Je
19:30 a já poklusem běžím na
nádraží v Plané nad
Lužnicí. Vedle mě jede
mladý cikán na kole, ukazuje mi cestu a
nenápadně pokukuje po mém baťohu –
kdepak kamaráde, tohle není na prodej ani na nic
jinýho!
Zvoní
mobil a Honza zjišťuje jestli žiju – cifra kterou
mu hlásím mi samotnému přijde
jako z jiného světa, či minimálně
polokoule – rychlá gratulace a mě
zbývá
posledních 100
metrů na vlakáč –
udýchaný přiběhnu k okýnku a
očekávám, že mi za 5 minut jede vlak směr Praha,
jak mi tvrdila SMS služba.
Nenápadně dodávám, že bych potřeboval
až do Blanska a očekávám dlouhý seznam
přestupování a návrat někdy
druhý den odpoledne.
„Tak
do Blanska Vám to jede v devět večer“.
Zbystřím a opatrně se ptám na počet
přestupů. „Bez přestupů, jede to tam
přímo“. V první
chvíli jsem si
myslel, že si ta ženská ze mě dělá srandu. Přece
jsem neletěl přes půlku
republiky, abych prostě jen nastoupil do vlaku a jel zpátky
bez nezbytného
„pozemního dobrodružství“
jako obvykle J Ale cena mě opět
vrátila do reality, necelých pět stovek.
Ale čert to vem, já mám za sebou 260
km vzduchem a dnes bych klidně
utratil mnohem víc,
kdybych měl kolem sebe partu kamarádů a hospodu
poblíž. HOSPODA!
Vždyť mám strašnou žízeň, po těch 7
a půl hodinách ve vzduchu
jsem si vzpomněl, že bych měl
něco pít a nejlíp pivo na oslavu!
Naštěstí
nádražní hostinec nezklamal.
Úplná klasika. Hned co jsem za sebou zavřel dveře
mi místní nabídli místo u
svého stolu a jak to tak bývá, po
chvíli vytahuju
mapu a ukazuji, kudyma jsem letěl. Zezačátku
nechápou, pak mi nevěří. Nakonec
musím ukázat těch pár málo
fotek ze vzduchu co mám a pak začínají
rozumět tomu,
že ta zmačkaná věc v tom velkým baťohu
je opravdu LETADLO – vždyť jak
nazvat prostředek, se kterým se letí 260
km? Mezi pivama a
telefonickýma gratulacema od kamarádů
poslouchám životní osudy mých
nových kamarádů. Jeden je zelená guma
a nedá si
vymluvit, že jsem paragán. Další je
mladý nádražák a jak
říká, připadne si
v práci jak za Rakouska Uherska. Třetí
bohužel stačil vytuhnout před tím,
než stačil povyprávět svůj příběh –
dnes ho po 4 letech pustili z vězení a
nebyl asi zvyklej na alkohol… Nad tím
vším poletovalo něžné děvče
starající se
o pivo a mě nezbylo, než se před 21h vymotat a se zamrzlým
úsměvem na rtech
nastoupit směr domů.
Jízda
vlakem nebyla zas tak nudná, jak jsem si myslel –
kromě ukecané divadelnice
do kupé v Praze přistoupil romský
pár jak z filmu od Kosturice
cestující za rodinou do Havířova a pak
kolem proběhl i mladý podivný chlapík,
co se chtěl jen podívat z okna.
Zajímavé v té tmě. Na
další zastávce
vlak prohledali policajti a hledali nějakého
zloděje…no naštěstí jsem nespal.
Ale
zpátky k letu! Na Nových Sadech to ten
den nijak přesvědčivě nevypadalo,
po startu před 12 hodinou jsem se dlouhé kilometry snažil
nevyhnít. Poté, co
jsem dorazil k Bohdalovu a viděl startovat
padáčkáře z Honzovýho
odvijáku, tak jsem se rozmýšlel,
jestli neletět raději trojúhelník –
foukalo
málo a cesta vůbec neutíkala. Zase budu
přistávat po boji někde u Jihlavy,
blesklo mi hlavou. Ale zkusil jsem to.
Letěl
jsem riskantně a šlapal tomu stále, pokud jsem
netočil. Snažím se při volných
letech držet minimální průměrnou rychlost kolem
30km/h. Po 3 a půl hodinách jsem byl
konečně na stém kilometru a
řešil menší krizovečku za Humpolcem.
Je zvláštní, že občas člověk
nízko klidně
i 150-200 metrů
cítí, že je vše v pohodě a
stoupák opravdu blízko a někdy 500
metrů nad zemí
žudlá nulky, protože cítí, jak je
vzduch
zrovna „mrtvý“ i když kumuly a
vše ostatní vypadá
normálně. Tak já žudlal ve
čtyřech stovkách, vyčkával a dočkal se. Pak už
jsem letěl vysokým pražským TMA
a směroval dále na západ. Věděl jsem, že
další patro TMA už je kolem 1300m a
tak jsem podle GPS přesně prolítl mezi ním a
zakázaným prostorem u
Sedlece-Prčice. Vyšlo to, navíc jsem měl
přímo v trase krásné kumuly a
já
výrazně zrychloval, šlo to jak po
másle – dotočit krásný
stoupák, drnčet na
speedu pod dalšího mufina a tak dokola
– jako z učebnice.
Přelítl
jsem Brdy a pomale klouzal do dalšího
pražskýho TMA – tentokrát
s maximem 1500
metrů. To mi problém
nedělalo, naopak jsem si strašně
nadával, že vyhniju někde na 195
kilometru. Naštěstí po
přeletění malého hřebínku
vário zapípalo
a já zařval štěstím –
dvoustovka je jistá! Následně jsem dotočil
takovou výšku,
abych neporušil další
okrajové pražské TMA a letěl směrem ke
Karlovým Varům.
V klidu jsem klouzal k hlavní silnici mezi
Plzní a Varama a spokojeně
si užíval. V 18.30 však znovu
vário pod krásným tmavým
mrakem zapípalo a
v klidným dvoumetru jsem dotáčel co to
šlo. Pak už následoval jen
neuvěřitelně dlouhý dokluz
s minimálním
opadáním až do Plané u
Mariánských
Lázní.
Ještě
dnes mi to všechno přijde jako krásné
kouzlo. Kouzlo které se stává jednou
za
10 let, tak dlouho vlastně lítám. Oslava
druhý den na Jabloňově u rybníka
s kamarády se také vyvedla a
nyní na sklonku léta vše
začíná dostávat
mírně nostalgický nádech.
V zimě bude z čeho čerpat!
Charlie
http://www.pgv.cz/