáčky a mizel v dáli. Máca ani nečekal, kam doletí, a vydal se s autem za ním, že ho pak doveze zpět. Pokud vím, přistál někde před rakouskýma hranicema u Vratěnína. Do ciziny letět nechtěl. Navíc si omylem zapomněl pustit GPS, takže nemáme ani jeho výpis.





Pak se připravoval Michal. Taky se pral s větrem a navíc měl u padáčku řádně zamotané šňůry, připomínalo to pomlázku. To asi musel být hodně veselý mejdan na konci létání v Monacu!?

Když Michal odstartoval a pak se odepnul, divili jsme se, kam letí a kde to přistává. Až když se k nám vrátil, zjistili jsme, že si spletl přidávačku, a tam se zase divil on, kam že jsme se to poděli my a i ta silnice s našema autama.



Mezi tím dorazil i Pavel Janík (prý si pak taky pěkně polétal) a Petra, ovšem tentokrát bez Tomáše. Prý ho cukla u Budkova (to pro mne Zdena nikdy neudělá L), on se chytil, a že se už dlouho neozval. Na jeho pěkný přeletík koukněte na ČPP (zatím tam nebyl).




Pak jsem to zase zkusil já. Tentokrát jsem si u Miloše objednal vypínací výšku 500m a rovnou ve stoupáku. A taky jo! Já nevěděl, že to je jen na objednávku J, tak příště. Točil jsem si a vozil se v klidu a pohodě, jen ta zima byla protivná. 





Dotočil jsem si i základny v nějakých 1550m n.m., chvíli mě to i nacuclo, klapal jsem uši, bylo to jen krátce a k zemi jsem viděl pořád. Poprvé jsem si přeletěl Česko – Rakouské hranice. Ze začátku jsem se držel silnic (jé, tam je vlekacích cestiček bez aut a bez stromů!), jenže to letělo v pohodě dál a tak jsem to vzal více po větru. Nejen že mi byla už velká zima (dle grafu tam bylo až do -10 stupňů), že mi řádně mrzly ruce, ale i foťák často kvůli zimě hlásil slabé baterie a nefotil. Strkal jsem ho tedy mezi nohy (to mi kdysi poradil Tomášův táta Standa) a občas si zase dal říct.








Když se mi někdy nad hlavou padáček trochu nezvykle zamlel a kouknul jsem na něho, okamžitě se mi dechem zamlžily brýle a chvíli jsem neviděl vůbec. Pak jsem se naučil, že při zvedání hlavy musím zadržet dech. Párkrát jsem už kvůli zimě plánoval přistání, někdy jsem se zimou třásl jako feťák při absťáku (viděl jsem to v televizi), ale pak jsem si řekl, že to zkusím ještě kousek.



Naštěstí právě v pátek večer se mi konečně do mé GPS povedly nahrát zakázané prostory od Vítka (móóóc ti díky) a byly tam i ty nejbližší v Rakousku, jinak bych si tam nemohl dovolit takhle poletovat! Viděl jsem tedy ty, kterým se mám vyhýbat a navíc jsem už u nich byl blízko. Se zrakem to už mám horší, občas jsem to v té mé malé černobílé GPS Legrand musel dost luštit, do toho mě neznámé terény, termika, měnící se vítr, zima a k tomu řešit kam letět, dávalo mi to dost zabrat. 



Když jsem se blížil k Hornu (to jsem z GPS přečetl), měl jsem jen v plánu si ho nafotit a co nejblíže přistát. Jenže město i průmyslová zóna byly dlouho ve stínu, a když se tam konečně ukázalo sluníčko, udělal jsem pár fotek (až později jsem zjistil, že jsou rozmazané) a opět se udělaly pěkné stoupáky. I při zvedání a se zmrzlými prsty jsem Zdeně napsal a odeslal SMS – „Horn“, aby už za mnou mohla vyrazit, a naplánoval si přelet k dalšímu městu. 






