Konečně
po delší době nám mělo vyjít počasí na létání. Na neděli 27.7.08
předpovídali
super počasí i stoupající tlak. Už jsme to
domlouvali i na dřívější dobu, že se
sejdeme v 11hodin (Zdena ráno i buchty napekla), ale
bohužel hlavní
vlekaři Miloš a Máca nám v neděli ráno
odjeli do Itálie (takový nerozum, vždyť tento
týden má být počasí roku!) a
Želetaváci vyjímečně nemohli. Ještě jsem
obvolával JaHovi, ti mě odmítli, že mají plno a
hlavně tandemy, brnknul jsem i Víťovi,
ti k nám občas taky jezdí vlekat, ale ani tam jsem neuspěl. Prostě totální
výbuch s vlekařema !!!!
Jelikož nejsem žádný závislák, v klidu jsem létání zase sbalil, po
poledni se naobědval a pak se natáhl za barákem. Pohled na pěkné kumulky a
prolétávající letadla, dokonce ani termické závany se mnou nic nedělaly, ale
pak jsem se přeci jen zvedl a vytáhl krosnu, to jen abych se nepřeležel a
hlavně měl nějaký nový příspěveček na stránky.
Na start jsem se připravoval kousek za barákem,
k původnímu asi litru paliva jsem přidal necelých 5 litrů a ještě
přemýšlel, jestli do takové divočejší termiky přeci jen vyrazit. Počkal jsem si
na slabší vítr a těsně před 14.hodinou šel do toho. Chvíli nic moc, ale
najednou prudké stoupání kolem 5m/s, až jsem se i bál. Jak to polevilo, zkusil
jsem se do toho otočit, ale už jsem nic nenašel, nebo to zmizelo. Letěl jsem raději
nad zastíněné pole a v klidu se pomalu zvedal. Jak jsem potkal stoupání,
začal jsem ho točit. Blížilo se mi 1800 m n.m. a tam s motorem bez
odpovídače nesmím. Letěl jsem bokem a fotil si Český Rudolec.
Pak jsem potkal výživný stoupák a tak jsem vrtuli
stopnul a choval se jako bezmotorový plachtař. Já nevím, je to tak povolené? Dostal
jsem se asi až do 2300 m n.m., to se už ke mě přiblížily mraky, a jelikož mě to
snášelo do Rakouska (byl SV vítr), odletěl jsem bokem.
Kochal jsem se pohledem
na Landštejn a fotil přehradu i se zříceninou hradu. Jenže pak jsem zjistil, že
jsem uprostřed velkého lesa a docela slušně klesám. Chtěl jsem nastartovat, ale
motor byl řádně vystydlý a bez cupování nestartuje (to mi za letu nejde).
Zkusil jsem to několikrát, ale nic. Obavy se naštěstí nepotvrdily, les jsem
přeletěl a postupně se zachytával ve slabé termice. Další a lepší jsem potkal
nad Osikou, asi od toho, jak se tam v kempu slunili nějací otužilci.
Obletěl jsem si a nafotil Novou Bystřici, ale za
městem jsem šel k zemi. Krosna za letu nastartovat nešla, nic jsem už
nepotkal a tak jsem přistál.
Na
zemi jsem ji nacupoval a hned chytla. Trochu
ohřát a opět jsem odstartoval. Hned jsem si nalítl
pěkné stoupání a nepustil se
ho. Po nabrání výšky jsem se vydal na
Třeboň s tím, že si ji nafotím (takové
fotky ještě nemám) a za městem přistanu u benzíky,
kde něco sním, než pro mne
Zdenča dorazí (Třeboň jsem ji poslal SMSkou). Letěl jsem nad
spoustou lesů a
lesem rybníků, vítr se už stočil na čistě
východní, což mi vyhovovalo.
Třeboň byla dlouho pod mrakem, musel jsem létat po okolí a vyčkávat na pěkné nasvícení.
Po
vyklesání a nafocení historické části města jsem se zvedal, abych Třeboň
nafotil od západu celou.
V nějakých patnácti stovkách mi došlo palivo,
udělal jsem si pár snímků a připravoval se na přistání na loučce vedle čerpací
stanice.
Najednou
buch, jako když okolo projede nákladák.
Nedalo mi to, chvíle hledání a postuně jsem se
vyzvedal nad 2000m. Tam jsem ještě
chvíli váhal, zda poletím zpět na
přistání, ale to mne naštěstí brzo
přešlo a
vydal jsem se pod pěkný savý mráček, který
mě pomohl nad 2500m, až jsem musel
klapat uši a odletět na západ, aby si mne nevzal sebou.
Tam už byly vidět České Budějovice a začala mne
držet touha si je přeletět a nafotit (opět jsem poslal SMS s CB). Kus výšky
jsem ztratil, před městem zase pracně
něco nasbíral a pak přišlo rozhodnutí o přeletění nad náměstím. Prostor Temelína mne netížil, byl mimo, spíše
mi vadila blízkost místního letiště, ale byl jsem od něho bokem a dost vysoko,
a tak mi to snad prominou. Vždyť kdo ví, za nedlouho z něho bude
mezinárodní a pak tam už nebudeme moct vůbec.
Nad městem jsem zase potkal stoupák, dost se mnou
házel a tak jsem raději letěl v klesání, abych mohl fotit. A že jsem se
snažil!
Za městem bylo dost místa na přistání, ale
přeletové podmínky mi ještě přály a tak jsem se postupně městu vzdaloval a
přibližoval se k Šumavě.
Slunko se už postupně sklánělo,
podmínky se uklidňovaly a přelétávat
další a další
zvyšující se kopečky byl čím dál
větší problém. Navíc vesničky řídly
a kdo by
mne tady kde hledal.
Stočil
jsem to k jedné větší - Ktiš,
která leží u prostoru Boletic (naštěstí
nebyl aktivován), ale přistát jsem musel až
v údolí a vracet se k ní snad
kilák do kopce s krosnou na zádech, navíc
mezi kravama, jsem hned
zamítl. Bylo kousek před 18 hodinou a po 98 km a necelých
čtyřech hodinách letu s krosnou na zádech
jsem toho měl až až.
Z Českých
Budějovic jsem si povolal Zdenu, dal si své přeletové
pivíčko, vše sbalil a s krosnou se kousek
prošel údolím k místnímu ZD.
Netrvalo dlouho a ESA (Elitní Svozová Asistentka) pro mne
dorazila. Zlatá
ženská!
Při
cestě zpět jsme ještě potkali nějakého nadšence
s krosnou. Tak nevím, že je to vůbec baví, že raději
neleží někde u vody?! A ještě výpis mého
maximálního stoupání.
Nevím,
jestli vůbec můžu přelet někam přihlásit, není to bezmotorový ani motorový. Dal
jsem to tedy jen na shlédnutí do motorového ČPP - ZDE,
nemíním se tím někam cpát,
navíc je tam i mezipřistání na
nastartování krosny, ale kdo s krosnou někdy
letěl termiku, tak ví, že to není až tak
jednoduché. Takže spíš jen tak pro
zajímavost, pokud o to někoho vůbec stojí. A
ještě jednu zajímavost – za dobu letu jsem udělal
přes 200 fotek!
Pěkné to bylo!
Vlasta