První
motorový výlet letošního podzimu, aneb suché nádrže.
Když
jsme loni poprvé vyzkoušeli let s krosnou na tandemu, nebylo vše úplně
ideální. Jana mi celou dobu seděla na záložce a hlásila co se děje před námi.
Já kontroloval jenom levobok a pravobok, při přistání jsem šel lehce do kolen,
naštěstí do měkkého pole. Hned jsem si řekl, že pro příště musím pořídit
vhodnější rozpěrky a taky pomocný rám pro snadnější start a přistání.
Termický
rok utekl jako voda a když se Vlasta poprvé zmínil o plánování motorové akce na
neděli 5.10.08, začal jsem „intenzivně“ pracovat na zmíněných přípravách. Už
v sobotu dopoledne jsem vyštrachal naše „zánovní“ Rodeo z vrstvy
pavučin a s potěšením zjistil, že šlape jak švýcarské hodinky. Pak
už jen stačilo oběhnout pár sousedů a
z posháněného materiálu povařit rok
promýšlený udělátko. Chvíli před
půlnocí jsem ještě ukecal Janu, abychom provedli
zatěžkávací zkoušku.
V 6
ráno při zazvonění budíku jsme silně zapochybovali
o tom, jestli máme na to
považovat se za motoráře. Nejen tyto pochybnosti způsobily, že
jsme na smluvené
místo vyrazili opět o něco později (moje slabost, Jana je
v tom nevinně).
Ale jelikož hlášený svižný západ
foukal trošku od východu a tím zmátl i
samotného bratra sokola profesora Frantu, který začal
vydávat zvrácené rozkazy,
přijeli jsme na start nakonec včas.
Po
úvodní šarádě „škatule
hejbejte se“ jsme stáli nachystaní na
mírném svážku s nulovou
podporou větru, zato vysokou tepovou frekvencí.
Naštěstí vše klaplo na první
pokus a my s výraznou psychickou pomocí
startérů Zbyňka a Honziny fičeli
celým půlmetrem k vysněným dálkám.
Kluci vyrazili přímo k Vranovu, ale
my jsme první větší les raději obletěli.
S 200 metry se mi to jevilo jako
jistější začátek výletu, i když v jeho
závěru nám to možná ubralo šance na
doletění plánovaného cíle. Před startem
nás Vlasta povýšil na kapitány celé
letky, ale během expedice tato čestná funkce jaksi vzala za
své.
Po prohlédnutí
vranovského hada a znojemských vinic nás opustil bezpalivový Vlastík a taky kolem
něj kroužící František. Takže k Pálavě už jsme s Janou pokračovali
sami. Let začal ukusovat z druhé hodiny a přebytek energie ze startovního
rozběhu už přestával hřát a i když jsme byli řádně navlečení, zima se začala
zakousávat víc a víc.
Lehce
fádní let rovinami začal být
zajímavý až když jsem
si uvědomil, že benzín dochází rychleji než
ubývají kilometry k našemu cíli.
Navíc jsme se stáčeli čím dál víc
bokem na vítr, který nám doposud slušně
pomáhal.
Nad Věstonicema už bylo víc než jasné, že na
Strachotín bezpečně nedoletíme. V nějakých
700 m jsem proto motor raději vypnul, abychom si mohli alespoň na
závěr
vychutnat pár minut klidného tichého letu.
Slabé zapípání vária
v začínající termice nám znělo jako
lahodný koncert.
Chvíli
po přistání se nad námi objevil i zmrzlý
Franta, který u nás po prohlédnutí
Pálavy
také přistál, což nás samozřejmě potěšilo.
Vibroval jak ratlík, ale nevím,
jestli za to mohla jenom zima nebo i nadšení z letu.
Telefonem jsme se od
Honziny dozvěděli, že Vlasta po dotankování
úspěšně odstartoval z oranice
a míří na Břeclav „blázen - dobývat
točnu v takové kose“.
Zbyněk nám bratra sokola zanedlouho odvezl a
my ještě hoďku čekali na našeho Mobydicka, kterému po cestě jaksi došla nafta.
Po zaslouženém obědě jsme ještě zajeli k Hustopečím, kde vlekal Karel Charlieho
s tandemy a dali si příjemnou půlhodinku v termice. Mezitím se Jana
otočila pro neskutečného Vlastu a pak už
jsme jen řádně unavení zamířili k západu. Musím říct, že ještě teď mě
projíždí po kostech vzpomínky na zimu, ale taky mi hlavou vrtá, jak a kam
poletíme příště.