Opět bylo v plánu nafocení si města a přistání (z GPS jsem to nerozluštil, až doma s brýlemi – asi to byl Gars am Kamp), ale dopadlo to stejně jako s Hornem. Zase jsem se místo přistání vyzvedal a letěl dál. Jenže přede mou se na GPS objevil velký zakázaný prostor (myslel jsem, že TMA Vídeň, ale výšku na podletění jsem neznal a ani nikde nehledal).




Nejdříve jsem to chtěl zkusit obletět bokem na vítr, ale když jsem před sebou viděl ty lesy a samoty, jen pár silniček a v dálce zasněžené kopce, vzdal jsem to. Jak bych se odtud vracel domů? Německy neumím ani slovo a představte si, oni neumějí Rusky! A takový je to světový jazyk! Takže jsem to opět otočil po větru nad krásným klikatým údolím kolem řeky, doletěl si před zakázaný prostor a tam se pokusil o přistátí. Termika fungovala dál, na letění by to bylo, ale všechno jednou končí. Proti větru jsem se snažil přeletět zpět údolí na vyvýšené místo. Pode mnou prvně stráň, dole silnice, za ní políčko, pak koleje, za nimi řeka a pak zase vysoká zalesněná stráň no a nad ní to mé vyhlídnuté místo na přistání a pár diváků se psem (jsme si i zamávali). Jenže ouha, moc mi to dopředu neletělo ani na malém spídu, ani doleji se to moc nezrychlovalo a tak možná na poslední chvíli jsem to vzdal (kdyby trochu přifouklo, byl bych v rotoru nad tou zalesněnou strání nad řekou) a otočil to zpět nad údolí s políčkem. Čekal jsem divočinu v rotoru, ale bylo to v pohodě a na baletku. Z přistání jsem měl tak rozprouděnou krev, že už mi ani zima nebyla, jen se mi ruce pěkně třásly. Dle GPS a ČPP jsem to letěl 2:06 hod. a uletěl 58,5 km.







Zdeně jsem poslal SMS, že jsem přistál nevím kde a zkusím se do Hornu vrátit stopem. Vše jsem sbalil a vydal se k silnici. Ani né do deseti minut mě jeden starší pár s pěkným, čistým a navoněným autem zastavil. Zkoušeli na mne němčinu a angličtinu, ale na mé „gavarítě po růsky?“ opět jen s úsměvem kroutili hlavou. I tak jsme se na Hornu přeci jen domluvili, naložili mne do toho čisťounkého autíčka a vysadili mne až v Hornu na náměstí.



Prošel jsem si a zkouknul celé náměstíčko, při tom si vypil své dobře vychlazené přeletové pivíčko, nakouknul do místního kostela a do půl hodinky pro mne Zdenča dorazila




Po přivítání jsem se od ní nechal i vyfotit, abych věděl, proč se za mnou na náměstí tolik lidí otáčelo a nyní se divím, že mi vůbec někdo s autem zastavil a svezl mě. Kdybych si sundal tu kombinézu, vypadal bych v těch oteplovákách ještě hůř!



Při cestě zpět jsem občas poznával místa, nad kterými jsem letěl a Zdenča mé nadšené povídání vydržela. Až doma jsem vyřídil pár nepřijatých hovorů a SMS, na které jsem za letu nadával. Občas to zvonilo až dost dlouho a hlasitost nám asi stejnou jak u vária.


  večer jsem poznával, jak se to dnešní létání na mne podepsalo. Začaly mne bolet ruce a záda, přeci jen teď nejsem tak trénovaný, ale jak říkala Zdenča, ještě i ty večerní zasněné pohledy a výrazy v obličeji při vykládání zážitků mi určitě stály za to. A nemluvě o tom, že při psaní tohoto článečku si to užívám znovu. Na to, že to bylo od konce září mé první termické létání, tak je to hezký začátek. Jen aby nebyl poslední!

Tak co? Dočetl to někdo až sem? Pokud ano, tak to jste určitě jedni z mála!

No a co říci závěrem? No přeci - Pěkné to bylo!

Vlasta
http://www.pgv.cz/